اخبار روز

بهترین و هوشمندانه ترین پاسخ به حملات اسرائیل به ایران از زبان سردار علایی/ اسرائیل می خواهد جنگ غزه را به جنگ با ایران تبدیل کند.

به گزارش خبرگزاری مگتو، سردار حسین علایی فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش و رئیس سابق ستاد مشترک سپاه در گفت وگویی درباره انگیزه رژیم صهیونیستی از این حمله و پاسخ احتمالی جمهوری اسلامی ایران صحبت کرد. به گزارش جماران، متن این خبر بدین شرح است:

روز دوشنبه شاهد حمله بی‌سابقه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پایتخت سوریه و شهادت تعدادی از مقامات ارشد نظامی و مستشاران نظامی ایران در آن کشور بودیم. از اهداف رژیم اسرائیل از این حمله شش ماه پس از شروع جنگ غزه چه می دانید؟

اسرائیل بزرگترین دشمن جمهوری اسلامی ایران است که سعی می کند هیچ فرصتی را برای حمله به ایران از دست ندهد. اسرائیل تنها رژیمی در جهان است که به طور رسمی و علنی به دنبال تغییر حکومت جمهوری اسلامی ایران است زیرا وجود جمهوری اسلامی ایران را نابودی اسرائیل می داند. اسرائیل حضور گاردهای ایرانی در کشورهای همسایه فلسطین اشغالی را یکی از بزرگترین تهدیدات خود می داند. بنابراین هدف اسرائیل از هدف قرار دادن فرماندهان سپاه در سوریه و لبنان ناامن کردن فضای فیزیکی این کشورها برای حضور موثر مستشاران ایرانی است.

به نظر می‌رسد اسرائیل سازمان ویژه‌ای را برای نظارت بر تمامی پاسداران ایرانی و ایرانی‌هایی که به سوریه و لبنان سفر می‌کنند ایجاد کرده و با هماهنگی و رضایت و تمایل آمریکا، اقدام به ترور همه آنها می‌کند.

نظر اسرائیل این است که تنها حامی واقعی فلسطینیان مظلوم در جهان، جمهوری اسلامی ایران است و این سپاه است که گام های عملی برای حمایت از فلسطینی ها برمی دارد.

بنابراین هدف اصلی اسرائیل نبرد با تمامی نگهبانان به ویژه آنهایی است که به کشورهایی مانند لبنان، سوریه، عراق و یمن رفت و آمد دارند. در این زمینه باید ماجرای کشته شدن سردار سرافزار و شهید سرافراز محمدرضا زاهدی و همچنین هفت پاسدار همراه وی در کنسولگری ایران در سوریه مورد تحلیل قرار گیرد.

بیش از شش ماه از جنگ غزه می گذرد و در این مدت اسرائیل چندین بار به اهداف ایرانی در سوریه حمله کرده است، اما حمله به مراکز دیپلماتیک یک کشور دیگر از خط قرمزهای تعیین شده در کنوانسیون های بین المللی عبور می کند و نمونه ای از آن است. حمله به زمین یک کشور است به نظر شما چه عواملی باعث شد اسرائیل در این مدت چنین اقدام پرخطری را اتخاذ کند؟

اسرائیل در هیچ زمینه ای قوانین و مقررات بین المللی و کنوانسیون های سازمان ملل را رعایت نکرده است. اسرائیل به اهداف خود در هر نقطه از جهان، هر کجا که آنها را بیابد، حمله می کند. برای جنایتکاران موساد و ارتش اسرائیل فرقی نمی کند که محل حمله آنها ساختمان دیپلماتیک باشد یا بیمارستان یا مسجد یا کلیسا یا ماشینی در خیابان یا یک ساختمان آپارتمانی پر از کودکان و زنان. اینکه کسی یا کسی در کدام کشور و در کدام مکان هدف ترور هستند.

اسرائیل به حریم هوایی هیچ کشوری احترام نمی گذارد و استفاده از حریم هوایی هر کشوری را برای ارتکاب جنایات خود جایز می داند. همانطور که حمله تروریستی به سردار زاهدی و یارانش حریم هوایی لبنان و سوریه را نقض کرد. اسرائیل هیچ محدودیت زمانی برای ترور فرماندهان نیروی قدس سپاه قائل نیست و هر جا که آنها را بیابد به ترور آنها ادامه می دهد.

از این رو، دوران کنونی برای اسرائیل اهمیت چندانی ندارد، اما به محض دسترسی اطلاعاتی به رعایای خود، اقدام نظامی برای ترور سردار زاهدی و همراهانش کرد.

این حمله واکنش های بسیاری را برانگیخته است. برخی این را تلاش بی‌بی برای کشاندن ایران به رویارویی مستقیم می‌دانند و از لزوم واکنش محتاطانه صحبت می‌کنند و برخی دیگر آن را نشانه ناکارآمدی سیاست بازدارندگی ایران در قبال اسرائیل در ماه‌های اخیر و لزوم اقدام قاطع می‌دانند. به نظر شما کدام یک برای تضمین امنیت و منافع ما مناسب است؟

اسرائیل برای سال‌ها تلاش کرده است تا پاسداران سپاه قدس و فرماندهان جنبش مقاومت را به‌ویژه در سوریه و لبنان ترور کند. اسرائیل تا به امروز ترورهای زیادی از جمله ترور سید عباس موسوی دبیرکل سابق حزب الله و خانواده وی در لبنان و همچنین ترور رهبران فلسطینی در کشورهای مختلف انجام داده است. اما رژیم غاصب صهیونیستی در پی حملات ماه های اخیر به نوار غزه بر شدت حملات خود افزوده است. اسرائیل مقاومت مردم فلسطین را مرهون اندیشه های امام خمینی (ره) و نتیجه انقلاب اسلامی است که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه انجام شد.

به همین دلیل شهادت پاسداران را با ترورهای هدفمند هدف قرار داد. اما اسرائیل می داند و باید اطمینان حاصل کند که هیچ جنایتی بی پاسخ نمی ماند، اما نباید از طریق واکنش فوری از مجازات طولانی مدت معاف شود. منطقی ترین پاسخ این است که اسرائیل انتظار دریافت آن را ندارد. این اقدام همچنین مستلزم برنامه ریزی صبورانه و اجرای یک یا چند طرح بازدارنده است که اسرائیل نباید از کیفیت آنها مطلع شود.

به نظر شما واکنش ایران باید در چه سطحی و چگونه باشد تا شبهه ضعف ایران ایجاد نشود و به تشدید ابعاد جنگ منجر نشود؟

شاید بهترین پاسخ این باشد که ایران اقدامات گسترده حقوقی، بین المللی و دیپلماتیک علیه حمله تروریستی اسرائیل انجام دهد. از سوی دیگر، جمهوری اسلامی ایران باید در صدد حفظ و تامین امنیت شهروندان خود باشد تا اسرائیل را در قتل ایرانیان عزیز و پاسداران سرافرازش خنثی کند.

ایران باید تصور کند که اسرائیل تصمیم به ترور تمامی نگهبانانی که به کشورهایی مانند سوریه و لبنان سفر می کنند، گرفته است. بنابراین، او باید به همه آنها هشدار دهد که از روش هایی برای جلوگیری از کشف موجودیت و محل نگهداری آنها توسط سرویس های جاسوسی اسرائیل استفاده کنند. از سوی دیگر، بهتر است مقامات ایرانی در مورد پاسخ جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران و نیروهای مقاومت به جنایات و جنایات اسرائیل چیزی نگویند و عجله ای برای پاسخگویی نداشته باشند. بلکه با صبر و برنامه ریزی و بدون سروصدا و تبلیغات وارد عمل شوید تا اسرائیل بفهمد که هیچ جنایتی بدون پاسخ مناسب فراموش نمی شود. اسرائیل باید همیشه نگران دریافت پاسخ جنایات خود در همه ابعاد از همه ظالمان جهان باشد، اما نباید بداند که چگونه و با چه ابزاری، کی، با چه تاکتیکی و علیه چه اهدافی این پاسخ ها انجام می شود.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که اسرائیل می خواهد جنگ خود با فلسطینیان در غزه را به جنگ با ایران تبدیل کند تا از فشار جهانی برای ارتکاب نسل کشی جلوگیری کند. احتمالاً آمریکا نیز با چنین سیاستی موافق است و خواهان جنگ علیه ایران است تا اسرائیل بتواند بدون نگرانی به کشتار فلسطینیان ادامه دهد. بنابراین، شاید بهترین اقدام، ترساندن اسرائیل و اقدام هوشمندانه درازمدت و مستمر در برابر جنایات این رژیم وحشی باشد تا بتواند حمایت مردم جهان و سایر کشورها را جلب کند.

آیا به نظر شما سیاست ایران مبنی بر عدم مداخله مستقیم در جنگ غزه و حفظ صبر استراتژیک اشتباه است؟

جنگ اسرائیل علیه فلسطینی ها مستلزم مداخله مستقیم ایران نیست. نتانیاهو از زمانی که حمله به نوار غزه را آغاز کرد، تلاش کرد آمریکا را وارد جنگ با ایران کند که خوشبختانه نتیجه آن این بود که جمهوری اسلامی ایران ماهرانه این توطئه اسرائیل را متوقف کند. البته نیروهای مقاومت در منطقه بلافاصله به کمک فلسطینی ها شتافتند و اسرائیل ظرف چند روز نتوانست نوار غزه را کنترل کند. اکنون نیز اسرائیل درگیر جنگ فرسایشی است که برای اسرائیل چیزی جز بدنامی و ثبت نام اسرائیل به عنوان جنایتکارترین و قاتل ترین رژیم جهان به ارمغان نمی آورد. بنابراین سیاست ایران صبر راهبردی برای دفاع از حقوق و جان فلسطینیان و انتظار شکست اسرائیل بود.

به نظر شما با توجه به تلاش های آمریکا برای جلوگیری از تشدید ابعاد جنگ در این شش ماه، موضع آمریکا در قبال این حمله و تشدید تنش ها چیست؟ آیا ممکن است این حمله منجر به پایان توافق نانوشته تهران و واشنگتن در پی حمله گروه های مقاومت به برج 22 آمریکا در مرز سوریه با اردن شود؟

آمریکا حامی اصلی اسرائیل از تمام جنایاتی است که نتانیاهو علیه بشریت مرتکب می شود. اسرائیل بدون رضایت آمریکا هیچ کاری انجام نمی دهد. اولین ترور فرماندهان سپاه توسط آمریکا با ترور شهید حاج قاسم سلیمانی آغاز شد. از آن زمان، مطابق با سیاست و دستور کار آمریکا، اسرائیل اجازه ترور فرماندهان سپاه در سوریه و لبنان را دریافت کرده است. به نظر می رسد آمریکا نیروهای مقاومت حامی جمهوری اسلامی ایران را مانع اصلی ادامه عملیات نظامی خود در عراق و منطقه و تلاش برای وارد آوردن ضربات مهلک به ایران می داند. بر این اساس، اسرائیل برای ترور فرماندهان ایرانی اختیار دارد. اما سیاست آمریکا همیشه هویج و چماق بوده است. باشگاه آمریکا در حال حاضر اسرائیل است، اما هیچ هویجی در چشم نیست.

۲۷۲۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا