دانستنی ها

بهترین و خاص ترین دمنوش ها و داروهای گیاهی که بدن را خنک و احیا می کند! /جزئیات

افرادی که بطبع گرمی دارند و در هوای گرم مشکل حرارتی دارند، می توانند با استفاده از خنک کننده های گیاهی مناسب، بدن خود را خنک نمایند.

یکی از راه های کاهش دمای بدن در تابستان استفاده از ادویه ها و چاشنی هایی است که به عنوان خنک کننده بدن عمل می کنند. خنک ماندن در تابستان بسیار مهم است زیرا دمای بالای بدن باعث گرمازدگی می شود و برای این منظور استفاده از روش های گیاهی خنک کننده بدن موثر است.

پس چگونه بهترین و موثرترین راه را برای خنک ماندن انتخاب می کنید؟ گرمازدگی در کودکان نیز بسیار مهم است و می توانید از ادویه ها و چاشنی های خنک در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

هند یکی از کشورهای پر مصرف ادویه مخصوصا ادویه های خنک کننده بدن است که به دلیل شرایط آب و هوایی خاص این کشور بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

بهترین و خاص ترین دمنوش ها و داروهای گیاهی که بدن را خنک و احیا می کند! /جزئیات

با سبزیجات و ادویه های خنک کننده ی بدن آغاز می کنیم که شامل :

1. نعناع یک ماده گیاهی است که بدن را خنک می کند

در مطلبی که در مورد خواص نعناع داشتیم از تمام فواید درمانی این سبزی پرطرفدار صحبت کردیم و می دانید که نعناع منافذ پوست را باز می کند و انرژی زیادی را در حین هضم آزاد می کند و یکی از اثرات مهم آن خنک شدن پوست بدن است.

2. رازیانه قوی برای خنک کردن و کاهش حرارت بدن

رازیانه که طراوت خاصی به دهان می دهد نقش خنک کنندگی کل سیستم بدن را ایفا می کند و حاوی مقدار زیادی ویتامین C است. شما نمی توانید فواید رازیانه را نادیده بگیرید، بنابراین توصیه می کنیم نگاهی به خواص آن بیندازید.

بهترین و خاص ترین دمنوش ها و داروهای گیاهی که بدن را خنک و احیا می کند! /جزئیات

3. زردچوبه اثر خنک کنندگی روی بدن دارد

زردچوبه نقش دارویی بسیار خوبی در پاکسازی خون و کبد دارد، از این رو در فهرست خنک کننده های طبیعی بدن قرار می گیرد. این ادویه جادویی سرشار از فوایدی است که امروزه توجه بسیاری را به خود جلب می کند.

4. زیره سبز و کاهش دمای بدن

یکی از ادویه هایی که معمولا برای درمان مسمومیت استفاده می شود زیره سبز است که در ماه های تابستان بسیار مفید است. همانطور که در مقاله خود در مورد خواص زیره اشاره کردیم، می توانید از زیره به روش های مختلفی استفاده کنید.

5. هل

بو و طعم مطبوع هل شما را به مصرف آن در هر فصلی از سال بخصوص در تابستان وادار می کند. هل که یک ادویه عالی برای خنک نگه داشتن بدن در ماه های تابستان است به دلیل فواید مهمی که دارد در این لیست قرار دارد.

بهترین و خاص ترین دمنوش ها و داروهای گیاهی که بدن را خنک و احیا می کند! /جزئیات

6. گشنیز ملین و بدن را خنک می کند

گشنیز ملین بسیار خوبی است و در تابستان توصیه می شود زیرا به خنک شدن بدن کمک می کند و اثرات سم زدایی مهمی دارد، بنابراین گنجاندن گشنیز را در برنامه غذایی خود فراموش نکنید.

7. زعفران و خنکی بدن

زعفران یک شیرین کننده عالی و برای هضم غذا مفید است. طبیعت با طراوت این طلای سرخ یکی از دلایل اصلی مصرف بیشتر آن در فصول گرم سال است.

8. شوید و کاهش دمای بدن

یکی دیگر از سبزیجاتی که توصیه می شود در ماه های تابستان مصرف شود، شوید است که با توجه به ذائقه و مزاج هر فرد می توان از آن به روش های مختلفی استفاده کرد.

دمنوش ها و نوشیدنی های گیاهی و طبیعی خنک کننده بدن:

قسمت دوم خنک کننده های طبیعی بدن مخصوص نوشیدنی ها و دمنوش ها است که به دلیل ترکیباتی که دارند در کاهش دمای بدن مفید خواهند بود.

1. خاکشیر 

خاک شیر گیاهی است که به شکل ماشین در دامنه کوه و بیابان می روید. از این گیاه محبوب و معروف علاوه بر خنک کردن بدن می توان برای رفع التهاب زخم ها، تقویت صدا و از بین بردن کهیر نیز استفاده کرد.

2. شربت سکنجبین

این شربت که ساختاری سرد و خنک دارد به صفرا معروف است. از ترکیب شربت گشنیز و خیار رنده شده برای رفع تشنگی و التهاب ناشی از گرم شدن و سرد شدن بدن استفاده کنید.

3. بیدمشک

برای خنک کردن طبیعی بدن می توانید از ریشه بیدمشک استفاده کنید که علاوه بر کاهش دما، برای تقویت دستگاه گوارش، تقویت اعصاب و افزایش اشتها نیز مفید است.

4. عرق کاسنی

عرق کاسنی یک دمنوش گیاهی سرد و بهترین تصفیه کننده خون است. عرق کاسنی بدن را خنک می کند و برگ های آن مقوی اعصاب است.

5. گل داودی

گل داوودی ساختاری سرد دارد و چای آن برای روزهای گرم تابستان و خنک کردن بدن بسیار مناسب است.

بهترین و خاص ترین دمنوش ها و داروهای گیاهی که بدن را خنک و احیا می کند! /جزئیات

6. بابونه 

بابونه مانند گل داوودی خاصیت خنک کنندگی دارد و برای رفع تشنگی و دمای بالای بدن استفاده می شود.

7. دانه سنا

دانه سنا برای خنک کردن حرارت گاز معده و کبد مفید است. در نسخه های طب سنتی برای ماه های تابستان تاکید زیادی روی این دانه ها وجود دارد زیرا گرما و خشکی این فصل باعث یبوست می شود و دانه سنا این مشکلات را برطرف می کند.

8. چای سفید

چای سفید که کمترین اکسیداسیون را در بین همه چای ها دارد، سبک، با طراوت و دارای طبیعت خنک کننده است و برای تابستان مناسب است.

9. چای سبز

چای سبز در طب سنتی چینی برای تسکین گرمازدگی و رفع حرارت استفاده می شود. دمنوش گیاهی چای سبز باعث کاهش تشنگی و افزایش تولید مایعات در بدن می شود که به معنای خنک شدن بیشتر بدن از طریق تعریق است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا