پیروی از یک رژیم غذایی با نسبت پروتئین، چربی و کربوهیدرات متعادل و حاوی مقادیر کافی میوه و سبزیجات برای محافظت از سلامت کبد مهم است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از انواع غذاهای طبیعی باعث سلامتی و پیشگیری از بیماری های کبدی می شود. مصرف منظم این غذاها را می توان به افرادی که می خواهند کبدی سالم داشته باشند توصیه کرد.

کبد چیست؟

این اندام در قسمت راست بالای حفره شکمی قرار دارد. کبد شما بسیاری از وظایف حیاتی مانند ذخیره ویتامین ها و مواد معدنی، تولید فاکتورهای انعقاد خون، سنتز آنزیم ها و پروتئین ها، ذخیره چربی و قند و حذف الکل، داروها و مواد سمی از بدن را انجام می دهد. به خاطر همه اینها، برای یک زندگی سالم به کبد سالم نیاز است.

برخی از مسائل وجود دارد که باید در طول زندگی برای محافظت از سلامت کبد مورد توجه قرار گیرند. این موارد شامل پرهیز از الکل، سیگار و مصرف غیرضروری مواد مخدر، ورزش منظم، اجتناب از استرس، انجام معاینات منظم سلامت و تغذیه سالم است.

در زیر غذاهای مفید برای کبد آورده شده است.

1. کنگر فرنگی

کنگر از نظر مواد مغذی بسیار غنی است. حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A، C و B و مواد معدنی مانند پتاسیم، منگنز و کلسیم است. علاوه بر این، کنگر فرنگی “سیارین” از عملکرد منظم کبد، کیسه صفرا و مجاری صفراوی، کلیه ها و روده ها پشتیبانی می کند. آرتیشو جریان صفرا را تسریع می کند. به این ترتیب از انسداد مجرای صفراوی و بیماری های کیسه صفرا جلوگیری می کند و هضم غذا را تسهیل کرده و از سوء هاضمه جلوگیری می کند.

کنگر باعث افزایش غلظت اوره در کلیه ها و همچنین کبد می شود و اثر مدر دارد. به این ترتیب خون را تصفیه می کند و همچنین به دفع سموم از بدن کمک می کند. یک کنگر با اندازه متوسط ​​تقریباً 60 کیلو کالری انرژی دارد. به دلیل انرژی کم گزینه غذایی بسیار مفیدی است. همچنین به جلوگیری از مشکلات گوارشی کمک می کند. زیرا منبع خوبی از فیبر است. برای مصرف می توانید کنگر تازه یا کنسرو شده را بجوشانید و در سالاد استفاده کنید. می توانید آن را با غلات مخلوط کرده و به عنوان چای مصرف کنید.

2. قهوه

یکی یکی از فواید قهوه که اثرات مثبت زیادی بر سلامتی دارد، محافظت از سلامت کبد است. وقتی مطالعات علمی بررسی می شود، مشاهده شده است که مصرف قهوه اثرات پیشگیرانه و حمایتی بر پیشرفت بیماری حتی در بیماران کبدی دارد. افراد مبتلا به بیماری کبدی که به طور منظم و متوسط ​​قهوه می نوشند، نسبت به افرادی که قهوه نمی نوشند، بسیار کمتر در معرض آسیب دائمی کبد و سیروز هستند.

قهوه که حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است، با خنثی کردن رادیکال های آزاد، استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. به این ترتیب از سرطان کبد و سایر انواع سرطان محافظت می کند. علاوه بر این، قهوه ضد التهابی در بهبود التهاب کبد و جلوگیری از آسیب کبدی ناشی از هپاتیت موثر است. قهوه که باعث تسریع چربی سوزی در بدن می شود از چرب شدن کبد نیز جلوگیری می کند. با در نظر گرفتن تمام این اثرات مثبت، قهوه در صورت عدم مصرف بیش از حد می تواند به عنوان یک غذای دوستدار کبد طبقه بندی شود.

3. چای سبز

چای سبز ماده غذایی بسیار ارزشمندی است که از نظر فواید سلامتی موضوع بسیاری از تحقیقات علمی قرار گرفته است و بسیاری از فواید آن با این مطالعات به اثبات رسیده است. مشاهده شده است که بهبودی از بیماری کبد چرب غیر الکلی در افرادی که عادت به نوشیدن منظم چای سبز دارند به طور قابل توجهی آسان تر است. چای سبز که منبع مهمی از آنتی اکسیدان ها نیز هست، استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می دهد.

اثر محافظتی در برابر سرطان کبد و بسیاری از انواع سرطان دارد. چای سبز که به کاهش التهاب کمک می کند، به بهبود التهاب کبد نیز کمک می کند. از آسیب کبدی ناشی از عفونت در بیماران هپاتیت جلوگیری می کند. برای مشاهده این اثرات مثبت، مصرف چای سبز باید منظم و بالای 2 تا 3 فنجان در روز باشد.

4. سیر

سیر قرن هاست که به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی شناخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین فواید مهمی برای سلامت کبد دارد. سیر به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد از التهاب کبد جلوگیری می کند. همچنین به تسکین التهاب کمک می کند و از آسیب کبدی در بیماری هایی مانند هپاتیت یا التهاب کیسه صفرا جلوگیری می کند. علاوه بر این، سیر که فواید بسیاری برای سلامتی دارد، می تواند به طور منظم توسط افراد سالم مصرف شود.

5. مارچوبه

اگرچه مصرف آن در کشور ما چندان رایج نیست. با این حال، مارچوبه غذایی است که برای سلامت کبد بسیار مفید است. مارچوبه به صورت تازه مصرف می شود. این گیاه ممکن است از عملکرد کبد حمایت کرده و از بیماری های کبدی محافظت کند. از آنجایی که دارای اثر ادرار آور است، به پاکسازی بدن از سموم کمک می کند. همچنین از سلامت کبد و کلیه محافظت می کند. جدای از این، مارچوبه را که فواید زیادی دارد به راحتی می توان به عنوان غذا با روغن زیتون، به تنهایی یا با سالاد آب پز میل کرد.

6. انگور

انگور یکی یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای کبد. این میوه به خصوص انواع قرمز و بنفش آن حاوی ماده بسیار مفیدی به نام رسوراترول است. رسوراترول، یک آنتی اکسیدان بسیار قوی، محافظت در برابر بسیاری از بیماری ها، به ویژه سرطان کبد و التهاب کبد را فراهم می کند. گریپ فروت و همچنین دانه های آن سرشار از این ترکیبات مفید است.

7. بادام زمینی

بادام زمینی غذایی سرشار از کولین است که یک ماده بسیار مفید برای سلامت کبد است. این دانه حاوی مقادیر قابل توجهی ترکیبات آنتی اکسیدانی، ویتامین E و مواد معدنی مختلف است. بنابراین، ممکن است از کبد در برابر سرطان و عفونت محافظت کند و از عملکرد طبیعی آن پشتیبانی کند. علاوه بر بادام زمینی، مغزهایی مانند تخمه آفتابگردان و فندق نیز برای سلامت کبد مفید هستند. اما از آنجایی که میزان چربی این غذاها زیاد است، اعتدال لازم است.

8. ماهی چرب

ماهی های روغنی مانند سالمون و ماهی خال مخالی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اسیدهای چرب امگا 3 نقش مهمی در محافظت از سلامت قلب و عروق، متعادل کردن کلسترول، جلوگیری از التهاب و سرطان و محافظت از سلامت کبد دارند. برای اینکه اسیدهای چرب امگا 3 به مقدار کافی وارد بدن شوند، باید حداقل دو روز در هفته ماهی مصرف کرد. با استفاده از روش های سالم مانند پخت، کباب کردن یا بخارپز کردن بپزید.

9. گریپ فروت

یکی یکی دیگر از مواد غذایی که به محافظت از سلامت کبد کمک می کند گریپ فروت است. ترکیبی به نام نارینگین اثرات مهمی در حفظ سلامت و بهبود عملکرد کبد دارد. این مواد که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند در پیشگیری از عفونت و محافظت از سلول ها در برابر سرطان نیز موثر هستند. بنابراین مصرف گریپ فروت در برابر بسیاری از بیماری ها به ویژه بیماری هایی مانند هپاتیت، کوله سیستیت و سرطان کبد محافظت می کند.

غذاهای مفید برای کبد که در بالا ذکر شد می توانند توسط افرادی که مانع پزشکی برای مصرف این غذاها نیستند به رژیم غذایی اضافه کنند. این مواد مغذی می توانند از سلامت کبد محافظت کنند.

از الکل و سیگار نیز باید پرهیز کرد. داروها و مکمل های غذایی نباید خودسرانه مصرف شوند و فعالیت بدنی باید به طور منظم انجام شود. علاوه بر این، معاینات منظم پزشک، آزمایش های عملکرد کبد و رسیدن به وزن ایده آل برای افراد دارای اضافه وزن می تواند از سلامت کبد محافظت کند. به این ترتیب بیماری های احتمالی در مراحل اولیه شناسایی شده و از آسیب دائمی به کبد جلوگیری می شود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما