دانستنی ها

بهترین روش برای نگهداری خرما!

حقیقت این است که خرما نسبت به اکثر میوه ها کالری بیشتری دارد، اما خوشبختانه با وجود شیرینی و کالری بالای این میوه، مصرف به مقدار مناسب باعث افزایش وزن نمی شود. در واقع اکثر انواع خرما فاقد سدیم، کلسترول و چربی هستند و به همین دلیل مصرف آن عوارض زیادی ایجاد نمی کند.

از آنجایی که خرما حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات (مواد قندی) است، تصور می شود که محیط مناسبی برای تکثیر میکروارگانیسم ها به ویژه مخمرها باشد، بنابراین توصیه می کنیم خرما را نرم و تازه در یخچال نگهداری کنید. فضای سرد یخچال باعث کاهش رشد میکروارگانیسم ها و فعالیت آنزیم ها می شود.

به طور کلی خرما را می توان تا 8 ماه در یخچال نگهداری کرد، اما نگهداری خرما خشک خارج از یخچال و در ظروف در بسته ضرری ندارد. خرمای خشک را می توان تا یک سال در یخچال نگهداری کرد.

نکات مهم در مورد روش نگهداری خرما و مدت نگهداری

ارزش غذایی:

خرما سرشار از فیبر است. هر 10 خرما تقریباً 234 کالری دارد و وجود کلسیم، ویتامین B6، سدیم، آهن، پتاسیم و پروتئین آن را به منبعی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای انسان تبدیل کرده است.

خرید:

اکثر سوپرمارکت ها خرمای تازه یا خشک را در لیست فروش خود قرار می دهند. در هر دو مورد باید سعی کنید خرمایی را انتخاب کنید که پوست نازکی داشته باشد، بوی بدی نداشته باشد و اثری از دانه های قند روی سطح آن نباشد.

نگهداری:

خرمای خشک معمولاً تا یک سال در یخچال نگهداری می شود. خرمای تازه در صورت بسته بندی مناسب می تواند حدود هشت ماه در یخچال بماند، اما زمانی که در کمد خانه نگهداری شود نمی توان بیش از یک ماه از آن استفاده کرد. اگر خرما خشک باشد با ریختن مقداری آب گرم یا حتی آب میوه روی آن شکل بهتری به خود می گیرد.

از آنجایی که خرما خیلی زود بو می دهد، مراقب باشید خرما را در جایی قرار ندهید که مواد بدبو مانند سیر وجود دارد.

پذیرایی با خرما:

خرما به خودی خود خوشمزه است، اما اگر قصد دارید آن را به تنهایی سرو کنید، می توانید بادام یا تکه های کوچک گردو اضافه کنید.

به یاد داشته باشید که افزودن خرما به نان ها یا کیک ها و شیرینی های خانگی نه تنها آنها را خوشمزه می کند، بلکه دارای خواص تغذیه ای مفیدی نیز می باشد.

ضمناً می توانید خرما را پوست بگیرید و کنار سالاد در بشقاب خود قرار دهید. هر چه بیشتر خرماها را خنک کنید، پوست کندن آنها راحت تر خواهد بود. پس آن را تکه تکه کنید و کنار دسرهای دیگر روی میز بگذارید.

منبع: دلگرام

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا