اگرچه در سه سال گذشته آثار سهراب سپهری (حتی یک اثر منتخب از مجموعه تنه درختان او)  در مقابل آثار دو هنرمند دیگر – پرویز تناولی و منیر فرمانفرمایان – شکست خورد، اما فروش تابلوی این هنرمند به 21 میلیارد دلار  300 میلیون تومان در آخرین حراج تهران (تیر 1402) سهراب سپهری را دوباره به اوج رساند.

پیش از این عنوان گران ترین اثر سهراب سپهری در سال ۹۶ به اثری از تنه درختان این هنرمند اختصاص داشت که اگرچه عنوان گران قیمت ترین اثر حراج آن سال را به خود اختصاص نداد، اما با مبلغ فروش 11 میلیارد و 800 میلیون تومان گران ترین اثر به حساب می آمد.

برخلاف همیشه، امسال تنه درختان نبود که سپهری را به گران ترین هنرمند حراج تهران تبدیل کرد. بلکه یک اثر بدون عنوان او که بین 17 تا 19 میلیارد تومان تخمین زده شده بود، در نهایت به قیمت 21 میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروخته شد. اما در این تابلوی رنگ و روغن که در حدود دهه 1340 خلق شده و توسط ابراهیم گلستان به صاحب قبلی اهدا شده، هنوز هم آثاری از تنه درخت معروف سپهری دیده می شود.

گران ترین اثر سال 1402 در حراج تهران به قیمت 21 میلیارد و 300 میلیون تومان فروخته شد. این اثر در سال 97 به مبلغ یک میلیارد و 900 میلیون تومان فروخته شد.

سهراب سپهری بدون کمک درختان لوکس به اوج بازگشت

در همه آثار سهراب سپهری دو ویژگی بارز وجود دارد که به گفته برخی از کارشناسان هنری مربوط به سفرهای او به خاور دور است. ایجاز و عدم اغراق روایی و همچنین قرار گرفتن در مرز عینیت و انتزاع در آثار این هنرمند به خوبی نشان می دهد که این دو ویژگی را بیش از هر جای دیگری در طبیعت می توان یافت (جواد مدرسی).

اثر سهراب سپهری در یازدهمین حراج تهران

برای توصیف ارزش هنر سهراب سپهری به عنوان یک نقاش همین بس که نه تنها ایرانیان، بلکه غربی ها نیز به ارائه آثار او افتخار می کنند.

در حراج ساتبیز حدود چهار سال پیش، هنگام ارائه اثری از این هنرمند، اعلام کرد که «با افتخار یک تابلوی بدون عنوان از سهراب سپهری از مجموعه تنه درخت را ارائه می کنیم که در آن ویژگی منحصر به فردی از کلبه های ساخته شده از تنه درختان نمایان شده و واحه‌ای رویایی را تشکیل می‌دهند.»

سهراب سپهری بدون کمک درختان لوکس به اوج بازگشت

ساتبیز در ادامه کار سهراب سپهری را توضیح داد: «به نظر می‌رسد که کلبه‌ها از گل ساخته شده‌اند و تنها یک پنجره کمک می‌کند تا آنها را به عنوان خانه یا سرپناه شناسایی کنیم.» چینش رنگ‌ها در این نقاشی بسیار آگاهانه است – سبز در پیش‌زمینه و قهوه‌ای در پیش‌زمینه است. پس زمینه، در الگویی که عمق را از طریق درجه بندی نشان می دهد. گویی هنرمند به سمت سبکی خاص و برنامه ریزی شده پیش می رود.»

آثار هنری ارائه شده توسط سپهری در ساتبیز

سهراب سپهری متولد 15 مهر 1307 بود و اگر زنده بود 95 ساله می شد. وی در سال 1359 در سن 52 سالگی بیمار شد و درگذشت. سپهری برای یادگیری نقاشی تلاش زیادی کرد. مدتی به پاریس و لندن رفت و در فرانسه تحصیل کرد. البته دوران تحصیل سپهری در این کشور با مشکلاتی در تامین هزینه ها به خصوص پس از لغو بورسیه اش همراه بود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *