اخبار روز

بلافاصله/ نرخ ارز کاهش می یابد


به گزارش مانیبان؛ محمدرضا فرزین در خصوص وضعیت بازار ارز و برنامه های بانک مرکزی برای مدیریت تلاطم بازار ارز گفت: نگرانی هایی در بازار در خصوص نرخ ارز وجود دارد. من اینجا هستم تا توضیحات لازم را در مورد سکه بدهم که چه اتفاقی افتاده است. نرخ ارز تحت تأثیر عوامل اساسی است که در بلندمدت بر آن تأثیر می گذارد.

وی گفت: نرخ رشد نقدینگی یکی از جمله عواملی است که پس از 5 سال به زیر 25 درصد رسیده و به شدت کاهش یافته است، تصریح کرد: تراز تجاری یکی دیگر از عوامل موثر بر نرخ ارز است. تراز تجاری سال گذشته 152 میلیارد دلار بود و 86 میلیارد صادرات و 66 میلیارد واردات داشتیم. تراز تجاری کالا 20 میلیارد دلار مثبت است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نرخ رشد کشور سومین عامل موثر بر نرخ ارز است، گفت: بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، ایران در بین 30 کشور دومین نرخ رشد را داشته است. از نظر رشد وضعیت خیلی خوبی داشتیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: واقعیت ارز در ایران چیست؟ وی افزود: سال گذشته سیاست تثبیت را اجرا کردیم و دو بازار کالایی و ارزی را برای تامین ارز مورد نیاز کشور اختصاص دادیم. در بخش کالاهای اساسی نیز نیازهای ارزی با نرخ 28 هزار و 500 تومان پوشش داده شد. 20 میلیارد دلار یا 28 هزار و 500 تومان برای تمام کالاهای اساسی کشور اعم از دارو، محصولات کشاورزی، ملزومات پزشکی و … می پردازیم. در نظر داریم امسال نیز این سیاست را ادامه دهیم.

فرزین تاکید کرد: در مرکز مبادلات حدود 50 میلیارد دلار برای واردات سایر کالاها و خدمات قانونی با هزینه کمتر از 40 هزار تومان اختصاص می دهیم. حتی در پایان سال با توجه به نرخ ارز در مرکز مبادلات ارز مسافرتی را دو برابر می کنیم. کلیه نیازهای مربوط به آموزش، درمان و غیره. آنها با دلار پولی پوشیده شده اند.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه کاری به کارمزد کانال و بازار غیررسمی نداریم، گفت: هرکس نیازی دارد، ارز را تامین می کنیم. نیازی به پوشش این نیازها با نرخ دیگری نیست. هیچ الزام قانونی برای کالاهایی که نمی توان با ارز عرضه کرد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تنش های سیاسی در منطقه به وجود آمده و مختص کشور ما نیست، گفت: در 50 روز گذشته قیمت جهانی طلا به 2330 رسیده است. طلا در بازار جهانی نوسان داشته است و همه بازارهای مالی با نوسانات همراه است که ترسی که در بازارها حاکم شده است و در کشور ما هم همینطور است. این ترس بر کرایه کانال و بازار غیررسمی که مربوط به تجارت کالاهای قاچاق و فرار سرمایه است، تاثیر گذاشته است. نه نرخ رسمی کالاهای کشور. یکی بیاید اعلام کند با دلار 60 هزار تومانی واردات رسمی را انجام داده اند! اگر با 60 تومان وارد کرده است حتماً کالای قاچاق وارد کشور کرده است.

فرزین با اشاره به نرخ دلار در بازار غیررسمی افزود: افزایش نرخ ارز در بازار غیر سمی موقتی است و به زودی این نرخ کاهش می یابد، اما در بازار کالا، نرخی نیست که نگران آن باشیم. . شخصی که می خواهد کالا وارد کند ارز خود را از صرافی تهیه می کند. ما نباید بر اساس قیمت کالا و خدمات، نرخ غیر رسمی بدهیم. هیچکس با نرخ غیررسمی 60 هزار تومانی کالا وارد نمی کند و اینکه مدام از این نرخ ارز صحبت کنیم و آن را به اقتصاد کشور تعمیم دهیم، درست نیست.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه همه نیازهای قانونی کشور را با نرخ دلار با نوسان محدود پوشش خواهیم داد، ادامه داد: با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی ادامه می دهیم و جای نگرانی نیست. اینکه آنها افزایش کالا را به ارز ربط می دهند، درست نیست. کلیه کالاهای قانونی با ارز بانک مرکزی عرضه و وارد می شود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا