خوشبختانه، کسانی که به طور تصادفی یک یا دو آدامس را بلعیده اند، مجبور نیستند هفت سال آن را در دستگاه گوارش خود تحمل کنند. تا هفت سال طول نمی کشد تا آدامس در بدن هضم شود. به گفته جولیا زومپانو، متخصص تغذیه در مرکز کلینیک کلیولند برای تغذیه انسان در اوهایو، “آدامس مانند غذا در مدت 40 ساعت از دستگاه گوارش عبور می کند و از طریق مدفوع دفع می شود.”

به گزارش فرادید؛ اما حقیقت این است که ما آدامس را «هضم» نمی کنیم. دکتر متخصص گوارش مرکز پزشکی دانشگاه دوک نانسی مک گریل می گوید: «بدن ما آنزیم لازم برای هضم برخی از مواد موجود در آدامس را ندارد.

یعنی اگر آدامس را درست مثل غلات قورت دهید، آدامس را به طور کامل دفع می کنید که به دلیل داشتن فیبر بالا و پوشش سلولزی که آنزیم های لازم برای تجزیه آن را نداریم، قابل هضم نیست.

دکتر. مک گریل می گوید: “مواردی وجود دارد که آدامسی را پیدا کرده ام که بیمار در طول کولونوسکوپی آن را بلعیده است. اما دوباره، احتمالاً این چیزی است که بیمار در 24 ساعت گذشته بلعیده است، نه چیزی مربوط به هفت سال پیش.”

آدامس از یک محصول مصنوعی به نام پایه آدامس ساخته می شود که حاوی مواد غیر غذایی مانند رزین های غیر قابل هضم، امولسیفایرها و نرم کننده ها است. با این حال، بدن ما می تواند برخی از افزودنی های آدامس مانند شیرین کننده ها را هضم کند.

بنابراین، اگر بتوانیم آدامس هضم نشده را از طریق دستگاه گوارش عبور دهیم، آیا بلعیدن آن بی خطر است؟

دکتر. مک گریل می گوید: «اگر یک یا دو تکه آدامس وجود داشته باشد، احتمالاً مشکلی ندارد. به گفته مرکز کنترل سموم ایلینوی، بلعیدن مقدار کمی آدامس نباید مشکلی ایجاد کند، اما بلعیدن مقادیر زیاد آدامس می تواند منجر به “استفراغ، یبوست، نفخ، درد یا تغییر در عادات روده” شود.

با این حال، در موارد نادر، جویدن آدامس می تواند باعث انسداد روده شود. البته اگر کسی به یکباره زیاد غذا بخورد. به عنوان مثال، مقاله ای در سال 1998 در مجله Pediatrics گزارش داد که سه کودک پس از بلعیدن آدامس دچار انسداد مری یا روده شدند. حتی مواردی از انسداد مجاری تنفسی فوقانی در نوجوانان پس از بلع آدامس مشاهده شده است.

این انسدادها فقط در کودکان دیده نمی شود. گزارش موردی در سال 2020 در ACG Journal of Case Reports به جزئیات داستان زنی 53 ساله پرداخته است که در کولونوسکوپی 30 تکه آدامس در سکوم او گیر کرده است، “کیسه ای در ورودی روده بزرگ”. نویسندگان نوشتند: «برای بیمارانی که روزانه مقادیر زیادی آدامس مصرف می‌کنند، ما معتقدیم که لازم است بیماران را تشویق کنیم تا آدامس را دور بیندازند نه قورت دادن آن.

علاوه بر این، بلع بیش از حد سوربیتول (یک الکل قندی که اغلب در آدامس های بدون قند یافت می شود) می تواند باعث مشکلات گوارشی (به ویژه اسهال) شود زیرا آب را به روده ها می کشد. دکتر. مک گریل می گوید زمانی که او دانشجوی پزشکی بود، بیمار مبتلا به اسهال غیرقابل توضیحی بود و پزشکان تا زمانی که آزمایش های زیادی انجام دادند نتوانستند علت آن را پیدا کنند. یکی پزشکان سطل زباله ای را در کنار تخت او دیدند که پر از بسته های آدامس بدون قند بود. بیمار بعداً به جویدن و بلعیدن مقدار زیادی آدامس اعتراف کرد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما