اخبار روز سینما

به بهانه درگذشت آلن دلون مرد جذاب و دوست داشتنی سینمای فرانسه و جهان، ما ایرانیان نماد مطلق جذابیت هستیم.

یکی یکی از نمادهای جذابیت سینمای امروز جهان برای همیشه از بین رفته است. آلن فابین در 88 سالگی دنیا را ترک کرد موریس مارسل دلون معروف به آلن دلون بازیگر مشهور سینمای فرانسه و اروپا که یکی از مشهورترین چهره های هنر معاصر بود. شهرت آن فقط به اروپا محدود شده است. نبود زیبایی، کاریزما و قدرت بازیگری او، دلون را در میان اکثر مردم جهان، به خصوص در ایران، ضرب المثلی کرد که چهره جذابش با صدای مخملی خسرو خسروشاهی همخوانی داشت.

به گزارش بازتاب آنلاین، آلن دلون به طور اتفاقی از جشنواره کن در فرانسه دیدن کرد و در دهه 1950 کار فیلم را آغاز کرد و در عرض دو دهه با استعداد و جذابیت خود به یک نام بزرگ در سینما تبدیل شد. کارنامه این بازیگر را می توان از منظرهای مختلفی بررسی کرد، اما پیوند سینمای ایران و فرانسه و نقش پررنگ دلون در این مسیر را نمی توان نادیده گرفت. تاثیر و پیوند سینمای ایران با بازیگری چون آلن دولان از دو جهت قابل توجه است.

آلن دلون نمادی مطلق از جذابیت بود و به ندرت می‌توانست جوان عاشق فیلمی را بیابد که عکسی از او روی دیوار اتاقش نداشته باشد.

یک | در دهه 1960 که آلن دلون در اوج شهرت و محبوبیت خود در سینمای فرانسه و جهان بود، جریانی در ایران در حال شکل گیری بود که به تدریج به ساختاری تبدیل شد که بعدها به عنوان موج نو سینمای ایران شناخته شد. این سازه به دلیل شباهت زیادی به موج جدید سینمای فرانسه این نام را دریافت کرد. این تغییرات در سینما و ظهور جریان روشنفکری در سینمای ایران درهای سینمای فرانسه را بسیار بیشتر از گذشته باز کرد. تلویزیون ملی ایران عنوان آثار سینمای فرانسه را عنوان کرد، آثاری که دلون در آنها نقش آفرینی کرده و چهره مردی جذاب و قوی را ارائه کرده است. دوبله صدای او از ابتدا به خسرو خسروشاهی سپرده شد و همین امر به همراه تصویر، صدایی ماندگار از این بازیگر در ذهن ایرانیان باقی گذاشت. فیلم های «سامورایی»، «استخر»، «دایره سرخ» و… از آثار محبوب دلون در ایران هستند.

آلون دلون که می توان او را نماد مطلق جذابیت سینمای جهان دانست، در سن 88 سالگی دار فانی را وداع گفت.
“دایره قرمز” یکی یکی از جذاب ترین و محبوب ترین فیلم های آقای دلون در ایران است.

دو | یکی دیگر از تاثیرات آلن دلون بر سینمای ایران، تصویر ضدقهرمانی او بود. در سینما و تلویزیون ایران که مردان سیاه پوست همیشه ضدقهرمان و قهرمانان جذاب بودند، فیلم های فرانسوی با بازی مردی جذاب و خوش تیپ که معمولاً تنها ضدقهرمان بود پخش می شد. این تفاوت محسوس بود و مردم دنبال می کردند. فیلم ها و دوستان آلن دلون. این محبوبیت باعث شد افراد زیادی با ساخت فیلم های خود سعی در کپی برداری از آن داشته باشند اما موفقیت چندانی کسب نکردند.

آلون دلون که می توان او را نماد مطلق جذابیت سینمای جهان دانست، در سن 88 سالگی دار فانی را وداع گفت.
حضور آلن دلون در ایران و دیدار با بهروز وثوقی، عکس بازسازی شده توسط هوش مصنوعی.

سه | یکی یکی از اتفاقات جالب اواخر دهه 1940 این بود که به دلیل علاقه بیش از حد ایرانیان به آلن دلون، از او برای بازدید از ایران دعوت شد. این بازیگر به دعوت جمعی از بازیگران ایرانی به تهران آمده است و چند عکس از آن دوران موجود است که پس از خبر درگذشت دلون در فضای مجازی دست به دست می شود. او سال هاست که از سینما دور بوده اما همچنان محبوب ایرانی هاست و واکنش ها به خبر درگذشت او نشان از پیوند ناگسستنی این بازیگر، آثار ماندگارش، سینمای ایران و ایرانیان دارد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا