اخبار روز

بزرگترین جوامع دور افتاده در جهان؛ مردم این 10 کشور بیشترین مهاجرت را داشته اند

امروزه مردم بیش از هر زمان دیگری در کشوری غیر از کشوری که در آن متولد شده اند زندگی می کنند. تعداد مهاجران بین المللی 281 میلیون نفر تخمین زده می شود. اکنون اصطلاح “اجتماعات دور از خانه” یا دیاسپورا وجود دارد که به پراکندگی، مهاجرت یا جابجایی گروهی از مردمی اطلاق می شود که دور از سرزمین خود زندگی می کنند و در سراسر جهان پراکنده شده اند.

به گزارش روزیاتو، این جمله تاریخچه جنگ و آوارگی و همچنین رکود اقتصادی و عدم چشم انداز در وطن این مردم را آشکار می کند. در زیر به بزرگترین جوامع دور افتاده در جهان نگاه می کنیم.

افغانستان

از آغاز جنگ شوروی-افغانستان در سال 1979، اکثر جوامع دور از وطن از پناهندگان افغان تشکیل شده است که اکثر آنها به طور موقت در ایران اقامت دارند.

از اوایل دهه 1980، بیش از نیم میلیون افغان به اروپا، بیشتر به بریتانیا و آلمان و نزدیک به 250000 نفر به آمریکای شمالی مهاجرت کرده اند. در سال 2023، جمعیت افغانستان هامبورگ 51000 نفر تخمین زده می شود.

فیلیپین

فیلیپینی ها یکی آنها یکی از بزرگترین دیاسپوراهای آسیایی هستند و از گروه های قومی، زبانی و منطقه ای متنوعی تشکیل شده اند.

بیش از 12 میلیون فیلیپینی در خارج از کشور زندگی می کنند که بیشتر آنها در آمریکای شمالی و خاورمیانه هستند.

اکثر آنها کارگران مهاجر هستند که به عنوان کارگران فیلیپینی خارج از کشور (OFW) شناخته می شوند. آنها حتی حزب سیاسی خود را در کنگره فیلیپین دارند.

اوکراین

جوامع دیاسپورای اوکراینی شامل افرادی است که طی چندین موج مهاجرت وطن خود را ترک کرده و عمدتاً در قاره آمریکا (ایالات متحده آمریکا، کانادا، مکزیک، برزیل و آرژانتین) و همچنین در استرالیا و در سراسر اروپا ساکن شدند.

اما از زمان اعلام جنگ روسیه به اوکراین در سال 2022، بسیاری از اوکراینی ها مجبور به ترک وطن خود شده اند.

تعداد آوارگان اوکراینی در سراسر جهان بین 12 تا 20 میلیون تخمین زده می شود.

پاکستان

جوامع دیاسپورای پاکستانی به شدت در خاورمیانه (عمدتاً عربستان سعودی و امارات متحده عربی)، بریتانیا و ایالات متحده حضور دارند.

امروزه بیش از 9 میلیون پاکستانی در خارج از کشور و حدود چهار میلیون پاکستانی در منطقه خلیج فارس زندگی می کنند.

بر اساس گزارش وزارت مهاجرت و اشتغال خارج از کشور پاکستان و داده های مربوط به سال 2023، بیش از 10.8 میلیون پاکستانی از سال 1990 به خارج از کشور مهاجرت کرده اند.

بنگلادش

اعضای دیاسپورای بنگلادشی عمدتاً برای شرایط زندگی بهتر و فرار از فقر به خارج از کشور مهاجرت کرده اند.

بیشترین جمعیت دیاسپورای بنگلادشی در عربستان سعودی زندگی می کنند که حدود 2.5 میلیون بنگلادشی در آن زندگی می کنند.

بریتانیا خانه بزرگترین جامعه بنگلادشی در اروپا است. کشورهای دیگر با جوامع بنگلادشی قابل توجه عبارتند از: ایالات متحده، مالزی، آفریقای جنوبی، سنگاپور، ایتالیا، کانادا و استرالیا.

سوریه

تعداد تخمینی افراد سوری تبار که در خارج از سوریه زندگی می کنند بین هشت تا 13 میلیون نفر است که بزرگترین جامعه عرب دیاسپورا در جهان را تشکیل می دهند.

این دیاسپورای قدیمی اکنون با موجی از پناهندگان سوری که به دلیل درگیری های جاری از سوریه گریخته اند، تقویت شده است.

برزیل، ترکیه، لبنان، اردن و آلمان کشورهایی هستند که بیشترین جمعیت سوریه را دارند.

روسیه

اولین مهاجرت قومی مهم به روسیه در قرن هفدهم رخ داد. سپس یک موج دیگر از قبل انقلاب اکتبر (انقلاب بلشویکی) و پس از جنگ جهانی دوم و دوباره پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ظهور کرد.

بزرگترین جوامع مهاجر روسیه در آلمان، کانادا، ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا هستند.

پس از حمله به اوکراین در سال 2022 و بسیج نظامی متعاقب آن به دستور ولادیمیر پوتین، بسیاری از روس‌ها از کشور فرار کردند که بیشتر آنها به قزاقستان و ترکیه رفتند.

چین

همچنین چینی خارج از کشور یکی آنها یکی از بزرگترین جمعیت مهاجر در جهان را تشکیل می دهند. امروزه بیش از 10.7 میلیون چینی در خارج از کشور خود زندگی می کنند.

بزرگترین جوامع چینی در خارج از کشور در آسیا، به ویژه تایلند، مالزی و سنگاپور هستند.

سه کشور خارج از آسیا، ایالات متحده، کانادا و استرالیا نیز بیش از یک میلیون چینی جمعیت دارند.

مکزیک

بیش از 30 میلیون نفر مکزیکی تبار در ایالات متحده زندگی می کنند. دومین مقصد محبوب آنها، کانادا، دارای 155380 مکزیکی است.

اکثریت مهاجران مکزیکی عمدتاً در جنوب غربی آمریکا زندگی می کنند که با مکزیک هم مرز است. همچنین مکزیکی ها اکثر مهاجران غیرقانونی در ایالات متحده فرم

گفته می شود لس آنجلس دومین شهر بزرگ مکزیک است که یک تا دو میلیون نفر در آن زندگی می کنند، در حالی که بیش از نیمی از جمعیت سن آنتونیو تبار مکزیکی هستند.

هندوستان

هند بزرگترین دیاسپورا در جهان را دارد. حدود 18 میلیون نفر از شهروندان آن در کشورهای دیگر زندگی می کنند. در حال حاضر سالانه حدود 2.5 میلیون هندی به خارج از کشور مهاجرت می کنند که بالاترین رقم در جهان است.

جوامع دیاسپورای هندی به طور کلی به دو گروه تقسیم می شوند: NRIs (شهروندان هندی که در هند مقیم نیستند) و PIOs (افراد هندی الاصل که تابعیت کشور دیگری را به دست آورده اند).

اکثر آنها کارگران اجاره‌ای قرن نوزدهمی هستند که در موریس، گویان، ترینیداد و توباگو، سورینام، فیجی، مالزی و آفریقای جنوبی زندگی می‌کنند.

سایر مکان هایی که مهاجران هندی زیادی دارند عبارتند از کانادا، امارات متحده عربی، بریتانیا و ایالات متحده.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا