اخبار روز

بلاخره پزشکیان از سطح جدید یارانه نقدی خبر داد!

سطح جدید کمک های نقدی دولت پزشکیان

میزان بودجه دولتی پزشکیان هنوز چیزی تغییر نکرده است و دهک های اول تا سوم 400 هزار تومان و دهک های چهارم تا نهم 300 هزار تومان یارانه می گیرند./اقتصاد آنلاین

دریافت کنندگان کمک هزینه نقدی باید حساب های خود را بررسی کنند

یارانه مرداد دهک اول تا سوم به حساب سرپرست خانوار واریز می شد.

مرحله 162 کمک هزینه حمایت معیشت مربوط به مرداد در ماه 1403 قابل واریز و برداشت به حساب کلیه سرپرستان خانوار دهک های اول تا سوم در سراسر کشور می باشد.

خاطرنشان می‌شود، بر اساس دهک‌دهی اعلام شده از سوی وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی، به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان به حساب سرپرستان خانوارهای دهک‌های اول تا سوم در سراسر کشور واریز شده است.

تعیین عشر جدید بر اساس حساب بانکی و مدل ماشین کمک نقدی

تخریب خانوارها شهریور در حال به روز رسانی است و جزئیات بیشتری در مورد آن در اندیشه معاصر شرح داده ایم.

یک تحلیلگر اقتصادی گفت: طیف عظیمی بدون هدفمندی منابع مالی زیادی از کشور به صورت یارانه دریافت می کند در حالی که سهم تولید ناچیز است. وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی متشکل از سه وزارتخانه بود که در دولت مهرورزی ادغام شدند. سه بخش «تعاون»، «کار» و «رفاه اجتماعی» حوزه‌های مهمی هستند که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم نقش برجسته‌ای در تأمین امنیت اجتماعی و حتی امنیت غذایی دارند. با تقویت بنگاه‌های تعاونی، بستر اشتغال افزایش می‌یابد و هر چه در نتیجه این دستاورد، نرخ بیکاری کمتر شود، از جرایم اجتماعی کاسته می‌شود و جامعه از نظر اقتصادی شکوفاتر می‌شود.

بر اساس قانون به منظور توزیع عادلانه یارانه خانوارها، وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی موظف است سالی دو بار شناسنامه اقتصادی و عشر خانوارها را براساس اطلاعات ثبتی آنها به روز کند. اکنون این به روز رسانی اطلاعات یا همان “اندازه گیری دامنه” باید انجام شود شهریور انجام شود؛ بنابراین، اگر به پرداخت دهک خود اعتراض دارید، باید زودتر اقدام کنید، زیرا اعتراضات همزمان با به روز رسانی اطلاعات و فقط دو بار در سال رسیدگی می شود.

کمک هزینه یک دهم چقدر است؟

باید بدانید که برای اطلاع از مالیات بر درآمد خود باید با منشی تلفنی 0216369 یا سامانه پشتیبانی به آدرس Hemayat.mcls.gov.ir تماس بگیرید.

در صورت اعتراض به عشر اعلام شده خود، می توانید اعتراض خود را در قسمت «درخواست بررسی» این وب سایت ثبت کنید.

آمار درآمدی دهک های مختلف برای سال 1402 هنوز به روز نشده است، اما بر اساس آخرین سالنامه آماری، درآمد خانوار در دهک اول 3 میلیون و 537 هزار تومان و هزینه های ماهیانه آنها 4 میلیون و 116 هزار و 500 تومان برآورد شده است.

البته با تاکید بر اینکه هر دو عدد یک معیار آماری است و باید به عنوان یک میانگین نگریست. بنابراین در سال 1401 خانوارهای دهک اول حدود 580 هزار تومان پول آورده اند و به عبارتی هشت نفر از آنها به 9 نفر بدهکار بوده اند. در سمت دیگر نمودار دهک، در نقطه مقابل درآمدهای پایین، دهک دهم یا درآمدهای بالای جامعه قرار دارد.

بر اساس سالنامه آماری 1401 وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی، دهک دهم خانوارها با میانگین درآمد ماهیانه 35 میلیون و 385 هزار تومان درج شده است. این گروه نیز ماهانه 25 میلیون و 362 هزار تومان هزینه می کنند و شاخص قدرت پس انداز آنها از نظر آماری 10 میلیون تومان برآورد شده است. البته این اعداد باید در طول دو سال و با تغییر شرایط اقتصادی و تورم تغییر قابل توجهی داشته باشند.

از درآمد خانوار مانند حقوق رئیس و اعضای خانواده گرفته تا گردش حساب های بانکی و تراکنش ها، حساب های ساتنا و پایا، فعالیت های بورسی، خودرو و غیره، دهک بر درآمد شما تأثیر می گذارد و به دنبال آن … دریافت یارانه های مختلف.

ضریب رفاه خانوارها در دوره های زمانی خاص با در نظر گرفتن چندین شاخص اقتصادی و اجتماعی در فرآیندی پیچیده و بدون دخالت انسان محاسبه می شود. یکی یکی از رایج‌ترین چالش‌ها در این زمینه افرادی است که می‌گویند عشر خانوارشان به دلیل افزایش درآمد حاصل از فروش خودرو یا آپارتمان افزایش یافته، در حالی که وضعیت اجتماعی آنها تغییر نکرده است. همچنین ممکن است فردی به عنوان پرداخت کننده گردش حساب بالایی داشته باشد در صورتی که درآمدی برای او وجود نداشته باشد یا واریز وامی مانند. ب. ازدواج بر روند تأیید حساب شخص تأثیر می گذارد.

در پاسخ به این نوع چالش ها معمولا گفته می شود که فقط چرخه مالی است یکی این یکی از معیارهای مورد استفاده در عشر است و گردش مالی خانوار در دوره های مختلف و همچنین سایر اطلاعات ثروت و درآمد افراد نیز در ارزیابی بعد خانوار لحاظ می شود. به عبارت دیگر وضعیت رفاه خانوارها با استفاده از چند شاخص سنجیده و با سایر خانوارهای کشور مقایسه می شود. اما در صورت اعتراض، این موارد با ارائه مدارک قابل پیگیری است.

یکی چالش دیگر مربوط به تعداد اعضای خانواده بعد از ازدواج، فرزندان و … است. از آنجایی که دهک دهی کل درآمد خانوار را در نظر می گیرد و می تواند عشر شما را افزایش دهد، بهتر است هر چه سریعتر خانواده را جدا کنید. برای اصلاح بودجه، فرد باید به دفاتر پلیس +10 یا سایر دفاتر تاسیس شده توسط آن سازمان مراجعه و مدارک لازم را که توسط سازمان هدف اعلام شده و در سایت آن سازمان موجود است، ارائه دهد. همچنین در سامانه پشتیبانی فیلم های آموزشی و راهنمای متنی برای ثبت درخواست تایید و سایر اقدامات مربوط به ارسال درآمد وجود دارد.

کمک نقدی

تنظیم یارانه سبد معیشتی نقدی

تورم چه تاثیری بر سبد معیشتی دهک های مختلف دارد؟ این سوال را می توان با در نظر گرفتن ضریب اهمیت گروه های مختلف کالا و خدمات در دهک های مختلف و با تکیه بر گزارش مرکز آمار از شاخص قیمت مصرف کننده پاسخ داد. بر اساس گزارش خرداد، غذا با 41.35 درصد و مسکن با 39.38 درصد بیشترین ضریب اهمیت را در سبد خانوارهای دهک اول دارند.

در مقابل، ضریب اهمیت خوراک برای دهک دهم 21.22 درصد و برای مسکن 32.87 درصد است. یعنی اهمیت تورم خوراکی ها برای دهک اول دو برابر دهک دهم است. برای ساخت و ساز مسکن این ضریب در دهک اول بیشتر است. ضریب اهمیت برخی خدمات مانند آموزش در دهه اول نزدیک به صفر است زیرا خوراک و مسکن معیشت این خانوارها را مصرف می کند و جایی برای آموزش وجود ندارد.

بر اساس آخرین آمار مقامات در دی ماه گذشته پس از به روز رسانی شاخص های اقتصادی، 3493 نفر با احتساب دهک دهم جامعه حذف شدند و تعداد واقعی یارانه بگیران در این استان به 2 میلیون و 140 هزار و 156 خانوار معادل 6 میلیون و 381 هزار و 767 نفر رسید. حال باید ببینیم که با تجدید نظر در عشر چند یارانه دریافت می شود.

آیا فرمول پرداخت کمک های نقدی تغییر می کند؟

یک تحلیلگر اقتصادی گفت: طیف عظیمی بدون هدفمندی منابع مالی زیادی از کشور به صورت یارانه دریافت می کند در حالی که سهم تولید ناچیز است.

امین دلیری، تحلیلگر اقتصادی و معاون وزیر اقتصاد و دارایی در دولت یازدهم درباره وزیر آینده وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی. مهر گفت: یکی یکی از مهمترین وزارتخانه ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که مسئولیت اشتغال، آموزش کارگران ماهر، آموزش مهارت های کاری، رفاه، تامین اجتماعی، بیمه کارگران و … را بر عهده دارد. کار سختی دارد، به ویژه در حوزه همکاری که قبلاً یک وزارتخانه مستقل بود

وی افزود: وظیفه وزیر آینده بسیار مهم و پردامنه است و اگر بخواهیم در مورد عملکرد این وزارتخانه در زمینه پرداخت یارانه و ایجاد مشاغل مولد اظهار نظر کنیم، شبهاتی وجود دارد.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: در حوزه اشتغالزایی آن چیزی که اهمیت دارد این است که اشتغال چگونه تعریف می شود و آمار محاسبه می شود طبق تعریف، کارگر باید تمام وقت باشد، کار ساعتی مشمول این نیست دسته بندی

اکنون رویکرد غالب در جنبشی که نتوانست در انتخابات پیروز شود، همراهی با دولت، همکاری و همدلی برای حل مشکلات کشور و عبور از چالش هاست.

دلیری توضیح داد: یکی یکی از وظایف آتی وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی بحث اشتغال است. ابزار لازم طبق قانون در دسترس نیست. این موضوع باید با همکاری چند وزارتخانه پیگیری شود. به عنوان مثال اگر سرمایه گذاری های لازم در حوزه تولید و صنعت صورت نگیرد یا ارز لازم تامین نشود قطعا تاثیر آن در اشتغال محسوس خواهد بود. بنابراین وزارت کار در اینجا نقش عمده ای ندارد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا