دانستنی ها

بعدی فواید عرق خولان دریایی

تحقیقات نشان می دهد که خار مریم ممکن است به بهبود میل جنسی و مدیریت سطح قند خون و کلسترول در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

به گزارش پوزیتیو گرین، بسیاری از مکمل های غذایی محبوب امروزی از گیاهانی به دست می آیند که از زمان های قدیم مورد استفاده دارویی بوده اند. یکی این گیاهان شامل خارخاسک است که گفته می شود خواص مختلفی مانند کاهش قند و کلسترول خون، تغییر سطح هورمون ها و افزایش عملکرد جنسی و میل جنسی دارد. در این مقاله هر آنچه که باید در مورد عرق خار مریم بدانید را به شما خواهیم گفت.

اگر می خواهید بدانید عرق خولان دریایی برای چه چیزی مفید است؟ به خواندن این مقاله ادامه دهید.

عرق خارخاسک در طب سنتی برای مشکلات قلبی، سرگیجه، مشکلات پوستی و چشمی، دفع سنگ کلیه به عنوان مدر و مقوی استفاده می شود. همچنین برای تقویت عملکرد جنسی و بدنسازی به بازار عرضه شده است. قسمت های مورد استفاده این گیاه از میوه، دانه، برگ و ریشه تشکیل شده است، اما میوه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

کهیر و سنگ کلیه

مطالعات پیش بالینی نشان می دهد که خارکاسک دارای اثرات ضد فشار خون، ضد التهاب، ضد باکتری، ضد قارچ، ضد ادم، ضد سرطان، آنتی اکسیدان، ادرارآور، محافظت کننده از قلب و کاهش قند خون است. این گیاه حاوی ساپونین ها، فلاونوئیدها، آلکالوئیدها، استروئیدها، ویتامین ها، اسیدهای چرب غیر اشباع، تانن، رزین، نیترات، پتاسیم، سدیم، فسفر، آهن، کلسیم، گوگرد، کلر، اسید آسپارتیک و اسید گلوتامیک است.

اگرچه مردم اغلب Tribulus terrestris را به دلیل اثرات بالقوه آن بر عملکرد جنسی و تستوسترون مصرف می کنند، این گیاه همچنین برای سایر اثرات مهم آن مورد مطالعه قرار گرفته است.

St. مخمر سنت جان تولید اسپرم را در مدل های حیوانی افزایش می دهد، اما مطالعات انسانی در مورد اثرات آن بر سطح تستوسترون نتایج متفاوتی را نشان می دهد. شواهد موجود در مورد اثرات ترب کوهی بر اختلال نعوظ نیز قطعی نیست. اگرچه خار مریم باعث افزایش تستوسترون نمی شود، اما ممکن است میل جنسی را افزایش دهد. برخی از محققان در یک مطالعه دریافتند که مردان با کاهش میل جنسی بیشتر مستعد ابتلا به St. او متوجه شد که وقتی خار مریم را مصرف کرد، میل جنسی او افزایش یافت. این اثر در زنان با میل جنسی کم نیز مشاهده شد.

یک مطالعه اثرات مصرف شیرخار را در 98 زن مبتلا به دیابت نوع 2 بررسی کرد. پس از سه ماه، زنانی که از خار مریم استفاده می کردند، سطح قند و کلسترول خون پایین تری داشتند. مطالعات حیوانی همچنین نشان داده است که خار مریم ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد، به محافظت در برابر آسیب عروق خونی کمک کند و از کلسترول بالا جلوگیری کند. خار مریم ممکن است رگ های خونی را شل کرده و به کاهش فشار خون کمک کند.

فواید عرق خار مریم برای سلامتی

خار مریم ممکن است به عنوان یک ادرار آور عمل کند، ادرار را افزایش می دهد و ترکیبات کلسیمی را که باعث ایجاد سنگ کلیه می شوند مسدود می کند. خاصیت ادرارآوری این گیاه به دلیل مقادیر بالای نیترات و املاح پتاسیم موجود در آن است. علاوه بر این، این گیاه به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی از آسیب دیدن لوله های کلیه و گلومرول ها توسط رادیکال های آزاد جلوگیری می کند.

فلاونوئیدهای خار مریم می توانند اندازه و شکل کریستال های اگزالات کلسیم را تغییر دهند و بیشتر آنها را به اگزالات کلسیم تبدیل کنند. دی بنابراین اگزالات کلسیم ممکن است اثر پیشگیرانه مطلوبی در برابر سنگ کلیه داشته باشد. زیرا کریستال های اگزالات کلسیم است دی هیدرات ها بهتر با ادرار دفع می شوند.

خواص خار مریم برای مردان

St. مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد خارمریم برای مردانی که مشکلات جنسی خاصی دارند و مردانی که از ناباروری رنج می‌برند سودمند است. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. همانطور که گفته شد خارخاسک می تواند میل جنسی را در مردان افزایش دهد. علاوه بر این، طبق یک مطالعه، این گیاه در بهبود پارامترهای اسپرم موثر است.

عرق خار مریم و جگر

عرق خار مریم ممکن است اثرات محافظتی برای کبد داشته باشد.

St. عصاره خار مریم می تواند به صورت وابسته به دوز از تاثیر مضر داروهای غیراستروئیدی مانند ژلوفن بر روی کبد جلوگیری کند. این داروها با ایجاد رادیکال های آزاد، تغییرات پاتولوژیک همراه با دژنراسیون و نکروز در لوبول های بافت کبد ایجاد می کنند و در نتیجه آنزیم های کبدی سرم را افزایش می دهند. خواص محافظت کبدی عصاره خار مریم در آسیب کبدی ناشی از ترکیبات غیر الکلی از جمله فروکتوز بررسی شده است.

طبیعت خارخاسک

خار مریم گیاهی با برگهای کوچک است که در بسیاری از نقاط از جمله اروپا، آسیا، آفریقا و خاورمیانه می روید. خارخاسک طبیعتی گرم و خشک دارد و در طب سنتی چینی، هندی و ایرانی کاربرد دارد.

در هر زمانی از روز می توانید از عرق خارخاسک استفاده کنید. برای کسانی که می خواهند میل جنسی را بهبود بخشند، مصرف شیرخار در صبح معمول است. برای موثرتر کردن عرق کردن، می توانید شیرخار را بین وعده های غذایی و با معده خالی مصرف کنید. اگر می خواهید آن را قبل از تمرین مصرف کنید، این کار را با یک میان وعده یا شیک قبل از تمرین انجام دهید.

فواید عرق خار مریم برای سلامتی

بسیاری از مطالعات حداقل عوارض جانبی را هنگام استفاده از دوزهای مختلف مخمر سنت جان گزارش کرده اند. عوارض جانبی غیر معمول شامل گرفتگی معده یا ریفلاکس خفیف است. به طور کلی، اکثر مطالعات نشان می دهد که این گیاه هیچ گونه عوارض جانبی مضری ندارد. اما مهم است که تمام خطرات و مزایای احتمالی را در نظر بگیرید. از روغن بادام و کنجد در طب سنتی برای کاهش عوارض زگیل استفاده می شود.

عصاره خار مریم به دلیل وجود ساپونین ها باعث اسپاسم عضلات صاف دیواره رحم می شود که می تواند منجر به سقط جنین در زنان باردار شود. در افراد مبتلا به بزرگی پروستات و تومورهای حساس به آندروژن، استفاده از عصاره این گیاه به دلیل وجود ساپونین های استروئیدی توصیه نمی شود. با توجه به عوارض ذکر شده می توان نتیجه گرفت که مصرف بیش از دوز درمانی خارخاسک ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد.

حرف آخر

خارخاسک گیاهی است ریزبرگ که سالهاست در طب سنتی ایران، چین و هند مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه فهرست طولانی‌ای از مزایای بالقوه وجود دارد که در این مقاله بررسی می‌کنیم، اما بیشتر آنها فقط در حیوانات مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. در انسان، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خار مریم ممکن است کنترل قند خون و سطح کلسترول را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد. اگرچه این گیاه تستوسترون را افزایش نمی دهد، اما می تواند میل جنسی را در مردان و زنان افزایش دهد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا