دانستنی ها

به این سیب زمینی ها دست نزنید!

اگر سیب زمینی بوی تلخ می دهد، آن را نخورید. سیب زمینی از خانواده غذاهای خوشمزه است که ممکن است برخی از آنها به طور طبیعی حاوی سم سولانین باشند. کارشناسان بر این باورند که شما می توانید مقادیر کمی سولانین را بدون ایجاد واکنش زیاد مصرف کنید، اما اگر این سم به طور نامناسب در بدن ذخیره شود، می تواند باعث آسیب شود.

خوشبختانه، دو علامت رایج وجود دارد که نشان می دهد سیب زمینی دارای سم است: بوی تلخ یا رگه های سبز روی پوست. البته پوست سبز به خودی خود مضر نیست و نشان دهنده کلروفیل است، اما گاهی نشان دهنده وجود سم سولانین نیز هست. سیب زمینی بد و فاسد گاز سولانین تولید می کند که می تواند فرد را بیمار کند.

سطح بالای سولانین برای سلامتی مضر است. مصرف سیب زمینی حاوی مقادیر زیادی از این ماده سمی می تواند فرد را در عرض 24 ساعت به کما برساند و یا باعث مرگ شود.این آزمایش بر روی افراد زیادی انجام شده و مشاهده شده است که این افراد دارای علائمی مانند استفراغ، اسهال و درد شکم و در موارد شدیدتر افسردگی و مشکلات سیستم عصبی مرکزی رخ می دهد.

علت تولید سم و بوی بد سیب زمینی

دلیل این تغییر مشکلات نگهداری سیب زمینی است. تحقیقات نشان می دهد که این مشکل زمانی رخ می دهد که سیب زمینی برای مدت طولانی در معرض نور قرار گیرد. نور فلورسنت یا نور طبیعی این مشکلات را افزایش می دهد. بنابراین بهتر است آنها را در کیسه ای قرار دهید و در کمد در جای تاریک و خنک نگهداری کنید تا در معرض نور زیاد قرار نگیرند. اگر سیب زمینی های شما رگه های سبز دارند، آنها را دور بیندازید. البته برداشتن قسمت‌های سبز سیب‌زمینی و پختن آن ممکن است مقداری سموم را از بین ببرد، اما راه خوبی برای پیشگیری از بیماری نیست.

خطر نگهداری طولانی مدت سیب زمینی

نگهداری طولانی مدت سیب زمینی باعث آسیب می شود. نگهداری سیب زمینی در تاریکی درست است، اما اگر آن را برای مدت طولانی نگهداری کنید، خطرات زیادی برای سلامتی به همراه دارد و کیفیت آن کاهش می یابد، وضعیت خوبی ندارد و ممکن است فاسد شود، در این صورت حتما باید آن را دور بریزید. آنها را دور بریزید اسب

 

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا