اخبار روز

بلیت برنده دور دوم رأی گیری «آرای مشکوک» و «آرای خاکستری»/رای فرش در هر دو سبد است. پزشکیان و ژله ریخته می شود

پرونده دور اول انتخابات ریاست جمهوری با مجموع 24 میلیون رای، حدود 40 درصد آرا به پایان رسید و قرار است به زودی دور دوم انتخابات برگزار شود. چند ساعت پس از اعلام آرای نامزدهای شرکت کننده در انتخابات، دو نامزد انصرافی از هواداران خود خواستند به جلیلی رای دهند.

به گزارش فرارو، قالیباف همچنین با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: با توجه به نگرانی عده ای از آقای … پزشکیان از همه نیروهای انقلابی و حامیان خود کمک می خواهم تا حرکتی که باعث بخش مهمی از فعالیت های ما شده است. مشکلات اقتصادی و سیاسی، به عرصه قدرت باز نمی گردد. به همین دلیل است که همه ما باید تلاش کنیم از کاندیدای جبهه انقلاب، دکتر دکتر حمایت کنیم. جلیلی به عنوان رئیس دولت چهاردهم.

با تمام این اوصاف، میزان مشارکت در انتخابات 40 درصد بوده در حالی که میزان مشارکت در انتخابات 1400 حدود 48 درصد گزارش شده است. با توجه به این شرایط، سوالاتی مطرح می شود، از جمله اینکه در دور دوم رای گیری چه گزینه هایی داریم و نتیجه چه می شود. فرارو برای پاسخ به این سوالات با حشمت الله فلاحت پیشه، تحلیلگر ارشد سیاسی و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم گفت وگو کرد:

حشمت الله فلاحت پیشه به فرارو گفت: در دور دوم انتخابات پدیده ای متشکل از «آرای مشکوک» و «آرای خاکستری» وجود دارد. آرایی که هنوز به صندوق رای نرسیده است. البته خشم مردم پدیده ای نیست که چند روز مانده به انتخابات به راحتی برطرف شود و فقط لطف همیشگی مردم می تواند دوباره آنها را پای صندوق های رای بکشاند.

به هر حال این خشم حاصل سال ها دروغ گویی و شعارهای انتخاباتی بدون عمل و بی توجهی به خواسته و ناکارآمدی مردم است. به هر حال نتیجه همه این ها این است که می بینیم میزان مشارکت مردم در فضای مجازی انتظارات را برآورده نکرده است. به همین دلیل، معتقدم اگر اکنون به سیستم رای گیری نگاه کنیم، هر کدام از کاندیداها صندوق رای خود را خواهند داشت. در مورد آرای آقای قالیباف هم معتقدم که هم آقای جلیلی و هم آقای جلیلی پزشکیان در حال ریختن است.»

وی افزود: برگه برنده، آرای خاکستری خواهد بود که در دور اول شرکت نکردند و کاندیداها باید در مرحله دوم تلاش کنند تا نظر آنها را جلب کنند و آنها با استدلال قانع نشده اند و بنابراین به دنبال برنامه ای هستند که قانع کننده باشد. اگر آقای پزشکیان او می‌خواهد در بخش دوم با ارائه برنامه‌هایی در خصوص اصناف و گروه‌های هدف، نظر اینگونه رای دهندگان را جلب کند تا مردم را متقاعد کند که در دور دوم به او رای دهند.»

این تحلیلگر ارشد سیاسی ادامه داد:یکی یکی از نقاط ضعف در ارائه برنامه توسط کاندیداها ممکن است مربوط به عدم تعادل بین آنها باشد. ما به خصوص در مناظره ها شاهد عدم تعادل بوده ایم و این عدم تعادل عملاً فضا را از بین برده و انتقاد و اعتراض را به دنبال داشته است. با این حال معتقدم طرفین باید در مناظره ها و تبلیغات آینده برنامه های خود را شفاف تر بیان کنند. اما این تنها بخشی از ماجراست، بخش دیگر این است که معتقدم اگر اصلاح طلبان و آقای پزشکیان اگر می خواهند برنده شوند باید نقطه ضعف خود را به نقطه قوت تبدیل کنند. در حال حاضر نوعی “ذهنیت سلبریتی” در آقای HQ وجود دارد. پزشکیان حاکم است و این نوع تفکر زحمات مردمی را که در روزهای اخیر در میدان حاضر شده و مشغول تشویق مردم به رای دادن بوده اند به هدر داده است.

وی افزود: برخی از این افراد شاغل در آقای پزشکیان به جای جمع آوری آرا و جلب افکار عمومی، در ستاد حضور داشتند و برای تصدی پستی در دولت بعدی رقابت می کردند. از سوی دیگر شرایط در مورد آقای جلیلی به گونه ای بود که از ساعت 16 نیروهای حاضر در محیط آقای جلیلی تلاش کردند تا بخشی از آرای آقای قالیباف را در کنار خود قرار دهند و به دوقطبی شدن رقابت منجر شوند. “

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم گفت: به همین دلیل معتقدم در دور دوم انتخابات نمی توان فقط با شعارهای کلی مردم را به رای آورد. دوم، تجربه نشان داده است که مردم نه به سمت افراد مشهور سیاسی، بلکه به سمت افرادی که نگرانی های خود را در مورد سلامت روانی خود بیان می کنند، جذب می شوند. سال هاست که برخورد مردم با مسئولان متفاوت بوده است. بنابراین اگر احساس کنند همان مقامات سابق سر کار خواهند آمد، جذابیت خاصی نخواهند داشت. در انتخابات پیش رو نیز نحوه ارائه برنامه می تواند در کسب رای موثر باشد. در مورد آرای آقای قالیباف، همانطور که گفتم، فرض می‌کنم در دور دوم بین هر دو کاندید توزیع شود، اما در نهایت رقابت بین احزاب بر اساس آرای خاکستری خواهد بود. آرای خاکستری تعیین کننده خواهد بود.»

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا