اخبار روز

بز “مرکز” کردستان; بزی کمیاب که فقط در شهرستان بانه یافت می شود (+عکس)

بز مراخز یا بز مارکوز، بز ماراز یا بز مهره در زبان کردی نژادی از بز بومی کردستان است که به عنوان یک دام چند منظوره شناخته می شود و بیشتر به دلیل داشتن الیاف مرغوب شناخته می شود.

به گزارش راز بقا، سابقه اهلی شدن بزها در کردستان به 9000 سال قبل از میلاد می رسد. قبل از میلاد مسیح. بز مرخوز از دیرباز برای شیر، گوشت و از همه مهمتر فیبر مرغوب معروف به موهر استفاده می شده است. این بز از دیرباز در کردستان شناخته شده و اهلی شده است و بیشترین فاصله ژنتیکی را با سایر نژادهای بز دارد. بزهای مرکزی چابک و کوچک هستند. رنگ های مختلفی مانند سفید، مشکی و سایه های مختلف قهوه ای و خاکستری دارند.

بدن بز مرکزی پوشیده از موهای مجعد و پشم مانند است که اغلب برای بافتن پارچه های لباس کردی استفاده می شود. این الیاف به ویژه در ساخت و تولید پوشاک مردانه استفاده می شود که شامل کت و شلوار مردانه نیز می شود.

بزهای مرکزی در مرز شمالی اقلیم کردستان عراق یافت می شوند. این گونه در خطر انقراض قرار دارد و بر اساس آخرین گزارش ها از فراوانی بز در منطقه کردستان، در حال حاضر تنها 11 گله با جمعیت کمتر از 1000 راس در شهرستان بانه، محل پیدایش این نژاد وجود دارد. .

گفته می شود خاستگاه اصلی این بز در شهرستان بانه کردستان است که مردم این منطقه از دیرباز به پرورش این بز مشغول بوده اند. این نژاد مقاوم است و در درجه اول به دلیل الیاف خوب پرورش یافته است.

البته بزها برای مصارف دیگری مانند شیر و گوشت پرورش می‌یابند، اما به دلیل جثه کوچک، در درجه اول به دلیل داشتن فیبر مرغوب پرورش داده می‌شوند. از طرفی این بز بسیار مقاوم است و می تواند با شرایط سخت محیطی سازگار شود.

ویژگی های ظاهری بز

بزهای مرژز سفید، قهوه‌ای و بزهایی با رنگ‌های مخلوط نیز وجود دارند. این گوش بز بین 11 تا 15 سانتی متر طول دارد و به سمت جلو یا پایین شیب دارد. شاخ بز بیلی حدود 50 سانتی متر طول دارد و میش نیز شاخ دارد، البته شکل بدن شاخ آن نیز گاهی مشاهده شده است.

بزهای نر مرژز گاهی دارای ریش متوسط ​​یا کوتاه هستند. میانگین وزن یک بز بیلی از این نژاد در زمان تولد حدود 2.77 کیلوگرم، وزن بزهای ماده 2.69 کیلوگرم است. به طور کلی وزن بدن بزهای مرخز تقریباً با وزن بزهای کشمیری پرورش یافته در نیوزلند برابر است. از بزهای بومی عراقی کوچکتر است.

تولید پشم و الیاف مرغوب

پشم مرخوز دارای چهار رنگ اصلی سفید، قهوه ای، خاکستری و نباتی و همچنین 12 رنگ فرعی است. اهمیت بز در الیاف آن است زیرا الیاف این نوع بز رطوبت را بهتر جذب کرده و گرما را راحتتر دفع می کند. لباس پشم بز در تابستان خنک و در زمستان گرم است.

این الیاف حاوی موادی هستند که مانع از جذب اشعه های مضر خورشید توسط بدن انسان می شوند. به همین دلیل الیاف این بز بومی منطقه کردستان در صنعت نساجی اهمیت زیادی دارد.

بز “مرکز” کردستان; بزی کمیاب که فقط در شهرستان بانه یافت می شود

در مورد وزن پشم تولید شده توسط این بز گزارش های مختلفی وجود دارد. در یک مطالعه میزان پشم تولید شده توسط این بز از 940 گرم تا 1 کیلو تا 200 گرم برای نرها و 600 تا 880 گرم برای ماده ها متغیر است.

در مطالعه ای دیگر وزن پشم تولید شده توسط این بز بین 820 تا 940 گرم برای ماده ها و 300 تا 590 گرم برای ماده ها می باشد. البته کشاورزان محلی در برخی مناطق کردستان می گویند که این بز حتی تا یک کیلوگرم پشم هم تولید می کند.

وزن بدن بزهای مرکزی نیز به دلیل جثه کوچکشان کم است. میانگین وزن یک مرد در حدود 27 تا 31 کیلوگرم و یک زن بین 24 تا 25 کیلوگرم است. نرها و ماده های این نژاد بز معمولاً پس از 4 سال به وزن کامل می رسند. اندازه بدن نرها 56 سانتی متر و ماده ها 54 سانتی متر است.

تولید شیر

بر اساس بررسی های انجام شده میزان شیر تولیدی بزهای مرخاز در بازه زمانی 161 روزه حدود 96 لیتر است که 69 لیتر آن قبل از دوره شیرگیری و 27 لیتر بعد از شیرگیری است. اوج دوره شیردهی بز ماده در روز 33 می رسد که معادل 964 میلی لیتر است. همچنین در مطالعات انجام شده بیشترین میزان شیردوشی بزهای ماده از سن پنج سالگی به ثبت رسیده است. در مطالعات دیگر، کل شیر بز ماده حدود 127 لیتر در یک دوره 183 روزه است.

نکته دیگر در مورد بز این است که شیر این حیوان فقط در فصل بهار مصرف می شود، زیرا تولید شیر این حیوان معمولاً کم است و بزها آن را مصرف می کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا