نیلوفر مولایی: در روزهای اخیر، فشارهای نیابتی ها و افراط گرایان افزایش یافته است برکناری محمدجواد ظریفمعاونت راهبردی رئیس جمهور بیشتر از دولت شده و به جایی رسیده که برخی نمایندگان مسعود پزشکیان، رئیس جمهور با عزل و زندان مواجه است این کاری است که آنها انجام می دهند

در این زمینه حسین میرمحمد صادقی، معاون سابق شورای اسلامی شهر مربوط به تهدید است پزشکیان وی به خبرگزاری بازتاب آنلاین گفت: شاید دلیل حساسیت نسبت به آقای ظریف این باشد که برخی مخالف برجام هستند و نقش او را در تصویب برجام قوی می بینند و دشمنی خود را با ایشان نهادینه می کنند این شایسته یک نماینده مجلس نیست که بخواهد رئیس جمهور را با ادبیات خطاب کند.

وی ادامه داد: تصرف مشاغل حساس قانونی است که تا حدودی عجولانه به تصویب رسیده است.

گفتگوی حسین میرمحمد صادقی معاون سابق حقوقی شورای اسلامی با خبرگزاری بازتاب آنلاین را در زیر می خوانید.

********

* آقای میرمحمد صادقی! این روزها مجلس فشار زیادی بر آقای آقای می آورد پزشکیان بحث برکناری آقای ظریف است. به نظر شما علت این فشار چیست؟

نمیدونم دلیلش چیه متأسفانه در کشور ما این تخصص را داریم که نیروهای مسلح خود را ناتوان کنیم و به کوچکترین بهانه ای از آنها استفاده نکنیم. آقای دکتر ظریف دارای مهارت هایی است و باید از این مهارت ها برای اعتلای کشور استفاده کرد. ممکن است به آنها ایراد شود که این نقد جای آنهاست، اما اینکه به خاطر مسائل جناحی و سیاسی بخواهیم مردم را از منفعت خارج کنیم و کشور را از تخصص و تجربه شان محروم کنیم، درست نیست.

به نظر من قانون احراز مشاغل حساس قانونی است که تا حدودی عجولانه تصویب شد. گاهی اوقات تصویب قوانین و مواضع ما به دلیل اتفاقی است که ممکن است رخ داده باشد. فردی مرتکب فساد شد و سپس به کشور محل زندگی خود گریخت.

ما قانون گذاری می کنیم و مردم و فرزندانشان را از تابعیت و اقامت محروم می کنیم و کشور را از خدماتش محروم می کنیم. مسئله شهروندی در بسیاری از کشورها بر اساس سیستم زمین است. طبق این سیستم، فردی که در خارج از کشور تحصیل کرده یا تاجر بوده و در این کشور فرزندی به دنیا آورده باشد، بالطبع پاسپورت آن کشور را دریافت خواهد کرد. حتی افرادی که مدت زیادی در یک کشور بوده اند طبق قانون اجازه اقامت می گیرند، اما ما به همه چیز از منظر توطئه نگاه می کنیم.

قانون مشاغل عاطفی و حساس به شعار تصویب شد

ما معتقدیم زمانی که شخصی اقامت یا پاسپورت یک کشور را گرفت، به خوبی به آن کشور خدمت کرده است و قوانین و مقررات مشخص است. در برخی از کشورها ممکن است به افراد توصیه شود که تابعیت یا پاسپورت یک کشور دیگر را داشته باشند تا بتوانند راحت تر سفر کنند و از امکانات کشور خود استفاده کنند. پس قانونی است که به دلیل هیجان و شعارهای احساسی تصویب شده است. به دکتر باید به ظریف و دیگران بگویم که با کوچکترین انتقادی که از آنها داریم، تلاش می کنیم کل کشور را از تخصص و تجربه آنها محروم کنیم.

* آیا می توان گفت که این قانون برای حذف افرادی مثل آقای ظریف یا لاریجانی بوده است؟

فکر نمی کنم هدف اصلی از تصویب این قانون چنین چیزی بوده باشد. دلیل اصلی این امر این است که وقتی اتفاقی بر این اساس می افتد، ناگهان هیجان زده می شویم و از قانونی حمایت می کنیم که هنوز ابعاد آن را درک نکرده ایم. این قانون نیز بر همین اساس تصویب شد. مثلاً یک نفر بعد از فسادی که مرتکب شد به کشور محل سکونتش فرار کرد و ما قانونی وضع می کنیم که می گوید فرد و فرزندانش در صورت داشتن اقامت نمی توانند به کشورشان خدمت کنند.

در انتخاب افراد به جای این معیارهای بیرونی باید به قابل اعتماد بودن و قبولی آنها در آزمون توجه کنیم. در مورد آنها نقطه سیاه نباشید. این امر باعث افزایش نفاق شده و برای جا انداختن در دل نظام، مردم شعارهای تند می دهند و نقاط ضعف خود را می پوشانند.

دلیل حساسیت نسبت به آقای ظریف این است که برخی مخالف برجام هستند

* آقای میرمحمد صادقی! گفته می شود افراد دیگری در دولت در سطح نمایندگان مجلس و یا حتی در سایر مناصب دولتی حضور دارند، در مورد آقای ظریف هم همینطور است، اما حساسیت های نمایندگان علیه آقای ظریف است و حتی رئیس جمهور را تهدید کردند. .

به نظر من این شأن یک نماینده مجلس نیست که با رئیس جمهور محترمانه صحبت کند. شاید دلیل حساسیت نسبت به آقای ظریف مخالفت برخی افراد با برجام باشد. آنها نقش او را در تصویب برجام قوی می بینند و خصومت خود را با او درونی کرده اند.

اما اینکه بخواهیم رئیس جمهور را با ادبیات خطاب کنیم، شأن یک نماینده مجلس نیست. افراط گرایی و تنگ شدن دایره خودی ها بیشترین آسیب را در این 45 سال به کشور وارد کرده است. در مواردی نیز افراد توانمند را از دایره خارج می کنند و به دلیل نداشتن مهارت مناسب به آنها تهمت می زنند.

قانون مشاغل حساس باید بر این اساس تغییر کند

* آیا با رایزنی با دولت می توان موضوع حضور آقای ظریف در دولت را حل کرد؟

نمی دانم، به هر حال در این قانون اشکالاتی وجود دارد که باید به درستی آنها را اصلاح کنیم. به گونه ای که افراد توانمند از استعدادهای خود برای پیشرفت کشور استفاده کنند. مشکل اینجاست که گاهی قوانین را رعایت نمی کنیم و از راه های غیرقانونی استفاده می کنیم. این قانون ابتدا باید به نحوی اصلاح شود که به نفع کشور باشد و سپس بر این اساس قانون محیط کار حساس اجرا شود.

* آقای پزشکیان اصلاحیه لایحه مشاغل حساس تقدیم مجلس شد. به نظر شما با حضور تندروها در مجلس این لایحه به مرحله اصلاح می رسد؟ اگر لایحه تغییر نکند دولت چه می تواند بکند؟

اگر لایحه تغییر نکند کاری نمی توان کرد و همه باید مطابق آن عمل کنند. اما باید تلاش شود تا نقاط ضعف آن برطرف شود تا مردم بتوانند به کشور خدمت کنند.

* انتظار دارید تنورها اجازه دهند این لایحه اصلاح شود؟

اگر افکار عمومی و مطالبات مردم فشار بیاورد و مردم برای برجسته کردن نقاط ضعف قانون توجیه شوند، اکثریت مجلس با اصلاح قانون موافقت خواهند کرد که این نقاط ضعف برطرف شود.

برخورد دوگانه کشنده است

* آقای میرمحمد صادقی! در دولت قبل برخی از مقامات دولتی مشمول قانون محیط های حساس کار بودند اما این حساسیت در مورد آنها صدق نمی کرد. نظر شما در مورد این برخورد دوگانه چیست؟

بدترین چیز برای یک کشور همین برخوردهای دوگانه است. اگر غرب و اروپا را به اتخاذ رویکرد دوگانه حقوق بشر در قبال ایران متهم کنیم، باید از این رویکرد دوگانه پرهیز کنیم. البته این حساسیت زمانی که فردی با ملیت خارجی زندگی می کند باید برای همه اعمال شود. برخوردهای دوگانه کشنده است و باعث از بین رفتن اعتماد مردم به قانون می شود. قانون باید برای همه اجرا شود.

۲۷۲۱۵

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما