دانستنی ها

بستن پزشک آشنا با درد – بازتاب آنلاین

چهاردهم به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین. تیر امسال سالگرد پدر ایرانی طب کودکان است. این روز به پاس زحمات و تلاش های محمد قریب در درمان کودکان در کشور نامگذاری شده است. محمد قریب پزشک و متخصص اطفال ایرانی، پزشک و متخصص اطفال ایرانی است. او اولین پزشک متخصص اطفال در ایران و بنیانگذار طب نوین اطفال است. وی همچنین از بنیانگذاران اولین بیمارستان تخصصی کودکان در ایران است.

نگاهی به زندگی پدر ایرانی اطفال

محمد قریب در سال 1367 در تهران به دنیا آمد، تحصیلات ابتدایی را در دبستان سیروس و راهنمایی را در دارالفنون به پایان رساند و در سال 1306 از اولین گروه دانش آموزان ایرانی بود که برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت در اولین سال تحصیلی خود در فرانسه از دانشکده پزشکی فارغ التحصیل شد و موفق به دریافت نشان آزمایشگاه آناتومی شد و اولین ایرانی بود که در آزمون کارآموزی بیمارستان پاریس در سال 1314 قبول شد.

پس از پایان خدمت سربازی به عنوان دانشیار اطفال در دانشگاه در سال 1319 به فعالیت علمی و آموزشی پرداخت و ابتدا در بخش اطفال بیمارستان رازی مشغول به کار شد سپس به بیمارستان هزار تخته‌بی رفت و بخش اطفال را افتتاح کرد. وی کتاب بیماری های کودک را در سال 1319 منتشر کرد و با اصلاحات جدید در سال 1335 با همکاری حسن اهری تجدید چاپ کرد.

محمد گاریب که در سال 1321 نشان عالی دولت فرانسه را دریافت کرد، در سال 1350 به عضویت هیئت مدیره انجمن بین المللی اطفال درآمد. دکور درجه یک را نیز در سال های آخر عمر خود دریافت کرد. وی فارغ التحصیل رشته فرهنگ وزارت معارف ملی شد و در سال های فعالیت علمی خود به کنگره های مختلف بین المللی در کشورهای مختلف از جمله فرانسه، آمریکا، کانادا، ژاپن، ترکیه و اتریش دعوت شد و به عضویت آن درآمد. از بسیاری از مجامع علمی بین المللی

محمد قریب در دانشگاه تهران به تدریس پزشکی به دانشجویان پزشکی پرداخت و در طول فعالیت های علمی خود نیز فعال سیاسی و اجتماعی بود. از دیگر اقدامات، او و حسن اولین بیمارستان تخصصی کودکان، بیمارستان مرکز طبی کودکان را تأسیس و تأسیس کردند. . اهری او این کار را در دوران بازنشستگی خود انجام داد.

ناگفته های شاگرد محمد گاریپ که سعی کرد راه استادش را ادامه دهد.

روزی روزگاری دکتری آشنا به درد که وارد عرصه اطفال به ویژه در اوج علم پزشکی شد تا بر بدن رنجور کودکان مو سفید مرهم بمالد، کسی جز محمد گاریپ نبود. نبود در زیر چند صفحه از زندگی او را ورق می زنیم و به بیان ویژگی های شخصیتی و برخی از رفتارهایش می پردازیم. یحیی عقیقی یکی از اولین پزشکان اطفال در کشور یکی یکی از بنیانگذاران مرکز طبی کودکان و شاگرد و همکار محمد قریب ما میشنویم

یحیی عقیقی یکی از کارشناسانی است که سال ها با محمد قریب برای خدمت به مردم و پیشبرد علم در سطوح مختلف ملی و بین المللی همکاری داشته است. وی دریافت مدرک فوق تخصص روماتولوژی کودکان از آمریکا، از بنیانگذاران فوق تخصص روماتولوژی کودکان در کشور، دریافت مدال و مدال ممتاز یونسکو به دلیل فعالیت های علمی، استاد برجسته و پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی تهران است. بمانت یحیی عقیقی در گفت و گو با خبرنگار بازتاب آنلاین، عضو هیات بازرسی این وزارتخانه در حوزه روماتولوژی کودکان و عضویت در هیات بازرسی وزارتخانه است. سال 1288 در خانواده ای مذهبی در تهران و دوران دبیرستان را گذراند. در دارالفنون در سن 18 سالگی به اولین گروه از دانشجویان ایرانی پیوست که در رشته پزشکی تحصیل کردند. به فرانسه رفت و در محضر اساتید بزرگ به تحصیل پزشکی پرداخت. پاریس در آزمون اینترن وارد رشته اطفال شد و محمد قریب وارد رشته اطفال می شود.

محمد قریب با بیان اینکه دانشگاه تهران در سال 1372 تأسیس شد که به تازگی نودمین سالگرد آن را جشن گرفتیم، در سال 1378 وارد دانشگاه تهران شد و شروع به تدریس در این دانشگاه کرد، این دانشگاه در بیمارستان رازی فعلی بود. یکی این مرکز یکی از بزرگترین مراکز درمان پوست در خاورمیانه است که با اطفال شروع به کار کرد، سپس با تأسیس مرکز طبی کودکان ایران در سال 1347 با موسس آن حسن اهری در بیمارستان امام خمینی (ره) مشغول به کار شد. کودکان طب نوین، یکی از بنیانگذاران مرکز طبی کودکان در ایران، به مطالعه علم از کشورهای دیگر می پردازد و این علم را به ایران می آورد و به طب عامیانه علاقه مند است.

دانشجو و همکار پدر علم پزشکی ایران ادامه می دهد: محمد قریب به همراه حسن اهری کتاب بیماری های اطفال را در سال 1319 و در سال 1349 حسن اهری و محمد قریب اولین کتاب بیماری های اطفال را در 65 سالگی نوشتند. بهمن 1353 دار فانی دو پزشک را وداع گفت که تلاش ها و نوشته هایشان برای همیشه در مجله اطفال باقی خواهد ماند.

او دکتر بسیار حاذقی بود

دوستی مردم یکی از خصوصیات بارز محمد گاریپ بود.

وی در خصوص شخصیت، رفتار و ویژگی های اخلاقی محمد قریب چنین می گوید: او فردی مصمم بود که تمام عمر پر برکت خود را با دو خصلت جداگانه سپری کرد: اول اعتقادات دینی و دوم خدمت فداکارانه به مردم. تلاش و کوشش او روز به روز بیشتر می‌شد و آنچه او را از دیگران متمایز می‌کرد، هوش برترش بود که همه دانشجویان و اساتید آن را تشخیص می‌دادند و توانایی او در گسترش علم و انتقال سریع دانش بود. این از ویژگی های دکتر بود. طوری توضیح داد که همه منظورش را بفهمند.

بنیانگذاران فوق تخصص روماتولوژی کودکان در کشور می افزایند: محبت و احترام مردم به آنها از ویژگی های بارز و مهم پروفسور گاریپ بود، او حتی هزینه درمان را از مردم دریافت نمی کرد و همیشه ارزان ترین نسخه ها را برای بیماران می نوشت، زندگی گاریپ درویش از آنجایی که فرصت شناختن زندگی او و او را داشتیم و سالها در خدمت او بودم، مشاهده کردم که هر روز صبح یک سوره از قرآن را همراه با تفسیر می خواند و سپس به راه افتادیم. کار با هم و طبابت

عقیقی درباره اینکه چرا محمد قریب رشته کودک درمانی را به عنوان رشته فعالیت خود انتخاب کرد، توضیح می دهد: در آن زمان چنین رشته های تخصصی در کشور نداشتیم و علاقه او به اطفال باعث شد تا رشته اطفال بر اساس علم روز راه اندازی شود. با توجه به شرایط کشور، اکثر شاگردان تربیت شده توسط استاد قریب اکنون در داخل و خارج از کشور مشغول تدریس هستند و به درجه استادی رسیده و مرهمی بر درد کودکان بیمار شده اند.

وی درباره تاثیر اقدامات محمد قریب در حوزه درمان کودکان بیان می کند: محمد قریب شرح حال خوبی از بیمار گرفت و بیماران را به طور دقیق معاینه کرد و یافته های خود را با دانشجویان و اساتید در میان گذاشت و برخی از این مسائل را با آنها در میان گذاشت. ایشان با توجه به نظر شخصی خود و همکارانش سعی کردند با امکانات محدود و شرایط موجود به مردم خدمت کنند چرا که در دهه 30 و 40 امکانات زیادی وجود نداشت. علم اطفال اتفاق افتاد و شاهد بود. در این زمینه رشد چشمگیری داشته است، بنابراین بسیاری از زمینه ها تخصصی شده اند و پایه فوق تخصصی ایجاد کرده اند که آخرین آن روماتولوژی و اساس بیماری های ریوی کودکان است.

او دکتر بسیار حاذقی بود

با تلاش افراد زیادی حوزه های تخصصی و فوق تخصصی در کشور داریم.

استاد برجسته و با تجربه دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان می کند: در حال حاضر با تلاش پزشکانی چون قریب توانسته ایم به سطحی از علم برسیم که به همه تخصص ها و فوق تخصص های کشور دسترسی داشته باشیم. برای درمان بیماری ها باید به خارج از کشور سفر کنیم، زیرا همه امکانات لازم را داریم، اما همچنان سعی می کنیم بیماری هایی با علائم بالینی را تشخیص دهیم تا هزینه های درمان بیماران کاهش یابد. چه در ایران درس خوانده ام و چه در خارج از کشور، الان 94 ساله هستم که معلمی مثل گاریپ را ندیده ام و نخواهم دید.

عقیقی در پاسخ به این سوال که چگونه می توانیم راه اقوام را ادامه دهیم؟ وی می گوید: ما فقط باید راهی را که استاد محمد قریب طی کرده است، یعنی کنار مردم بودن و ادامه دادن، طی کنیم، همیشه اعلام کرده ایم که به جیب مردم توجه نشود، باید مواظب باشیم و به خدا توکل کنیم. شرح حال بیمار و تشخیص صحیح بیماری، آزمایشات و داروهای لازم تجویز شود و سعی شود مانند روش پروفسور قریب این درمان زیاد گران نشود. تجربه استاد قریب همیشه برای ما موثر و مفید بوده است.

وی در خصوص درمان رایگان کودکان زیر 7 سال برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره پزشکی چون قریب چنین ادامه می دهد: ما تا 18 سالگی اطفال را می شناسیم و اصولا باید برای بهبودی کاری انجام دهیم. بیماران. نیازی به پرداخت هزینه درمان ندارید زیرا درآمد مردم کم است. هزینه برخی آزمایش ها و داروها کم است، الحمدلله شرایط و فرصت های لازم در کشور وجود دارد، باید تلاش کنیم داروها را هم رایگان کنیم. وضعیت برخی کشورها؛ بیمه افراد اقدام موثری در این راستا است، اما پوشش آن باید گسترش یابد و داروها و آزمایشات بیشتری تحت پوشش قرار گیرد.

روماتولوژیست اطفال می گوید: محمد قریب موفق شد شاگردانی مانند خودش تربیت و تربیت کند، دانشجویانی که هر کدام به نوبه خود در خدمت عموم مردم و توسعه علم، گسترش تخصص ها و فوق تخصص های علوم پزشکی هستند و برخی از دانشجویان در دانشگاه ها در منزل تدریس و تدریس می کنند. و در خارج شاخه هایی مثل گاریپ اگر خود را گچ بزنیم حتما جاودانه می شویم.

او دکتر بسیار حاذقی بود

امیدوارم بتوانیم به سفر اقوام ادامه دهیم

عقیقی درباره زنده نگه داشتن یاد و راه پدر اطفال می گوید: امیدوارم خداوند به ما توفیق دهد که در مسیر خدمت به عموم قدم برداریم و در راه اقوام ادامه دهیم.

در طول تاریخ، افراد زیادی در عرصه خدمت خدمت کرده‌اند، بدون بهانه، بدون هیچ ادعایی اقدامات مؤثری انجام داده‌اند و شاید اگر به درستی ارتقا و شناسایی نشدند، باید به دنبال افرادی باشیم که چنین خدمات بزرگی را انجام داده‌اند. برای خدمت به دنیای علم و کمک به توسعه و رشد علم در راه خدمت به مردم و به جای گذاشتن اثری در جهان، بیایید با آنچه مردم ارائه می دهند آشنا شویم، از آنها بیاموزیم، شخصیت ها و سخنان آنها را بیان کنیم. در مسیر ما تاریخ چندین هزار ساله کشور

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا