دانستنی ها

بهترین تمرینات برای بهبود کمردرد را یاد بگیرید

«کمر درد» یکی از شایع ترین شکایات پزشکی است که با اقدامات مختلف قابل پیشگیری و درمان است.

به گزارش ایسنا، کمردرد پس از سرماخوردگی شایع ترین دلیل مراجعه به پزشک است و معمولا به دو صورت حاد و مزمن بروز می کند. گاهی اوقات، کمردرد ممکن است به دلیل متاستاز سرطان از نقطه ای به نقطه دیگر (مانند سرطان تخمدان یا پروستات) رخ دهد. به گفته متخصصان، اگرچه بروز کمردرد ناشی از افزایش سن تقریباً غیرقابل کنترل است، اما در بسیاری از موارد رعایت برخی عادات زندگی می تواند نقش مهمی در پیشگیری داشته باشد. شامل:

عدم تحرک

بسیاری از افرادی که ساعت های طولانی در روز می نشینند با درد کمر و کمر مواجه می شوند. با این حال، بدن برای عملکرد صحیح نیاز به فعالیت دارد و قرار گرفتن در یک وضعیت دائمی مضر خواهد بود. اگر به هر دلیلی مجبور به نشستن هستید، هر ساعت چند دقیقه بلند شوید و پیاده روی کنید.

نشستن در وضعیت نامناسب

نشستن در وضعیت نامناسب و همچنین نشستن طولانی مدت به عضلات پشت و مهره ها نیز آسیب می رساند. هنگام کار با کامپیوتر، دست ها باید در زاویه 90 درجه باشند و روی میز قرار گیرند. صفحه نمایش باید در فاصله تقریباً 70 سانتی متری و کمی زیر سطح چشم قرار گیرد. البته باید به پشتی صندلی هم توجه کنید.

فشار

استرس به ندرت دلیل کمردرد است، اما می تواند خیلی سریع آن را تشدید کند. افرادی که با استرس و اضطراب دائمی مواجه هستند، بیشتر در معرض اسپاسم و درد عضلانی هستند. آرامش در بهبود علائم در این افراد موثر است.

افزایش وزن

هر چه وزن بیشتر باشد، فشار بیشتری به عضلات و مهره ها وارد می شود و بدن برای رسیدن به موقعیت مورد نظر تلاش بیشتری می کند. این حالت معمولا در ماه های آخر که وزن جنین افزایش می یابد در زنان باردار رخ می دهد.

سقوط و ضرب و شتم

زمین خوردن در دوران کودکی و بزرگسالی می تواند به سلامت کمر و ستون فقرات آسیب برساند. البته گاهی ممکن است فرد از این آسیب آگاهی نداشته باشد و بدن بتواند خود را با درد تطبیق دهد و با تغییرات وضعیت مهره ها یا تاندون ها سازگار شود، اما در این صورت فرد با عوارض جبران ناپذیری مواجه می شود.

حمل اجسام سنگین

شایع ترین علت کمردرد بلند کردن اجسام سنگین به خصوص به طور ناگهانی است. گاهی اوقات درد آنقدر شدید است که مانع حرکت می شود. بلند کردن یک جسم سنگین به طور ناگهانی یا در وضعیت نامناسب بدن قطعا به ستون فقرات آسیب می رساند. هنگام بلند کردن وسایل، بهتر است پاها را به جای کمر خم کنید.

خوابیدن در تخت نامناسب

ما یک سوم زندگی خود را در خواب می گذرانیم. بنابراین انتخاب یک تشک خوب بسیار مهم است. تشکی که خیلی کهنه باشد و با فرم بدن شما مناسب نباشد باعث درد کمر، کمر و گردن می شود. البته اگر فرد کمردرد داشته باشد این وضعیت بدتر هم می شود. تشک باید هر 10 سال یکبار تعویض شود.

بهترین ورزش ها برای درمان کمردرد

برای شنا کردن

برای شنا کردن یکی این یکی از بهترین ورزش ها برای درمان کمردرد است. شنا در آب از یک طرف باعث ایجاد احساس نشاط می شود، از طرف دیگر فشار وزن بر بدن کاهش می یابد و ماهیچه ها به طور طبیعی سفت می شوند. البته باید به حرکت قفسه سینه نیز توجه کرد و در هنگام شنا بهتر است سینه را کاملا جمع کنید زیرا در غیر این صورت به دلیل قرار گرفتن سر در بالای آب کمر دچار قوس می شود و عضلات کمر خسته می شوند. شنای کرال پشت قابل اطمینان ترین روش شنا برای حفظ حالت ایده آل و حرکات متقارن کمر است.

برای دوچرخه سواری

دوچرخه سواری انقباضات عضلانی را محدود می کند، از فشارهای ناگهانی جلوگیری می کند و به تقویت و کشش عضلات بدون خستگی کمر کمک می کند. بهتر است طوری بنشینید که بدن در عمودترین حالت قرار گیرد. برای جلوگیری از خم شدن بیش از حد بدن به جلو، باید صندلی را کمی پایین آورده و بازوی دوچرخه را بالا بیاورید تا از قرار گرفتن ستون فقرات در وضعیت مطلوب اطمینان حاصل شود. البته دوچرخه سواری در کوهستان توصیه نمی شود زیرا تکان های مکرر می تواند به کمر آسیب برساند.

راه رفتن

پیاده روی آهسته یا سریع عضلات پشت را تقویت می کند. البته ارقام باید کوتاه و تقریباً مورب باشند تا ستون فقرات بتواند بچرخد. همچنین بهتر است روی زمین صاف، بدون حمل وسایل سنگین و با کفش مناسب راه بروید.

یوگا و تای چی

این ورزش‌های باستانی آسیایی بر اساس حرکات آهسته و حالت‌های ایستا هستند که عضلات را بدون استرس ناگهانی و مضر تقویت می‌کنند. این تمرینات که اغلب با تنفس عمیق همراه هستند، در بهبود کمردرد نقش دارند زیرا درد اغلب به دلیل انقباض عضلانی ناشی از استرس رخ می دهد. البته برخی از تمرینات یوگا به کمر فشار وارد می کند و بهتر است با یک متخصص مشورت کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا