دانستنی ها

بهترین گروه خونی برای افراد چیست؟

آیا می دانید کدام گروه خونی می تواند به هر کسی خون اهدا کند؟ با مشاهده جدول گروه خونی می توانید اطلاعات خوبی به دست آورید. گروه های خونی شامل گیرنده جهانی و اهداکننده جهانی است. اگر می خواهید درباره گروه خونی و قانون انتقال خون خود بیشتر بدانید؛ این مقاله را تا انتها بخوانید.

بهترین گروه خونی کدام است؟

به گزارش تابناک، بهترین گروه خونی با توجه به شرایط خاصی تعیین می شود. در شرایط بحرانی، در دسترس بودن خون O منفی ممکن است تنها راه برای صرفه جویی در هزینه باشد. از سوی دیگر، فردی با گروه خونی AB مثبت می‌تواند در مواقع اضطراری (گیرنده ژنریک) خون از تمام گروه‌های خونی دیگر دریافت کند، زیرا پلاسمای گروه خونی AB هیچ آنتی‌بادی علیه هیچ یک از گروه‌های خونی دیگر ندارد. علاوه بر همه اینها، در شرایط عادی، تمام خون هایی که برای تزریق استفاده می کنیم باید با خون گیرنده هم گروه باشند و آزمایش سازگاری (کراس مچ) نیز روی آنها انجام می شود.

کدام گروه خونی به همه خون اهدا می کند؟

فردی با گروه خونی O منفی می تواند تقریباً به هر کسی خون اهدا کند. گروه خونی O منفی اهداکننده جهانی است اما فقط می تواند از یک فرد O منفی خون دریافت کند.

تفاوت بین گروه های خونی O+ و O-

این گروه های خونی بیشترین اهداکنندگان خون هستند. تنها تفاوت این است که O مثبت فقط می تواند به گروه های خونی Rh مثبت خون اهدا کند، در حالی که O منفی می تواند به همه گروه های خونی اعم از مثبت و منفی خون اهدا کند.

گروه خونی O+ به کدام گروه خونی می تواند خون اهدا کند؟ همه گروه های خونی مثبت

چه کسی می تواند به آن گروه خونی منفی خون اهدا کند؟ همه گروه های خونی

انتقال خون اشتباه می تواند باعث مرگ شود

دانستن گروه خونی خود هنگام دریافت یا پیوند عضو بسیار مهم است. جمع آوری خون ناسازگار می تواند باعث واکنش ایمنی جدی و تخریب گسترده گلبول های قرمز، افزایش فشار خون، نارسایی کلیه، شوک، لخته شدن خون، حمله قلبی، تشکیل لخته خون در ریه، سکته مغزی و حتی مرگ گیرنده خون شود. .

گروه های خونی اصلی کدامند؟

به طور کلی در بین افراد جامعه 8 گروه خونی وجود دارد که 4 گروه اصلی A، B، AB، O و هر کدام به 2 گروه مثبت و منفی تقسیم می شوند.

تفاوت گروه های خونی مختلف به دلیل وجود یا عدم وجود پروتئین های خاصی به نام آنتی ژن است که در فارسی به آن «آنتی ژن» یا «آنتی ژن» می گویند. آنتی ژن یا آنتی ژن ماده ای است که می تواند بدن را برای تولید آنتی بادی تحریک کند.

تقریباً تمام موادی که به عنوان آنتی ژن خدمت می کنند پروتئین های خارجی هستند که از طریق عفونت ، تزریق یا روش های دیگر وارد بدن می شوند. “آنتی بادی” یا آنتی بادی ماده ای است که در پاسخ به تحریک یک آنتی ژن در بدن تولید می شود و با آن واکنش نشان می دهد.

آنتی ژن های متعلق به گروه های خونی در سطح گلبول های قرمز یافت می شوند و شامل ده ها نوع هستند. مهم ترین آنتی ژن های گروه های خونی آنتی ژن های A و B هستند. برخی از افراد به عنوان گروه خونی O شناخته می شوند، برخی از افراد دارای آنتی ژن نوع A، برخی دارای نوع B، برخی دارای هر دو آنتی ژن A و B و برخی دیگر هیچ کدام از این آنتی ژن ها را ندارند. به این ترتیب افراد مختلف در گروه های خونی AB، B، A و O قرار می گیرند.

لازم به ذکر است که حیوانات و انسان ها علاوه بر داشتن آنتی ژن های گروه خونی متفاوت، ممکن است آنتی بادی هایی نیز علیه آنتی ژن های گروه خونی داشته باشند که ندارند. به عنوان مثال، افراد دارای گروه خونی A دارای آنتی بادی علیه آنتی ژن B در سرم خود هستند. علاوه بر این، افراد دارای گروه خونی B دارای آنتی بادی علیه آنتی ژن A در سرم خود هستند. در حالی که افراد دارای گروه خونی AB هیچ آنتی بادی ندارند، افراد دارای گروه خونی O دارای آنتی بادی علیه آنتی ژن های A و B هستند.

RH یا سیستم خونی مثبت و منفی چیست؟

این در انتقال خون و همچنین نوع گروه خونی نیز مهم است. لندشتاینر که گروه های اصلی خون را در سال 1940 کشف کرد، همراه با دستیارش وینر نشان داد که علاوه بر گروه خونی ABO، سیستم دیگری به نام Rh (R-Hash) وجود دارد. هرکسی که فاکتور Rh در گلبول های قرمز خون خود دارد Rh مثبت است، در غیر این صورت Rh منفی است. حدود 85 تا 90 درصد ایرانیان Rh مثبت و بقیه Rh منفی هستند.

آنتی بادی های غیر منتظره

علاوه بر آنتی بادی ها علیه گروه های خونی ABO و Rh، آنتی بادی های نادر دیگری نیز ممکن است در سرم افراد مختلف یافت شود. این آنتی بادی ها علیه آنتی ژن های نادری ساخته می شوند که می توانند در سطح گلبول های قرمز پخش شوند. مثل گروه هایی مثل دافی و…

اگرچه ما اغلب انتظار نداریم که چنین آنتی بادی هایی را در سرم افراد ببینیم، اما وجود آنها همچنان مهم است. بنابراین زمانی که درخواست انتقال خون می شود و گروه خونی بیمار مشخص می شود، سرم او نیز از نظر وجود آنتی بادی های غیرمنتظره علیه آنتی ژن های سلول های سرخ شده آزمایش می شود. گلبول های قرمز به سرم بیمار دریافت کننده خون نزدیک می شوند و در صورت بروز واکنش (به هم چسبیدن یا از بین رفتن سلول ها) از تزریق خودداری می شود. این آزمایش سازگاری گروه خونی یا «تطابق متقابل» نامیده می شود.

سازگاری گروه های خونی

با گروه های خونی مشابه، نمونه منفی می تواند به هر دو نمونه مثبت و منفی خون اهدا کند، اما گروه خونی مثبت فقط می تواند به گروه خونی مثبت خون اهدا کند. گروه خونی AB+ گیرنده جهانی در بین گروه‌های خونی است و می‌تواند از همه گروه‌های خونی خون دریافت کند، در حالی که گروه خونی O منفی اهداکننده جهانی است و می‌تواند به همه گروه‌های خونی خون اهدا کند.

قانون انتقال خون در مورد گروه های خونی

یک گروه خونی مثبت می تواند به گروه های خونی AB و A مثبت خون اهدا کند و از گروه های خونی A و O خون دریافت کند.

گروه خونی منفی می تواند به همه گروه های خونی AB و A خون اهدا کند و فقط از گروه های خونی منفی A و O خون دریافت کند.

گروه خونی B مثبت می تواند به گروه های خونی AB و B مثبت خون اهدا کند و از گروه های خونی B و O خون دریافت کند.

گروه خونی B منفی می تواند به گروه های خونی AB و B خون اهدا کند و فقط از گروه های خونی B و O منفی می تواند خون دریافت کند.

خون مثبت AB فقط می تواند خون را به نوع خون مثبت AB اهدا کند ، اما می تواند خون را از همه خون دریافت کند.

گروه خونی AB منفی می تواند به گروه های خونی AB مثبت و منفی خون اهدا کند و از گروه های خونی منفی خون دریافت کند.

گروه خونی O مثبت می تواند به همه گروه های خونی مثبت خون اهدا کند اما فقط می تواند از گروه خونی O خون دریافت کند.

گروه خونی O-منفی به همه گروه های خونی اهدا می کند، اما فقط می تواند از گروه خونی O-منفی کمک های خوبی دریافت کند.

موارد فوق را به صورت خلاصه و تصویری در این جدول گروه خونی مشاهده می کنید.

گروه خونی چگونه تعیین می شود؟

برای انجام آزمایش گروه خونی با استفاده از سوزن و سرنگ از بازوی بیمار نمونه خون کوچکی گرفته می شود. سپس خون با آنتی بادی های مخصوص هر یک از گروه های خونی مختلف مخلوط می شود. اگر خون با یک آنتی بادی خاص واکنش نشان دهد، این نشان دهنده وجود آنتی ژن مربوطه است.

گروه خونی چگونه به ارث می رسد؟

مانند رنگ چشم افراد، گروه خونی آنها نیز به طور ژنتیکی از والدین به ارث می رسد. گروه خونی افراد بسته به گروه خونی والدینش، گروه A، B، AB یا O است.

حقایق جالب در مورد گروه های خونی

بازتاب آنلاین نوشت: در میان 7.9 میلیارد جمعیت جهان که در 195 کشور جهان پراکنده شده اند، شایع ترین گروه خونی O+ است که بیش از 39 درصد از جمعیت جهان را پوشش می دهد. در این میان، نادرترین نوع AB- است و تنها 0.40 درصد از جمعیت این گروه خونی را دارند.

وقتی به سطح ملی تقسیم می شود، این آمار شروع به تغییر می کند. از آنجایی که عوامل ژنتیکی مختلف در تعیین گروه خونی افراد نقش دارند، هر کشور و منطقه داستان متفاوتی را در مورد مردم خود بیان می کند.

اگرچه O+ شایع ترین گروه خونی است، گروه خونی B نیز به خصوص در ایران نسبتاً رایج است. حدود 20 درصد از جمعیت چین دارای این گروه خونی هستند و همچنین در هند و سایر کشورهای آسیای مرکزی نسبتاً رایج است و در برخی از کشورهای غرب آسیا مانند ارمنستان و آذربایجان، جمعیت این گروه خونی A+ بیشتری نسبت به سایرین دارند.

لازم به ذکر است که O+ در بین کشورهای آفریقایی نیز یک طبقه بندی گروه خونی قوی است و در کشورهایی مانند غنا، لیبی، کنگو و مصر افراد دارای گروه خونی O بیشتر از AB+ هستند.

گروه خونی A در اروپا رایج است. تقریباً 40 درصد از مردم دانمارک، نروژ، اتریش و اوکراین دارای این گروه خونی هستند.

در خاورمیانه، بیش از 41 درصد از جمعیت دارای گروه خونی O+ هستند و لبنان تنها کشوری است که گروه خونی O و A قوی دارد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا