اخبار روز

بهترین پروژه های شهر هوشمند در خاورمیانه (+ عکس)

به گزارش ایمنا، مفهوم شهرهای هوشمند در دنیای امروز اهمیت چشمگیری پیدا کرده است. شهرهای هوشمند فقط مراکز شهری نیستند، بلکه اکوسیستم هایی هستند که دائماً در حال تکامل هستند و با نیازهای متغیر ساکنان خود سازگار می شوند.

در زیر چندین پروژه شهر هوشمند در خاورمیانه مورد بحث قرار می گیرد که در حال تعریف مجدد شیوه زندگی، کار و رشد شهروندان در محیط های شهری هستند.

مصدر سیتی، امارات متحده عربی

شهر مصدر در ابوظبی، امارات متحده عربی، یک پروژه شهر هوشمند پیشگامانه است که در سال 2006 برای ایجاد یک واحه شهری پایدار و بدون کربن در بیابان راه اندازی شد. با توجه به چالش‌های متعدد، از جمله کاهش انتشار کربن، صرفه‌جویی در انرژی و ترویج زندگی پایدار در منطقه‌ای که به سرعت در حال شهرنشینی است، هدف این شهر دیجیتال ایجاد استاندارد جدیدی برای توسعه شهری سبز است.

از ویژگی های این شهر هوشمند می توان به تامین انرژی های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی برای کل شهر، حمل و نقل کارآمد از جمله سیستم حمل و نقل سریع و حمل و نقل الکتریکی خودکار اشاره کرد. فرآیندهای نوآورانه مدیریت زباله در این شهر همچنین تولید حداقل زباله و بازیافت کارآمد را تضمین می کند.

معماری ساختمان ها در این شهر از اصول پایدار پیروی می کند و طراحی ساختمان ها به گونه ای طراحی شده است که خنک کننده طبیعی را به حداکثر برساند و مصرف انرژی را به حداقل برساند. فن آوری های پیشرفته مانند استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده به کاهش مصرف آب کمک می کند، در حالی که مسیرهای پیاده و برنامه ریزی شهری فشرده باعث کاهش ردپای کربن می شود. این شهر دارای پارک ها و فضاهای سبز زیادی است که کیفیت زندگی ساکنان را افزایش می دهد.

شهر اقتصادی ملک عبدالله، عربستان سعودی

شهر اقتصادی ملک عبدالله (KAEC) یک پروژه شهر هوشمند تاریخی در ساحل دریای سرخ عربستان سعودی است. KAEC که به افتخار ملک عبدالله نامگذاری شده است، با هدف رسیدگی به چندین چالش کلیدی عربستان از جمله کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و ایجاد فرصت های شغلی جدید برای جمعیت رو به رشد این کشور است.

شهر ملک عبدالله، محل بندر ملک عبدالله، یکی این یکی از پیشرفته ترین بنادر در جهان است که برای مدیریت کارآمد محموله و تقویت تجارت بین المللی طراحی شده است. منطقه صنعتی اختصاصی با ارتقای تولید و توسعه صنعتی به تنوع بخشی به اقتصاد شهر کمک می کند. این شهر تجاری همچنین دارای شرکت های چند ملیتی است که فرصت های شغلی متنوعی را برای شهروندان ایجاد می کنند.

دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی مشهور جهان، نوآوری و توسعه سرمایه انسانی را ترویج می‌کنند، در حالی که KAEC بر شیوه‌های سازگار با محیط‌زیست، از جمله منابع انرژی تجدیدپذیر و فناوری‌های صرفه‌جویی در مصرف آب تأکید می‌کند و سیستم‌های حمل‌ونقل پیشرفته مانند شبکه ریلی یکپارچه، تحرک کارآمد را در شهر ترویج می‌کنند.

محله های پایدار و هوشمند کیفیت زندگی بالایی را به ساکنان ارائه می دهند و جاذبه های فرهنگی، مناطق تفریحی و توسعه های ساحلی فرصت های گردشگری را افزایش می دهند. از سوی دیگر، یک مرکز پزشکی پیشرفته خدمات مراقبت های بهداشتی با کیفیتی را به ساکنان و بازدیدکنندگان ارائه می دهد. KAEC دارای یک زیرساخت دیجیتالی پیشرفته برای ترویج نوآوری های شهر هوشمند است.

برترین پروژه های شهر هوشمند در خاورمیانه

شهر لوسیل، قطر

شهر لوسیل یک پروژه شهر هوشمند رویایی در سواحل خلیج فارس و شمال پایتخت قطر است. هدف این پروژه بازتعریف زندگی شهری و تعیین استانداردهای جدید برای پایداری، نوآوری و تجمل در قلب قطر است. هدف آن حل چالش های پیش روی قطر از جمله: ب. شهرنشینی سریع، مدیریت منابع پایدار و نیاز به اقتصاد متنوع.

حمل و نقل یکپارچه و سبز، خیابان های مناسب برای عابر پیاده، زیرساخت های هوشمند برای مدیریت انرژی، آب و پسماند و همچنین فضاهای سبز و تفرجگاه های کنار دریا از اولویت های برنامه های این شهر برای افزایش کیفیت زندگی شهری است.

منطقه تجاری لوسیل مارینا شرکت های جهانی را برای افزایش تنوع اقتصادی جذب می کند و صحنه فرهنگی غنی با موزه ها، گالری ها و تئاترها را ارائه می دهد. مجتمع های مسکونی پیشرفته و امکانات رفاهی مجلل در این شهر مفهوم زندگی شهری را دوباره تعریف می کنند.

برترین پروژه های شهر هوشمند در خاورمیانه

منطقه دیجیتال بیروت، لبنان

منطقه دیجیتال بیروت (BDD) یک پروژه شهر هوشمند در قلب لبنان است که به عنوان یک مرکز پویا برای اکوسیستم فناوری منطقه عمل می کند و یک محیط مشارکتی و نوآورانه را برای مشاغل، کارآفرینان و علاقه مندان به فناوری فراهم می کند. هدف BDD پاسخگویی به چالش‌های مختلف شهری در بیروت، از جمله احیای شهری، فضاهای اداری مدرن و ترویج اقتصاد فعال مبتنی بر فناوری برای تبدیل شدن به یک قطب دیجیتال و نوآوری پررونق است.

فضای اداری مدرن در BDD دفاتر و مناطق همکاری مشترک را برای جذب شرکت های فناوری و استارت آپ ها و اطمینان از دسترسی مطمئن و سریع به اینترنت با استفاده از زیرساخت های دیجیتال پیشرفته ارائه می دهد. این شهر هوشمند خانه انکوباتورهای استارتاپی و شتاب دهنده هایی است که کارآفرینی و نوآوری را ترویج می کنند.

پایداری شهر از طریق توسعه فضاهای سبز، ساختمان های کم مصرف انرژی و اقدامات کاهش زباله حاصل می شود. این منطقه میزبان رویدادها و کنفرانس‌های فناوری برای ارتقای همکاری و اشتراک دانش است و ایمنی ساکنان و بازدیدکنندگان از طریق اقدامات امنیتی هوشمند و پیشرفته تضمین می‌شود.

برترین پروژه های شهر هوشمند در خاورمیانه

مسقط اسمارت، عمان

مسقط هوشمند یک پروژه جاه طلبانه در پایتخت عمان است که هدف آن تبدیل مسقط به شهری مدرن و پایدار است که از فناوری های پیشرفته برای بهبود کیفیت زندگی ساکنانش استفاده می کند. چالش‌های پیش روی مسقط شامل ازدحام ترافیک، پایداری محیط‌زیست، خدمات عمومی کارآمد و رفاه جامعه است که هدف این شرکت با راه‌حل‌های مختلف است.

این راه حل ها شامل سیستم های مدیریت ترافیک پیشرفته، شبکه های حمل و نقل عمومی جامع، اقدامات سازگار با محیط زیست مانند استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، کاهش ضایعات و گسترش فضاهای سبز است. یک پلت فرم دیجیتال خدمات شهری در مسقط را ساده می کند و ساکنان را قادر می سازد در مدیریت و برنامه ریزی شهر مشارکت کنند.

راه‌حل‌های هوشمند مراقبت‌های بهداشتی، مراکز آموزشی و تحقیقاتی مبتنی بر فناوری، مکان‌های فرهنگی و سرگرمی، و سیستم‌های امنیتی پیشرفته، رفاه کلی جامعه را ارتقا می‌دهند. مسقط هوشمند با تشویق نوآوری و کارآفرینی دستیابی به تنوع و رشد اقتصادی را تسهیل می کند.

برترین پروژه های شهر هوشمند در خاورمیانه

امان هوشمند، اردن

امان هوشمند یکی یکی دیگر از پروژه های شهر هوشمند در خاورمیانه در پایتخت اردن در حال اجراست. چالش های امنیت هوشمند امان عبارتند از تراکم ترافیک، پایداری زیست محیطی، بهره وری از خدمات عمومی و ایجاد شهری که زیست پذیرتر، پایدارتر و از نظر اقتصادی فعال تر باشد.

حمل و نقل هوشمند، طرح‌های سبز مانند ساختمان‌های کم مصرف و اقدامات کاهش زباله، بسترهای دیجیتال برای دسترسی همه شهروندان به خدمات دولتی، ایجاد مراکز اقتصادی و حمایت از استارت‌آپ‌ها و همچنین تلاش برای کاهش آلودگی و افزایش فضای سبز. از جمله راه حل های هوشمند هستند شهر اطمینان حاصل کرد که از آن برای دستیابی به اهداف خود استفاده می شود.

امان هوشمند با سیستم‌های امنیتی پیشرفته و قابلیت‌های واکنش اضطراری، ایمنی ساکنان خود را تضمین می‌کند و مکان‌ها، رویدادها و ابتکارات فرهنگی را برای ارتقای تجربه فرهنگی ساکنان خود و همچنین برنامه‌ها و ابتکاراتی برای بهبود سواد دیجیتال و ترویج گردشگری برای تقویت گردشگری ارائه می‌دهد. اقتصاد محلی در این شهر

برترین پروژه های شهر هوشمند در خاورمیانه

پارک انرژی ملک سلمان، عربستان سعودی

پارک انرژی ملک سلمان (SPARK) یک پروژه شهر هوشمند در شرق عربستان سعودی است که از نظر استراتژیک در نزدیکی میادین اصلی نفت و گاز قرار دارد و به عنوان مرکزی برای نوآوری های انرژی، صنعتی و فناوری عمل می کند. هدف SPARK رسیدگی به چالش های کلیدی پیش روی عربستان سعودی از جمله تنوع بخشیدن به اقتصاد و دور شدن از وابستگی به نفت، ایجاد فرصت های شغلی و ترویج نوآوری در بخش انرژی است.

برای دستیابی به این اهداف، از زیرساخت های پیشرفته برای حمایت از بخش انرژی از جمله تولید و توزیع برق استفاده می کند و شرکت های ملی و بین المللی را به مناطق صنعتی جذب می کند تا تنوع اقتصادی را ارتقا دهد. مراکز تحقیقاتی و نوآوری در داخل شهر توسعه فناوری و به اشتراک گذاری دانش را ترویج می کنند و مراکز ارتباطات و داده پرسرعت از تحول و نوآوری دیجیتال پشتیبانی می کنند.

پایداری در طراحی شهری با منابع انرژی تجدیدپذیر و شیوه های سازگار با محیط زیست ادغام می شود و سیستم های لجستیکی و حمل و نقل پیشرفته کارایی را در جابجایی کالاها و مواد افزایش می دهند. برنامه های کارآفرینی برای حمایت از بخش انرژی و آموزش های حرفه ای برای توسعه نیروی کار ماهر در این شهر را نمی توان نادیده گرفت. پارک ملک سلمان محیطی متنوع و فراگیر دارد و تبادل فرهنگی بین ساکنان و کارکنان را ترویج می کند.

برترین پروژه های شهر هوشمند در خاورمیانه

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا