اخبار روز

بهترین غذاها برای پیری

به گزارش مگتو، تغذیه مناسب ضامن طول عمر است یکی یکی از اهداف زندگی امروزی است. بشریتی که قرن ها در جستجوی منبع حیات بوده، اکنون دریافته است که با داشتن زندگی سالم می تواند عمر خود را افزایش داده و پیری را به تاخیر بیندازد.

سلامت نیوز در پیامی نوشت: آمارهای رسمی منتشر شده نشان می دهد که مردم موناکو، ژاپن و سنگاپور بیشترین امید به زندگی را در جهان دارند. بخور یکی این یکی از عوامل افزایش امید به زندگی در این کشورها است.

بسیاری از مردم به دنبال غذاهایی با ترکیبات پیچیده هستند تا سلامت خود را بهبود بخشند و عمر خود را طولانی تر کنند. غذاهایی که در اصطلاح فنی به آنها سوپر غذا گفته می شود.

با این حال، از دیدگاه بسیاری از متخصصان تغذیه، این گونه مواد غذایی تاثیر مثبت قابل توجهی بر سلامتی ندارند و یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند اهداف ذکر شده را برای ما به ارمغان بیاورد.

با این حال، تحقیقات علمی نشان می دهد که در میان ترکیبات مفیدی که سلامت انسان را تضمین می کند، غذاهای خاصی وجود دارند که می توانند روند پیری را بیش از سایر غذاها کند کنند. در این مقاله به معرفی مختصر برخی از این غذاها می پردازیم:

سویا

سویا و مشتقات آن، از جمله شیر سویا، توفو (پنیر سویا)، پروتئین های بافت دار سویا، آرد سویا و ادامام (دانه سویای نارس پخته شده در غلاف)، حاوی عوامل ضد سرطان و ضد پیری هستند.

سویا سرشار از ایزوفلاون است که نوعی استروژن گیاهی محسوب می شود. این ترکیبات دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و ضد میکروبی هستند.

ایزوفلاون ها به تنظیم پاسخ های التهابی در بدن کمک می کنند و مصرف آنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سرطان را کاهش می دهد و امید به زندگی را افزایش می دهد.

هویج

هویج حاوی یک کاروتنوئید زرد-نارنجی به نام بتاکاروتن است. کاروتنوئیدها رنگدانه های طبیعی در گیاهان هستند.

بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A است. ویتامین A در بدن انسان تولید نمی شود و پیش سازهای آن از طریق غذا به بدن می رسد. به گفته موسسه ملی بهداشت، بتاکاروتن موجود در هویج نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی، بینایی، تولید مثل و ارتباطات سلولی دارد.

این رنگدانه همچنین یک آنتی اکسیدان است که می تواند از سلول های بدن ما در برابر آسیب پیری ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کند.

هویج همچنین حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام فالاکارینول (نوعی الکل چرب) است که مطالعات جدید نشان می دهد که دارای خواص ضد سرطانی است.

به گفته متخصصان، خوردن هویج خام بهترین راه برای بهره مندی از مواد مفید آن است. اما جوشاندن و بخارپز کردن مختصر هویج نیز مفید است.

کلم

کلم از جمله کلم، کلم پیچ، کلم بروکلی، کلم بروکسل و سایر گیاهان این خانواده از جمله غذاهایی هستند که طول عمر را افزایش می دهند.

این سبزی منبع غنی از ویتامین های C، K، E و اسید فولیک است. این ویتامین ها از بدن در برابر بیماری های قلبی، نقایص مادرزادی، پوکی استخوان و سرطان محافظت می کنند.

کلم همچنین حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و سلنیوم و همچنین کاروتنوئیدهای مختلف از جمله بتاکاروتن، لوتئین (رنگدانه قرمز نارنجی) و زآگزانتین (رنگدانه نارنجی قرمز) است.

ترکیبات گلوکوزینولات موجود در این سبزی که بو و طعم تند را ایجاد می کند، خواص تغذیه ای و درمانی زیادی دارد. این ترکیبات دارای خواص ضد میکروبی و ضد سرطانی هستند و به بدن در تنظیم استرس و پاسخ های التهابی کمک می کنند.

برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که مصرف منظم کلم می تواند از زوال عقل جلوگیری کرده و به بهبود عملکرد مغز کمک کند.

آنها همچنین منبع خوبی از فیبر محلول هستند که نقش مهمی در تنظیم قند خون و کاهش جذب چربی دارند و در نتیجه از چاقی جلوگیری می کنند.

ماهی سالمون

ماهی سالمون حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب غیراشباع از جمله امگا 3 است. این اسیدهای چرب در بدن انسان تولید نمی شوند اما در تنظیم فعالیت های بدن و سلامتی بسیار مهم هستند.

اسیدهای چرب امگا 3 به دلیل حضور در غشای سلولی نقش مهمی در فعالیت های فیزیولوژیکی بدن دارند. آنها تاثیر مثبتی بر سلامت قلب و عروق دارند و مصرف مداوم آنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

این اسیدهای چرب همچنین به سلامت مغز کمک می کنند و در پیشگیری از زوال عقل موثر هستند.

وجود مواد دیگری مانند پتاسیم و سلنیوم در ماهی های آزاد به تنظیم فعالیت های هورمونی بدن کمک می کند و این مشکل نقش مهمی در جلوگیری از پیری دارد.

میوه های خانواده مرکبات

پرتقال، گریپ فروت، لیموترش، لیمو شیرین، نارنگی، لیمو و پرتقال که از دسته مرکبات هستند حاوی مقادیر زیادی فلاونوئید هستند. فلاونوئیدها ممکن است در حفظ سلامت کبد موثر باشند.

مرکبات همچنین منبع غنی ویتامین C هستند که دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است.

فیبر، پتاسیم، اسید فولیک، کلسیم، تیامین، نیاسین، ویتامین B-6، فسفر، منیزیم، مس، ریبوفلاوین و اسید پانتوتنیک از دیگر ترکیبات شیمیایی موجود در مرکبات هستند.

مصرف مرکبات پیشرفت چاقی، انواع سرطان ها و بیماری های قلبی عروقی را به تاخیر می اندازد و طول عمر انسان را افزایش می دهد.

۲۳۳۲۱۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا