به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از مهر در خصوص ویژگی های بودجه ۱۴۰۴ گفت: ارز کالایی در بودجه سال آینده کاهش یافته است.

صمصامی صبح امروز در نشست خبری در شورای اسلامی گفت: معیشت یکی یکی از مسائل اساسی است و باید اولویت اول کشور باشد. از ابتدای امسال تاکنون قیمت بسیاری از کالاها افزایش یافته است.

وی ادامه داد: شکر، شکر، حبوبات و بسیاری از محصولات دیگر از ابتدای سال 30 تا 40 درصد افزایش داشته است و وقتی علل این گرانی را بررسی می کنیم متوجه می شویم که کاهش «تخصیص ترجیحی خارجی مبادله به کالاها منجر به این قیمت‌های بالا شده است.» و تاثیر خودش را روی سفره مردم گذاشته است.

نماینده مردم تهران در شورای اسلامی تصریح کرد: در واقع مشکل این است که دولت هم شمول سکه نیمایی و هم قیمت سکه نیمایی را از 40 هزار تومان به 49 هزار تومان افزایش داده است.

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی گفت: بیش از دو هزار قلم کالا افزایش قیمت داشته است زیرا این کالاها در ارز اسمی قرار گرفته و از ارز اسمی حذف شده است.

وی در خصوص ویژگی های بودجه 1404 گفت: ارز کالایی در بودجه سال آینده کاهش یافته است; یعنی ارز کالایی 28 هزار و 500 تومانی 3 میلیارد دلار کاهش یافته و این باعث افزایش قیمت کالاها و ایجاد تورم می شود.

صمصامی بیان کرد: افزایش 20 درصدی حقوق در پروژه بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است. با این سیاست پولی که دولت می خواهد اجرا کند، تورم 40 درصدی به جامعه تحمیل می شود و افزایش حقوق تنها 20 درصد است که متناسب با تورم نیست. از سوی دیگر با افزایش نرخ نیمایی به 55 هزار تومان، تورم تشدید می شود. متاسفانه ما همیشه در حالت پیش فرض هستیم.

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی گفت: جیب مردم نامتعادل است و مشکلات اقتصادی جدی دارند، اما متأسفانه از همه بی تعادلی ها صحبت می کنیم، اما درباره عدم تعادل جیب مردم و معیشت آنها چیزی گفته نمی شود.

صمصامی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت بنزین در سال آینده افزایش می یابد، گفت: در پیشنهادات و مفروضات اولیه لایحه بودجه سال آینده کشور پیشنهاد شده بود که قیمت سوخت متناسب با تورم افزایش یابد. اما در لایحه بودجه تقدیم مجلس شد. صورت صریح این موضوع به معنای عدم افزایش قیمت سوخت و بنزین است و دولت اعلام کرده است که قصد ندارد در سال آینده قیمت سوخت و بنزین را افزایش دهد.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما