بهترین زمان برای مسواک زدن

حتما دوست دارید بدانید که بهترین زمان برای مسواک زدن چه تایمی است؟ در این خبر یک مطالعه علمی را برای شما به اشتراک خواهیم گذاشت

مطالعه جدید نشان داده است که برخلاف تصور رایج، بهترین زمان برای مسواک زدن قبل از صبحانه است.

کارشناسان می گویند این یک افسانه است که افراد باید بعد از صبحانه دندان های خود را مسواک بزنند و این امر از نظر بهداشت و سلامت دندان تفاوتی ایجاد نمی کند. مسواک زدن بعد از صبحانه یک روتین است که به طور گسترده دنبال می شود و تصور می شود برای دندان های شما بهترین است، اما در واقع، مسواک زدن دندان ها قبل از اولین وعده غذایی در روز بهترین راه برای محافظت از دندان ها است. با این حال، داده های یک نظرسنجی نشان می دهد که تا 40٪ از مردم این اشتباه را مرتکب می شوند و فقط پس از اتمام صبحانه دندان های خود را مسواک می زنند.

به گفته سام جثوا، معاون آکادمی دندانپزشکی بریتانیا و آلن کلارک، مدیر دندانپزشکی کلینیک Paste Dental، مسواک زدن اول صبح برای محافظت از دندان ها در برابر باکتری ها و جلوگیری از بوی بد دهان ضروری است.

اولین چیزی که مسواک زدن به بدن شما کمک می کند، مبارزه با باکتری هایی است که در طول شب تکثیر می شوند. معاون آکادمی دندان‌پزشکی بریتانیا می‌گوید که وقتی می‌خوابید، باکتری‌های دهان شما تکثیر می‌شوند و در واقع این باکتری است که باعث ایجاد پلاک می‌شود. هنگامی که پلاک روی دندان‌های شما جمع می‌شود، مینای دندان را فرسایش می‌دهد و باعث پوسیدگی می‌شود، بنابراین رعایت اقدامات احتیاطی بسیار مهم است. علاوه بر این، «مسواک زدن قبل از صبحانه نه تنها به حذف این پلاک از روی دندان‌های شما کمک می‌کند، بلکه تولید بزاق شما را نیز تحریک می‌کند. بزاق همچنین به کشتن باکتری های موجود در دهان شما کمک می کند.

اثر اسیدی غذاها را روی دندان کاهش می دهد.

به گفته کلارک، وقتی غذا می خورید، باکتری های موجود در دهان غذا را تجزیه کرده و اسید تولید می کنند. خوردن صبحانه و نوشیدن قهوه یا آبمیوه به طور موثری این باکتری ها را با قند تغذیه می کند که منجر به تشکیل اسید می شود و می تواند به مینای دندان آسیب برساند. مسواک زدن قبل از صبحانه به تمیز کردن این باکتری ها و محیط اسیدی که می تواند به مینای دندان آسیب برساند کمک می کند.

به گفته کلارک، اگر برای صبحانه آب پرتقال بنوشید و بلافاصله بعد از آن دندان های خود را مسواک بزنید، در واقع اسید را از باکتری ها و آب پرتقال را از بین دندان های خود پاک می کنید. این اسید می تواند مینای دندان را ضعیف کرده و باعث سایش و حساسیت دندان شود. بنابراین، کارشناسان توصیه می کنند حداقل 30 دقیقه پس از صرف غذا برای مسواک زدن صبر کنید.

نایب رئیس آکادمی دندانپزشکی بریتانیا می گوید: «اگر بعد از غذا خوردن خیلی زود دندان های خود را مسواک بزنید، می توانید آسیب بیشتری به مینای دندان وارد کنید، در حالی که ضعیف ترین و حساس ترین مینای دندان است.

بوی بد دهان در صبح

بوی بد صبحگاهی که بسیاری از افراد آن را تجربه می کنند به دلیل رشد باکتری ها در طول شب در دهان شما ایجاد می شود. بزاق وظیفه حذف ذرات ایجاد کننده بو را بر عهده دارد، اما تولید بزاق در هنگام خواب به دلیل خشکی دهان کند می شود و به باکتری ها اجازه تجمع و در نهایت ایجاد بوی نامطبوع می دهد.

کلارک خاطرنشان کرد که مسواک زدن قبل از صبحانه می تواند به از بین بردن بوی بد دهان ناشی از باکتری های دهان کمک کند.

غذا طعم بهتری دارد

برخی از کارشناسان می گویند مسواک زدن قبل از صبحانه می تواند طعم غذای شما را بهتر کند. به گفته کلارک، این به این دلیل است که مسواک زدن به حذف باکتری‌های ماندگار دهان و مزه‌هایی که ممکن است طعم صبحانه شما را خراب کند، کمک می‌کند، اما این موضوع بحث‌برانگیز است زیرا سایر متخصصان می‌گویند سورفکتانت‌ها (مواد کف‌کننده) موجود در خمیر دندان می‌توانند جوانه‌های چشایی را سرکوب کنند.

به گفته کلگیت، یکی دیگر از متخصصان این تحقیق، به نظر می رسد این مواد شیمیایی طعم غذاها را ملایم تر می کنند، زیرا گیرنده هایی را که طعم شیرین غذاها را می دهند، سرکوب می کنند. آنها همچنین می توانند طعم تلخ را افزایش دهند و غذاها و نوشیدنی های ترش مانند آب پرتقال را شدیدتر کنند و ناشی از باکتری هایی هستند که شب هنگام خواب در دهان شما تکثیر می شوند. همانطور که گفته شد، بزاق مسئول حذف ذرات ایجاد کننده بو است، اما زمانی که با دهان خشک می خوابید، تولید بزاق کند می شود.

بعد از ظهر دندان های خود را مسواک بزنید

کارشناسان می گویند حتی اگر از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید، ممکن است برخی از مواد در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد که روی مینای دندان شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اسیدهای موجود در مرکبات مانند پرتقال می تواند به دندان شما آسیب برساند. یک راه خوب برای محافظت از مینای دندان در طول روز نوشیدن مقدار زیادی آب به خصوص بعد از غذا خوردن است. این به حذف ذرات غذایی که بین دندان ها و اسیدهای ضعیفی که مصرف می کنید و همچنین هر گونه باکتری تولید شده در دهان را حذف می کند. تقریباً تمام غذاهایی که ما می خوریم حاوی ترکیباتی هستند که اگر با مسواک زدن در شب تمیز نشوند، می توانند اثرات منفی زیادی روی دندان ها بگذارند. این به خلاص شدن از بوی بد دهان ناشی از فعالیت باکتری ها و مواد غذایی در دهان کمک می کند و دندان های شما را روشن، سفید و سالم نگه می دارد.

منبع: سلامت نیوز

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *