به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، ابوالحسن بنی صدر ۲۶ دی ماه درگذشت مهر وی در ماه 1400 درگذشت.او اولین رئیس جمهور ایران پس از انقلاب اسلامی پس از برکناری از فرماندهی عالی مجلس و اعلام عدم صلاحیت سیاسی، با همکاری مجاهدین خلق آتش نزاع های داخلی را برافروخت. در ششم مرداد در سال 1360 به همراه مسعود رجوی سرکرده منافقین به پاریس گریخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی مورخ 9 اسفند، خرداد 1360 و اعلان جنگ مسلحانه توسط سازمان مجاهدین خلق; خط کشتار مردم و مسئولان توسط منافقین شروع شد. مهمترین این رویدادها سوء قصد در زندان است تیر شهادت آیت الله بهشتی و یارانش و انفجار دفتر نخست وزیری در هشت شهریور که منجر به شهادت شهیدان رجایی و باهنر شد.

بهشتی و رجایی; دو هدفی که بنی صدر بیشترین درگیری را با آنها داشت. اگرچه به نقش بنی صدر در این حوادث اشاره ای نشد، اما اتحاد رئیس جمهور مخلوع با منافقین در آن زمان نتوانست او را از این اتهامات پاک کند.

اگرچه واکنش او به فاجعه زندان تیر روایتی در دست نیست، اما پیام بنی صدر درباره ترور رجایی که قبلاً در یادداشت پایکوبی در مراسم تشییع جنازه مطرح شد، نقش و جایگاه او را بیش از پیش روشن کرد.

اما یک هفته برای ترور لوئی دلارا سفیر فرانسه در لبنان در 4 سپتامبر 1981 کافی بود. شهریور 1360) تناقضات مبتکر کیش شخصیت را آشکار کرد. بنی صدر که کشتار مقامات حکومتی در ایران را در هفته گذشته در پانزدهم محکوم نکرد. شهریور در سال 1360 به سران کاخ الیزه پیام تسلیت فرستاد.

از شادی ترور رجایی تا تسلیت ترور سفیر فرانسه در لبنان

خبرگزاری پارس 15 شهریور به گزارش 1360 یاریس به نقل از خبرگزاری فرانسه: در پی ترور سفیر فرانسه در لبنان، ابوالحسن بنی صدر و مسعود رجوی امروز در پیام هایی به رئیس جمهور و نخست وزیر فرانسه تسلیت گفتند.

ابوالحسن بنی صدر به نمایندگی از ملت ایران درگذشت سفیر فرانسه در لبنان را به فرانسوا میتران رئیس جمهور فرانسه تسلیت گفت.

مسعود رجوی در پیامی خطاب به پیرمورووا نخست وزیر فرانسه خطاب به شورای ملی مقاومت برای آزادی و استقلال جمهوری اسلامی ایران گفت که تلاش جنایتکارانه ای که جان آقای دلمار را گرفت، تأثیر عمیقی بر سفیر فرانسه بر جای گذاشت. جهان به ویژه در میان اکثریت جمعیت ایران. رجوی در این پیام مراتب همدردی عمیق خود را با این جنایت ناگفته اعلام کرد.

اظهارات عجیب بنی صدر درباره برکناری انور سادات (تمجید عجیب بنی صدر از انور سادات)

اما بنی صدر همچنان در مواضع خود در مورد چنین اقداماتی تزلزل می‌کرد. این بار اظهارات بنی صدر در مورد ترور انور سادات مبنای گزارش های خبری قرار گرفت. یک ماه پس از ترور سفیر فرانسه، خبرگزاری پارس در 25 اسفند گزارش داد. مهر 1360 گزارش داد: «رادیو و تلویزیون فرانسه شب گذشته به مناسبت سوءقصدی که منجر به کشته شدن انور سادات شد، برنامه‌های معمول خود را تغییر دادند و به همین دلیل برنامه‌های ویژه‌ای برای بحث در مورد حادثه و (وضعیت) مصر و آینده ساختند این کشور و آنها به گفتگو نشستند:

در پخش شامگاه دیروز از تلویزیون فرانسه، در گفتگوی تلفنی با بنی صدر در منزل، نظر وی را در مورد این ترور جویا شدند که بنی صدر در برنامه تلویزیونی با بیانی بسیار کودکانه و نامفهوم به مخاطبان و بدون شک مخاطبان اول اعلام کرد. بله، من می آیم از تلویزیون دیدم که عده ای از سربازان سادات را به ضرب گلوله کشتند، سپس بنی صدر بدون اینکه پاسخ روشنی به سوال خبرنگار بدهد ادامه داد: آیا فکر می کند ارتباط سادات با آمریکا منجر به این شده است که او کشته؟» من شخصاً سادات را انسان محترمی می دانم، مثلاً زمانی که سادات نه برای بار اول بلکه برای بار دوم شاه را در مصر پذیرفت، البته در آن زمان من در ایران مسئولیت داشتم و می خواستم شاه در ایران محاکمه شود. اما چون دیدم شاه همه دنیا را رها کرده سادات را به عنوان یک کار خیر پذیرفت. اما از نظر سیاسی، سادات نتوانست شاه را بپذیرد.

مجری برنامه با تکرار عبارت «مرسی» سخنان جاری بنی صدر را قطع کرد و به نظر می رسید می خواست حواس خود و شنوندگان را از پچ پچ های نامفهوم بنی صدر منحرف کند. نبود برای نجات.»

بنی صدر شروع به صحبت و صحبت کرد و مجری گفت: متشکرم، ممنون پیام مشترک مسعود رجوی و بنی صدر چه بود؟

۲۷۲۱۱

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما