bato-adv

دکتر متخصص طب ایرانی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی روشنک مکبری نژاد با اشاره به اصولی که برای سلامت باید رعایت شود، می گوید: باید 6 اصل را که ایشان هم برای سلامت نام برد، رعایت کنیم. «قواعد بهداشتی در طب ایرانی» وجود خواهد داشت.

به گزارش همشهری آنلاین، این 6 اصل عبارتند از: آب و هوا، غذا و نوشیدنی، حرکت و استراحت، حالات روحی و روانی، دفع مواد زائد و حفظ مواد اولیه بدن، خواب و بیداری. یکی 6 مورد از این اصول حرکت و سکون نامیده می شود و ورزش نیز زیرمجموعه آن است. ورزش برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری ها بسیار مهم است، بنابراین ابوعلی سینا یکی وی ورزش را یکی از مهم ترین اقدامات لازم برای سلامتی و تندرستی می داند. برای حفظ سلامتی او ابتدا به ورزش فکر می کند، سپس به غذا، سپس به خواب.

اهمیت ورزش چیست؟

وی اهمیت ورزش در جوامع امروزی را اینگونه بیان می کند: امروزه کم تحرکی و زندگی صنعتی رایج است و ورزش از نظر سلامتی عامل بسیار مهمی است، زیرا مواد زائد در بدن به دلیل عدم تحرک زیاد شده و این مواد زائد از بدن خارج می شوند. بدن با ورزش بدن

با این حال طب ایرانی نسخه ای کلی برای ورزش مناسب برای همه نمی دهد. الان آنقدر مد شده که یک ورزش جدید می آید و همه آن را دنبال می کنند. مثلاً هرکسی فارغ از خصوصیات فردی و بدنی خود، بدنسازی را انتخاب می کند، زیرا امروزه مد شده که همه به سراغ بدنسازی بروند. اما از نظر طب ایرانی مکان، مدت، نوع و شدت ورزش با توجه به خصوصیات و مزاج افراد مختلف متفاوت است.

بهترین زمان برای ورزش

این متخصص پزشکی ایرانی درباره بهترین زمان ورزش توضیح می دهد: از نظر طب سنتی بهترین زمان ورزش بسته به فصل متفاوت است. بهترین زمان زمانی است که هوا معتدل باشد.

در فصول گرم بهتر است در ابتدای روز که هوا معتدل است ورزش کنید. وقتی هوا سرد است، ساعات ظهر بهترین زمان برای ورزش است. در این مدت هوای سرد به تدریج کاهش می یابد. نکته مهم این است که زمان ورزش را از زمان غذا جدا کنید. این بدان معناست که فرد نباید تا دو ساعت بعد از غذا خوردن ورزش کند. از طرفی نباید با معده خالی ورزش کرد.

بهترین منطقه برای ورزش

مکبری نژاد همچنین در مورد محیط مناسب برای ورزش می گوید: در مورد مکانی که ورزش انجام می شود باید توجه داشت که ورزش باید در مکانی انجام شود که آلودگی کمتری داشته باشد. اگر ورزش در محیط بسته انجام می شود، باید تهویه مناسب داشته باشد و هوا نسبتا مرطوب باشد.

این متخصص ادامه می دهد: در طب ایرانی مدت، نوع و شدت ورزش با توجه به شرایط هر فرد متفاوت است و به عواملی مانند سن، جنسیت (نوع ورزش زنان با مردان متفاوت است)، شغل (شغل) بستگی دارد. بر نوع ورزش فرد تأثیر می گذارد. (به عنوان مثال، افرادی که کارهای یدی انجام می دهند مانند کارگران نیازی به انجام ورزش شدید ندارند) به خلق و خوی فرد و نوع بیماری او بستگی دارد. فردی که زانو یا کمر درد دارد باید با توجه به بیماری خود ورزش کند.

اهمیت انتخاب نوع ورزش برای خلق و خوی مناسب

این متخصص پزشکی ایرانی بر اهمیت تعیین نوع ورزش تاکید می کند: یکی یکی از مسائلی که در ورزش باید به آن توجه شود، خلق و خوی افراد است. افراد باید ورزش را با توجه به خلق و خوی خود انتخاب کنند. افراد با مزاج سرد و مرطوب بیش از سایر افراد به ورزش نیاز دارند زیرا از نظر طب ایرانی حرکت و ورزش بدن را گرم می کند.

به گفته مکبری نژاد، این افراد می توانند هم سریعتر و هم طولانی تر ورزش کنند. به همین دلیل برخی از ورزش ها مانند فوتبال، والیبال و بسکتبال که ورزش های شدید، طولانی مدت و سریع هستند برای این افراد مناسب است.

به این صورت است: افرادی که خلق و خوی آتشین تری دارند باید به شدت ورزش کنند، اگرچه می توانند برای مدت طولانی ورزش کنند. این افراد بهتر است در هوای خنک ورزش کنند. افراد دارای مزاج خشک باید کمتر ورزش کنند. ورزش های آبی مانند شنا برای این افراد بهتر است. به جوانان با مزاج خشک که به ورزش هایی مانند بدنسازی می پردازند توصیه می کنیم به جای شنا به ورزش بپردازند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما