اخبار روز سینما

بهترین اعمال شب و روز عید قربان / دعای خاصه







به گزارش بازتاب آنلاین آنلاین، روز دهم ذی الحجه مصادف با عید سعید غدیر خم است. سوگند شریفه ای که در حدیث اهل بیت علیهم السلام به عنوان «یوم الاضه» و «یوم النهر» آمده است. اهمیت این روز به حدی است که نماز آن واجب شد و گفته شد: «نماز عید واجب است; «نماز عید فطر و قربان واجب است» (استبصار، ج 1، ص 443) البته فقها بر اساس سنت امام باقر (علیه السلام) به این نماز در عصر غیبت معتقدند. در روز فطر و قربانی نمازی جز با امام نیست. دو نماز عید باید همراه امام باشد» این را واجب نمی دانند.

اعمال شب عید قربان

شب دهم ذی الحجه یکی از شبهای پر برکت است یکی چهار شب در سال است که مستحب است در این لحظات شب را بگذرانید و نماز بخوانید. در روایات آمده است که درهای بهشت ​​در شب عید قربان برای اجابت دعا و استغفار از خداوند متعال باز می شود.

از بهترین اعمال در شب دهم ذی الحجه زیارت امام حسین علیه السلام است که زیارت عاشورا خوانده شود.

خواندن دعای «یا دایم الفضل الباریه» برای اعمال خیر و برکت در این شب نیز مبارک است.

اعمال عید قربان

روز دهم ذی الحجه مترادف با عید قربان است که در جشن آن برجسته می شود. برخی از اقدامات برای این روز توصیه می شود:

اولین:

حمام؛ در این روز غسل و دوری از آلودگی ها بسیار توصیه شده است. البته برخی از علما غسل در روز عید قربان را واجب می دانند.

دومین:

نماز عید قربان؛ دعای این روز مانند نماز عید فطر خوانده می شود. البته خوردن گوشت قربانی شده برای خدا پس از خواندن نماز عید قربان مستحب است.

سوم:

قربانی؛ مستحب است در روز دهم ذی الحجه به نام خدا قربانی شود.

چهارم:

دعای ندبه; یکی یکی دیگر از اعمال خوب در روز عید قربان، خواندن دعای ندبه است که در روزهای جمعه نیز خوانده می شود.

پنجم:

خواندن نماز قبل و بعد از نماز عید این دعاها در کتاب اقبال نوشته شده است.

ششم:

یکی یکی از بهترین اعمال در روز عید قربان، خواندن دعای چهل و هشتم کتاب سجادیه با پیام «اللهم یوم الله» و چهل و ششمین دعای کتاب سجادیه با پیام است. «یا من یرهامو من لایرهموهو العبادو».

هفتم:

تكبيرات خواندن براى كسى در منا است; این تکبیرات بعد از پانزده نماز گفته می شود که اولین آن نماز ظهر روز عید و آخرین آن نماز ظهر روز سیزدهم است.

افرادی که در شهرهای غیر از منا هستند، بعد از ده نماز، از نماز ظهر تا نماز صبح دوازدهم، تکبیره بخوانند. البته مستحب است هر چه بیشتر این تکبیرها بعد از نماز خوانده شود.

متن تکبیرها بر اساس روایت در کتاب کافی چنین است:

خدا بزرگ است، خدا بزرگ است، معبودی جز خدا نیست، خدا بزرگ است، خدا بزرگ است، الحمدلله خدا بزرگ است برای آنچه رهبری کرده است. من خداوند بزرگترم به خاطر آنچه به ما دام داده است. و الحمدلله برای آنچه به ما داده است.




آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا