اخبار روز

به گفته یک حقوقدان، حمایت رئیس مجلس، شهردار تهران و مسئولان دولتی از جلیلی یا سوء استفاده از امکانات دولتی جرم انتخاباتی است.

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، رقابت در دور دوم انتخابات بین نامزدهای جبهه انقلاب سعید جلیلی و مسعود است. پزشکیان کاندیدای جبهه اصلاحات و اعتدال هم اکنون حمایت هایی از جلیلی پیدا کرده است، از جمله در سمت ریاست ادارات یا شهرداری یا نماینده مجلس که به دلیل سوء استفاده از نهادهای دولتی انتقاداتی را در پی داشته است.

حسین میرمحمد صادقی، معاون قانونگذاری مجلس دهممحمدباقر قالیباف شهردار تهران در گفت و گو با خبرگزاری بازتاب آنلاین، با اشاره به حمایت برخی از اعضای دولت از سعید جلیلی، گفت: در قانون موارد خاصی برای تبلیغات وجود دارد و فلسفه ای پشت آن نهفته است که مردم در خارج از آن تبلیغ نکنند. این موارد خاص بنابراین این اقدامات دو مشکل دارد. یکی استفاده از امکانات دولتی است و استفاده از تریبون مجلس مانند استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغ نامزد یا تخریب نامزد دیگری محسوب می شود.

حمایت از یک نامزد تبلیغاتی محسوب می شود

وی ادامه داد: تخریب کاندیدای دیگر در واقع تبلیغ برای رقیب وی است، بنابراین هیچکس نباید فکر کند که این کار تبلیغاتی نیست، علاوه بر این، اگر از امکانات دولتی برای چنین کاری استفاده شود و مناقصه خارج از دوره مناقصه انجام شود، اینگونه است برای تخلف دوم در واقع مردم تبلیغ کرده اند و به نظر من هر دو مشکل وجود دارد و شاید باید این موارد را جدی گرفت. گاهی اوقات یک فرد از یک نامزد خاص حمایت می کند، این هم تبلیغ است. حتی اگر شامل استفاده از امکانات دولتی نباشد، به نظر می رسد این امر فقط در ساعات مجاز تبلیغاتی امکان پذیر است.

سخنگوی سابق قوه قضائیه درباره حضور معاون اجرایی دولت در ستاد انتخابات سعید جلیلی گفت: به نظر من وقتی از امکانات دولتی صرفاً به دلیل دولتی بودن استفاده نمی شود، چنین اتفاقی اشکالی ندارد. اداره یک ستاد؛ خوب. ضمن اینکه اگر به هر نحوی از امکانات دولتی سوء استفاده کند مرتکب جرم انتخاباتی می شود و البته بهتر است اگر چنین شبهه ای به ذهن مردم خطور کرد از آن اجتناب کنند.

وی درباره ایجاد فاصله بین رقبا در زمان تبلیغات انتخاباتی گفت: بالاخره هر فردی می تواند تدابیری اتخاذ کند که ثابت کند رقیبش صلاحیت لازم برای ریاست جمهوری را ندارد و نمی توان گفت به خودی خود «اگر این اقدامات است. با تهمت و توهین همراه است، اشکال دارد، اگر نه، ماهیت فعالیت ها و تبلیغات انتخاباتی این است که مردم سعی می کنند نقاط ضعف طرف مقابل را برجسته کنند، زیرا معتقدند لیاقت حزب بودن را ندارد، باید افزایش دهند. قدرت نامزد آنها

کاندیدا می شوند، پول زیادی برای صدا و سیما در می آورند و بعد بازنشسته می شوند تا کار پیدا کنند

وی با اشاره به حضور کاندیداهای پوششی در انتخابات و انصراف آنها به نفع کاندیدای دیگر، گفت: پدیده ای وجود دارد که مردم در انتخابات ثبت نام می کنند، در مناظره شرکت می کنند، بیلبوردهایی در سطح شهر نصب می کنند که برخی از آنها در واقع عمل می کنند. آن‌ها هیچ هزینه‌ای برای رادیو و تلویزیون نمی‌پردازند و به راحتی از انتخابات کنار می‌روند، زیرا از یک نامزد برجسته‌تر پست می‌گیرند. به نظر من تحمیل هزینه به این افراد از نظر اخلاقی درست نیست. بنابراین به نظر من باید قانونی وضع شود که هرکس می‌خواهد از انتخابات انصراف دهد باید قبل از مناظره این کار را انجام دهد و بعد از مناظره دیگر انصراف پذیرفته نمی‌شود.»

نایب رئیس مجلس دهم تاکید کرد: دلیلی ندارد که مردم از این سیستم تبلیغاتی نظام صرفاً برای ترفیع یا گرفتن مناصب این همه هزینه را به کشور تحمیل کنند، وعده های عجیبی هم می دهند که در این میان سوال است این است که اگر می خواستند از انتخابات انصراف دهند دلیلی برای دادن چنین وعده هایی و ایجاد چنین انتظاراتی در بین مردم وجود نداشت. من فکر می کنم این چیزی است که باید در مورد آن فکر کرد.

پورمحمدی در مناظره ها بهتر از دیگران عمل کرد

میرمحمد صادقی درباره مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در دور اول این رقابت‌ها گفت: آنچه که افکار عمومی از دور اول انتخابات می‌شنوند و مناظره‌هایی که انجام شد، به هیچ وجه بحث‌های رضایت‌بخش و قانع‌کننده نیست. نبود. تعدادی از موضوعات کلی عمدتاً مورد بررسی قرار گرفت و بسیاری از نامزدهای شرکت کننده برای آنها آمادگی نداشتند. آنها نه برای ارائه برنامه های خود آماده بودند و نه برای زیر سوال بردن برنامه های دیگر نامزدها. بنابراین بحث ها خسته کننده و غیرجذاب بود.

وی ادامه داد: خیلی ها می گفتند که آقای پورمحمدی در مناظره ها بهتر از بقیه عمل کرده است، اما رای بسیار کمی کسب کرده است که نشان می دهد با توجه به نگرش شرکت کنندگان، رأی دادن به برخی مناظرات برای مردم سخت است. کمک زیادی نمی کند.» زیرا روش ها و دستورالعمل های عملی و راه های عملی در بحث ها مطرح نمی شود. امیدواریم در دور دوم مناظره کاندیداها آمادگی بیشتری داشته باشند، برنامه های خود را شفاف تر ارائه دهند و نسبت به برنامه های کاندیداها انتقاد بیشتری داشته باشند.»

فکر نمی کنم فضای تهدید و تخریب در مناظره ها وجود داشته باشد

سخنگوی سابق قوه قضائیه درباره مناظره دو نفر پزشکیان و جلیلی تاکید کرد: اگر بخواهیم رقابت را بر مبنای مناظره های دور اول قرار دهیم، کاندیداها باید خیلی محافظه کارانه در این زمینه ها عمل می کردند. اما یک جو مخرب تعریفی دارد. اگر این بدان معناست که آنها می خواهند از طرف مقابل انتقاد کنند، به نظر من مشکلی وجود ندارد. شما باید صریح انتقاد کنید و طرف مقابل باید واضح پاسخ دهد. تا زمانی که معیارهای اخلاقی و قانونی رعایت شود، من مشکلی در آن نمی بینم و این ماهیت بحث است.»

وی افزود: با توجه به اینکه مشاهده می کنیم در مناظره هایی که مثلاً در آمریکا یا کشورهای دیگر مطرح می شود، سعی می شود علناً طرف مقابل را نقد کرده و آشکارا از سیاست های خود دفاع کند.

پیش بینی دور دوم سخت است

نایب رئیس مجلس دهم در خصوص پیش بینی خود از نتیجه انتخابات در مرحله دوم گفت: در حال حاضر به عوامل مختلفی بستگی دارد پزشکیان حدود یک میلیون رای بیشتر از آقای جلیلی داده شد و بستگی دارد کسانی که رای نداده اند و می توانند در دور دوم شرکت کنند وقتی بیایند به کدام کاندیدایی رای بدهند. از سوی دیگر، با توجه به حمایت آقای قالیباف از آقای جلیلی، باید دید چه مقدار از آرای ایشان در سبد رای آقای جلیلی قرار می گیرد، بنابراین به نظرم پیش بینی آن سخت است.»

صندوق رای قالیباف بین جلیلی و پزشکیان تقسیم خواهد کرد

وی در پاسخ به این سوال که کدام نامزد رای آقای قالیباف را می گیرد، پاسخ داد: به نظر من رای آقای قالیباف تقسیم می شود. نمی توان گفت همه آرای آقای قالیباف با وجود حمایت ایشان از آقای قالیباف. جلیلی به آقای جلیلی می رسد البته بخشی از آرا به سبد آقای جلیلی و بخشی از آرا به سبد آقای جلیلی می رسد. پزشکیان. عده ای به آقای قالیباف رای دادند چون ایشان را فردی معتدل می دانند. واقعا نمی توان به طور قطعی گفت که تمام آرای او در مرحله دوم به سبد آقای جلیلی یا برعکس به سبد آقای جلیلی رسید. پزشکیان خواهد رفت.”

میرمحمد صادقی درباره احتمال افزایش حضور در دور دوم رای گیری و حضور آرای خاکستری پای صندوق های رای گفت: بعید نیست چرا که حامیان هر یک از این دو کاندیدایی، کاندیدایی که در مقابل آن ها قرار دارد، یک نوع هستند. خط قرمز برای او شاید در مرحله اول این وضعیت وجود نداشت چون 4 نامزد حضور داشتند اما الان دو نفر باقی مانده اند که همه در یک طیف هستند. بنابراین کاملاً قابل پیش بینی است که افرادی که رای نداده اند به پای صندوق های رای رفته و تصمیم به رای دادن بگیرند.

27215

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا