اخبار روز

به من گفتند: می خواهی خودکشی فرهنگی کنی؟

نشست رئیس سازمان سینمایی کشور با اصحاب رسانه عصر دیروز (31 مرداد) در مجموعه باغ زیبای تهران با حضور جمع کثیری از فعالان، خبرنگاران و دبیران فرهنگی برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان سینمایی، محمد خزایی در این نشست میزبان بیش از 200 دبیر فرهنگی، خبرنگار، عکاس و یک تیم فیلمبرداری و جمعی از مدیران سینمایی بود.

برخی مسئولیت پذیری را به خودکشی فرهنگی تعبیر کردند

رئیس سازمان سینمایی در این جلسه از زحمات، زحمات و حمایت های اصحاب رسانه در سه سال دولت سیزدهم قدردانی کرد و گفت: روزهای پایانی دولت سیزدهم را می گذرانیم و البته این وظیفه من است. می خواهم قبل از پایان این مسئولیت از اهالی رسانه تشکر کنم. ما در سازمان سینمایی در این سه سال روزهای تلخ و شیرینی را تجربه کرده ایم و فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده ایم.

روزی که به دلیل شیوع ویروس کرونا می خواستم به سازمان سینمایی بیایم، سینما راکد و نیمه تعطیل بود و عده ای می گفتند با قبول چنین مسئولیتی می خواهید «خودکشی فرهنگی» کنید؟ اما احساس کردم با تعامل، گفت وگو و برنامه ریزی می توان اتفاقات خوبی برای سینما بیفتد که تا حد زیادی محقق شده است.

موفقیت های امروز محصول کار گروهی منسجم کارگردانان سینماست

وی در خصوص اقداماتی که در سازمان سینمایی صورت گرفته است، گفت: در دولت سیزدهم اتفاقاتی در حوزه سینما و سازمان سینمایی رخ داد که در گذشته سابقه نداشته است سه سال با بحران های مختلف و خوشبختانه توانستند به لطف قدرت و انسجام تیم و کار تیمی به موفقیت های چشمگیری در بسیاری از بخش ها دست یابند. البته با توجه به مشکلات خاص سینما در دهه های اخیر، چه از نظر زیرساختی و تولید و چه از نظر کیفیت فیلم ها، هنوز تا سینمای ایده آل فاصله وجود دارد.

رئیس سازمان سینمایی با قدردانی از همه تلاش‌های مدیران سینمایی در چهار دهه گذشته گفت: اگر سینما در این سال‌ها موفقیت‌های ماندگاری کسب کرده است، طبیعی است که این نتیجه تلاش و آرمان همه مدیران ادوار مختلف است. . و ما باید از این میراث ارزشمند محافظت و توسعه دهیم. در دولت سیزدهم، سینما با وجود همه مشکلاتی که بقای آن را تهدید می کرد، با برنامه ریزی دقیق و حساب شده به ساحل آرامش رسید، زیرا معتقدیم سینما تنها در ثبات و آرامش می تواند به حیات و توسعه برسد.

وی ادامه داد: وضعیت ایجاد شده در اثر شیوع ویروس کرونا فضای نامساعد و پیچیده ای را برای سینما ایجاد کرده است. این سینما نیز مانند بسیاری از مشاغل دیگر تحت تاثیر اپیدمی بیکاری پس از کرونا قرار گرفت و مجبور به تعطیلی و توقف فعالیت شد.

خزاعی ادامه داد: روزی که مسئولیت را بر عهده گرفتم، پیش بینی بحران های اجتماعی، فرهنگی و صنفی بسیار سخت و غیرممکن بود و این به ویژه به دلیل فضای حاکم بر جامعه است. مهر 1401 به این موضوع اشاره کرد. این اتفاقات، حتی قابل پیش بینی، شامل جنبش MeToo، هشتگ ضد امنیتی چند شخصیت فیلم و ده ها بحران و چالش دیگر بود. نبود اما به عنوان فردی که برآمده از بدنه و متن سینما بودم، معتقد بودم و می دانستم که با تعامل می توان اتفاقات خوبی برای خانواده سینمای شریف بیفتد. باید تاکید کنم که صلح ما از اکتبر گذشته آغاز شد تا اینکه بتوانیم برنامه های خود را اجرا کنیم.

اجرای 70 درصد از برنامه های 4 ساله اول سازمان سینمایی

وی گفت: از من خواستند برنامه هشت ساله طراحی و برنامه ریزی کنم و بر اساس این راهکارها برنامه های سالانه را اعلام کردیم. برنامه چهار سال اول دولت و برنامه چهار سال دوم ارائه شد. تا به امروز تقریبا 70 درصد از برنامه های اولیه ما اجرا شده است. برنامه ریزی کرده بودیم که در چهار سال اول تقریباً 1000 سینما افتتاح کنیم که تقریباً اتفاق افتاد. بر اساس این دو طرح همچنین مقرر شد مخاطبان در چهار سال اول به بیش از 42 میلیون نفر و در چهار سال دوم به بیش از 90 میلیون نفر برسد.

خزایی افزود: بر اساس این برنامه تعداد سینماها در برنامه چهارساله دوم به 2000 سالن می رسد. ما همچنین برنامه هایی را در تولیدات اجتماعی و اکران های بین المللی دنبال کرده ایم.

رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: بخشی دیگر از برنامه 8 ساله اکران آثار ایرانی در خارج از کشور را نیز در بر می گرفت که به دلیل توسعه زیرساخت ها با افزایش بیننده همراه بود.

با حضور شما فیلمبرداران و مردم، واقعه بزرگ دهه فجر 41 رقم خورد

وی ضمن تشکر از گروه های مختلف فرهنگی و سینمایی افزود: در سال 1401 همه زحمت کشیدند تا اگر شما اصحاب رسانه، منتقدان و خبرنگاران با طیف وسیعی از فیلمبرداران و مردم نبودید، بزرگترین رویداد سینمایی کشور تعطیل نشود آنها را همراهی نکرد، این رویدادها ممکن است ادامه پیدا نکند.

ما استقبال کردیم و از تندترین انتقادها استفاده کردیم

وی با تشریح برخی اقدامات سازمان سینمایی از نقش موثر رسانه ها تقدیر و تشکر کرد و افزود: بی شک نقش رسانه ها در پیشبرد برنامه های ما مهم بوده است. ما در سه سال مدیریت خود این کار را انجام داده ایم، حتی از تندترین انتقادها استفاده شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

رئیس سازمان سینمایی گفت: چه روزنامه نگار، چه فیلمساز و چه دستیار برنامه ریزی، کارگردانی و سردبیری روزنامه ها و رسانه ها همیشه بر این باور بوده ام که منتقدان می توانند چراغ راه مدیران باشند پس نقد نباید باشد. تعصب باید در نظر گرفته شود.

خزاعی جایگاه اصحاب رسانه را مهم خواند و گفت: آنها ما را در همه فراز و نشیب ها همراهی کرده اند و در کنار ما بوده اند قدردانی

وی به تشریح نقش رسانه های سینما در این سفر شجاعانه و سرنوشت ساز پرداخت و یادآور شد: رسانه در واقع فانوس دریایی و روشنایی راه است که تاریکی ها و انحرافات را نشان می دهد. مطمئناً اکثر نقدها دلسوزانه و تأثیرگذار هستند زیرا رسانه ها مسیر آینده را نشان می دهند و شکل می دهند.

خزایی در پایان گفت: این مراسم گزارشی از عملکرد من نیست، بلکه این مراسم به مناسبت روز خبرنگار و سه سال همکاری با شما در دولت سیزدهم برگزار می شود. به این بهانه در دو سال گذشته در کنار شما بودیم. و ما از نظرات و افکار شما بهره مند شده ایم. من همیشه انتقاد شما را نقد سازنده می دانستم. گاهی برای مطالعه و تمرکز، بررسی ها را از هم جدا می کردیم. ما از نظرات زیادی استفاده کردیم و آنها را انتخاب کردیم. اکنون می دانم که وظیفه دارم از همه شما و دوستانم برای سه سال همراهی و کمکی که فارغ از اقشار مختلف ما را همراهی کرده اند تشکر کنم.

حبیب ایلبیگی، معاون نظارت و ارزیابی وی در سخنانی کوتاه تاکید کرد: سال هاست که در سینما فعالیت می کنم و این را مایه خیر و برکت می دانم که با خبرنگاران کار کرده ام. سازمان سینمایی در دوره آقای خزایی تلاش کرد تا مشکلات را برطرف کند. این تلاش ها در شرایطی صورت گرفت که کشور با مشکلات جدی مواجه بود.

یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی وی از سه سال همکاری و حمایت رسانه ای تقدیر کرد و گفت: یکی یکی از برنامه های روابط عمومی سازمان برای سال 1403، برگزاری اولین جشنواره رسانه ای فیلم بود و جای خالی خود را در بین جشنواره های رنگارنگ کشور گرفت.

وی ادامه داد: رسانه های سینمایی طی سالیان متمادی وظیفه حرکت سینما و آگاهی بخشی را بر عهده داشته اند، اما در هیچ کجا و هرگز به اهمیت و تاثیر فعالان رسانه ای اعتراف نشده است.

گفت: ما در دولت سیزدهم نزدیک به سه سال در کنار شما بودیم. سه سال پرتلاطم آنچه در این مدت نور ما بود و مسیر پیش رو را روشن تر کرد، حضور چشمگیر، دلگرم کننده، باز و صمیمانه شما بود که پیمودن این مسیر سخت و پیچیده را ممکن کرد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی با اشاره به سال ها تجربه گسترده و عمیق در کار با رسانه گفت: این همکاری به من آموخت که حاصل آنچه تحلیل و نقد نامیده می شود چه دلسوزانه و حمایتی و چه آسیب شناسی و آنچه مهم است این است که باید اینطور باشد. او از سرمایه گرانبها مراقبت کرد و از آن مراقبت کامل کرد.

وی خاطرنشان کرد: سال‌های متمادی در کنار شما این فرصت ویژه را به من داده است تا با دغدغه‌ها، نظرات و دیدگاه‌های همدلانه بسیاری از شما بیشتر آشنا شوم، معتقدم در هر جامعه‌ای حضور گرم، پرشور و متنوعی وجود دارد رسانه یک دارایی است مهر این تاییدی بر امکانات دموکراسی است. برای من و همکارانم در روابط عمومی سازمان سینمایی مایه افتخار و مباهات است که دوستان شما هستیم و خواهیم ماند. اکنون بهترین فرصت است تا صمیمانه از همه شما عزیزانی که در اعتلای سینما و فرهنگ و تمدن این مرز و بوم همراه ما بوده اید صمیمانه تشکر کنیم.

در این نشست قدیر آشنا، حبیب ایل بیگی، محمد حمیدی مقدم، هاشم میرزاخانی، محمدرضا سخندی و لادن طاهری از مدیران سازمان سینمایی در این مراسم حضور داشتند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا