اخبار روز سینما

بزرگ شدن شبکه های خانگی به دلیل بی توجهی رسانه ملی


پلتفرم های نمایش های خانگی این روزها همگی مشغول فیلمبرداری و تولید فیلم و سریال هستند و از قضا درآمدهای کلانی از این راه و همچنین کسب بازدید به دست می آورند. زندگی خود را بنوشید! البته اگر کاری که خلق می کند ارزش میزبانی در خانه مردم را داشته باشد! مثل پوست شیر.

اخبار تولید در خط مقدم ظهور این پلتفرم ها قرار دارد. نبود مدیران این شبکه ها به پخش و بازپخش فیلم ها، سریال های قدیمی تلویزیون و البته سریال های خارجی برای تماشا بسنده کردند. پس از مدتی گردانندگان این پلتفرم ها در تلاشی مضاعف با شعار «همیشه در مواقع غمگین مثل همیشه یکسان نباش»، علاوه بر انتشار و کسب درآمد از محتوای بازنشر شده، به تولید آثاری ویژه نیز پرداختند. در این رسانه آنها برای رقبای خود ردی برای کشتن باقی گذاشتند.

الحق که با مدیریتی مثال زدنی و قاطعیت فوق العاده و ارتباط مخفیانه موفق شد، تجارت را به جایی رساند که هم اکنون رقیب هم محسوب می شوند و هم برای هم خط و نشان می کشند. چند سال گذشت. رادیو و تلویزیون را پشت سر می گذارند و در صدر فهرست آثار پرمخاطب قرار دارند. کار تولید صداوسیما با رد شدن بسیاری از تهیه کنندگان، کارگردانان، مجریان و حتی بازیگران مطرح این سازمان از دهه 1400 تا به امروز سیر نزولی را طی کرده است که منجر به پیدایش پلتفرم هایی مانند فیلمو، فیلم و نماوا به راحتی می توانند از رسانه ملی پیشی بگیرند، حتی به سطحی که دیگر سازمان را به عنوان رقیب قبول ندارند. البته رسانه ملی حق داشت برخی موضوعات را حذف کند، اما مابقی موجه است. نبود.

«جوکر ۲» به تهیه کنندگی، کارگردانی و بازیگری احسان علیخانی این روزها از پلتفرم فیلمو پخش می شود. تلویزیون رئالیتی که در فصل اول با استقبال شدید مخاطبان مواجه شد، مدیران خود را متقاعد کرد که هر چه زودتر دست به کار شده و فصل دوم را برای مخاطبان آماده، تولید و پخش کنند.

واقعیت شویی به کارگردانی احسان علیخانی به راحتی توانست جایگاه خود را در بین عموم مردم نشان دهد و سهم زیادی از محتوای ویروسی را در فضای مجازی به دست آورد.

این اولین بار نیست و قطعا آخرین بار هم نخواهد بود که سازمان صدا و سیما بودجه خود را از دست می دهد و رسانه ملی را با کمبود شدید کار خوب و دقیق مواجه می کند.

احسان علیخانی که تا چند سال پیش تولیدات پرمخاطبی چون ماه عسل و عصر جدید را در چند فصل متوالی تولید می کرد، حالا به نیرویی برای رقبای سرسخت سازمان تبدیل شده است که تنها با پخش به راحتی می توانند پیروز شوند. جوکر، قسمتی از فصل دوم، آنقدر در مردم هیجان ایجاد می کند که منتظر قسمت دوم هستند.

احسان علیخانی برنامه نویسی را به خوبی از سازمان یاد گرفته و سلیقه مخاطب را به خوبی می شناسد. همانطور که بازتاب آنلاین جوان با اجرای چند فصل خندوانه به تنهایی توانست بینندگان تلویزیون را بالا نگه دارد، احسان علیخانی نیز توانسته به تولید عصر جدید ادامه دهد و استعدادهای خامی مانند عرفان طهماسبی را که مرخصی گرفته است را معرفی کند. به تازگی. ارشاد که اولین کنسرت خود را از وزارتخانه دریافت کرد، تماشاگران را مجبور به تماشای برنامه های ویژه تلویزیون ملی کرد.

مهران مدیری نیز در کنار علیخانی و جوان از استعدادهای کنار گذاشته شده از صدا و سیمای فعلی بود. مهران مدیر یکی دورهمی که یکی از پرکارترین طنزپردازان دو دهه اخیر به حساب می‌آید، حتی با برنامه‌های گفتگوی خود توانسته است بینندگان زیادی را سرپا نگه دارد. به آنها.

رئالیتی شو اسکار به کارگردانی مهران مدیری که از پلتفرم فیلمو پخش می شود چند هفته ای مهمان خانه ها بود. یکی یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین مشاغل به عنوان مدیر در رزومه کاری او به حساب می آید.

مدیران فعلی سازمان صدا و سیما با از دست دادن این ظرفیت، به راحتی این امکان را فراهم کردند که تریبون ها ضرر بینندگان را بیش از پیش احساس کنند.

رسانه ملی چند سال اخیر با گواهی آماری صادره از سازمان صدا و سیما یکی دو مورد خاص نتوانست رضایت مخاطب را با آثار خود جلب کند. ساخت درام های تاریخی و کمدی های دستی که حتی از بدترین اثر مهران مدیری هم کمتر هزینه داشت، هزینه را صرفاً بر دوش مدیران ارشد نهاد و حتی نتوانست به کاهش مخاطبان سازمان کمک کند. کمی.

متأسفانه داستان تشکل ها در اکثر دولت های گذشته یکسان بوده و هست. حیف و آرزوست که بیت المال نتواند خروجی مناسبی داشته باشد و نارضایتی مردم به یک رویه ثابت و روتین تبدیل شود و جالب اینجاست که هیچکس عزم خود را برای خروج از این بحران ها ندارد.

رسانه ملی برای رهایی از معضلی که امروز به یک بحران تبدیل شده است نیاز به اصلاح برخی از افکار قدیمی و کهنه دارد. با اصلاح برخی از افکاری که باعث فرار برخی از چهره های بیننده پسند شده است، می توان در آینده امیدوار بود که با وجود بسترهای تماشای خانگی به دلیل کیفیت بالای تلویزیون، مردم دوباره با چارچوب تلویزیون صلح کنند. تولیدات


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا