به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، محسن رضایی در چهارمین قسمت از برنامه هماخوان از شبکه یک سیما افزود: تشکیل دولت موقت فرصت خوبی برای آمریکا و صدام بود تا به دشمنی خود پایان دهند که نه تنها نشد. اتفاق افتاد، اما کردند.» ائتلاف دوم را علیه جمهوری اسلامی (به گفته روزنامه) (محترم ترین سازمان های جهان از زمان دیدار صدام با برژینسکی) تشکیل دادند و در تمام سال 58 انواع توطئه ها را علیه کشورمان به کار بردند. چگونه جوانان ایران باید برای فتح غار جاسوسی اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، سردار محسن رضایی با اشاره به اقدامات متعدد رژیم بعث علیه ایران در شش ماهه نخست سال 2018، گفت: بر اساس این آمار به وضوح. فروردین 59 دشمنی عراق و ایران به مرحله درگیری رسید و جنگ اجتناب ناپذیر بود.

کودتای نوژه، طرح تکمیلی حمله صدام به ایران

وی با تعجب از برخی تحلیلگران جنگ گفت: حمله صدام به ایران که کشور بزرگی است تنها با نیروی نظامی امکان پذیر است. نبود و قطعاً طرح تکمیلی لازم بود و طرح تکمیلی همان کودتای نوژه بود که با مشارکت اویس یکی از ژنرال های ارتش شاه طراحی شد، بنابراین فضای مشترک شامل فرماندهان رژیم بعث و در بغداد فرماندهان ارتش شاه تشکیل شدند.

دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران کشور تصریح کرد: بر اساس گزارش ها چندین هفته است که بحث اجرای این طرح مطرح شده است. این در حالی است که دومین دیدار با برژینسکی در اردن انجام شد و پس از آن کودتا صورت خواهد گرفت.

رضایی در تشریح نحوه کودتای نوژه اظهار داشت: در اداره اطلاعات سپاه خدمت مقام معظم رهبری (آیت الله خامنه ای) رسیدم و به ایشان اطلاع دادم که در برخی از نقاط ارتش تلاش هایی برای انجام کودتا صورت گرفته است. فرماندهان هیچ چیز در مورد زمان و نقطه شروع این کودتا نمی دانند. مدتی بعد حضرت آیت الله خامنه ای به من گفتند که یک خلبان آمد و همان اطلاعات شما را داد. این خلبان زمان و نقطه شروع کودتا را به ما اطلاع داد و علیرغم اینکه دیر شده بود توانستیم با کمک برادران ارتشی کودتا را خنثی کنیم.

دلایل شکست کودتای نوژه

وی درباره دلایل شکست کودتا توضیح داد: اولا کودتاچیان متعلق به بدنه اصلی و رسمی ارتش نبودند، بلکه مزاحم بودند و به همین دلیل مدتی طول کشید تا در مکان های مورد نظر به درستی تجمع کنند. برای انجام کودتا، بنا به اهدافشان، به بیت امام (ره) و صدا و سیما حمله شود.

ثانیاً آنها فکر می کردند که با دخالت اویسی در طرح کودتا، کل ارتش با پیام او به کودتاچیان می پیوندد، غافل از اینکه ارتش دستخوش تحول بزرگی شده است و ثالثاً به تغییر اساسی در مردم فکر نمی کردند. مردم آنها صفوف مقاومت

نقش برخی کشورهای منطقه در جنگ ایران و عراق

فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: مرداد و به خصوص شهریور 1359 حملات عراق شدت گرفت و مثلاً در قرن شانزدهم شهریور ارتفاعات خان لیلی کرمانشاه و در 19 شهریور ارتفاعات مرزی میمک بمباران می شود و صدام از این طریق می خواست نیروهای ایرانی را متفرق کند و با انتقال درگیری به کردستان، تصرف خوزستان را تسهیل کند.

سردار رضایی با تشریح نقش کشورهای منطقه در مشارکت با صدام در جنگ علیه ایران، تصریح کرد: صدام علاوه بر ائتلاف با قدرت های بین المللی، با کشورهای اردن، کویت و عربستان نیز ائتلاف منطقه ای تشکیل داده و در حال کار است. آن را در بخش

وی ادامه داد: اردن مسئول روابط صدام با آمریکا و اسرائیل است و همچنین بندری در دریای سرخ برای ترانزیت تسلیحات و مهمات به عراق فراهم می کند همچنین گزارش داد که ایران به محموله های تسلیحاتی عراق در خلیج فارس حمله کرده و از سوی دیگر کشتی های نفتی عراق در این بنادر پهلو گرفته اند. علاوه بر تعهد مالی و سیاسی، عربستان سعودی با همکاری آمریکایی ها، اتاق مرکزی اطلاعات را ایجاد کرده بود و با استقرار چند فروند آواکس آمریکایی در آسمان خود، اطلاعات جامع و پیشگیرانه حملات هوایی ما به عراق را ارائه کرده بود.

محسن رضایی افزود: اگر این انبوه حوادث و وقایع را به دقت بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که شروع جنگ ایران و عراق در 10 دی بوده است. شهریور هنوز سال 1359 نشده بود و تأسیس شده بود.

نامه وزارت خارجه ایران به صدام حسین

وی ادامه داد: صدام چند روز قبل از تهاجم عمومی ارتش بعث، قرارداد 1975 الجزایر را در پارلمان عراق پاره کرد و همه تعهدات را زیر پا گذاشت. وزارت امور خارجه ایران در نامه ای به صدام نوشت: برخلاف ادعای شما که ما را متهم به حمله به ما در 12 ژانویه کردید. شهریور بر اساس این اسناد، شما در سال 1359 مکرراً قرارداد 1975 الجزایر را نقض کردید. با این حال، این اختلافات مرزی از طریق دیپلماتیک قابل حل است.

پیام امام خمینی (ره) پس از حمله هوایی ارتش بعث

یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اندکی پس از حمله هوایی عراق به فرودگاه های ایران، امام خمینی (ره) در پیامی مهم خطاب به مردم فرمودند: گمان نکنید ارتش ایران و مردم ایران قادر به عکس العمل نیستند. من.” “ما پیام مناسب را به موقع ارسال خواهیم کرد.” و ما می خواهیم به گونه ای واکنش نشان دهیم که به مردم عراق آسیب نرساند.

وی تصریح کرد: این پیام نشان می دهد که ایران حتی در 10 اسفند هنوز هیچ تشکیلات جنگی و تصمیمی برای جنگ ندارد. شهریور 59 هنوز بین برخی فرماندهان و سیاستمداران بحث وجود دارد که آیا جنگ می شود یا خیر؟! و اینها نشانه های بسیار واضحی است که نشان می دهد ایران شروع به جنگ نخواهد کرد.

رضایی ادامه داد: این شرایط و جدی نبودن جنگ برای بنی صدر باعث شد که کشور برای تهاجم سریع ارتش بعث عراق به مرزهای ایران و اشغال بیش از 15 هزار کیلومتر مربع از خاک کشور آماده نباشد. با وجود مقاومت تلخ نیروهای مرزی و مردم.

مقایسه حمله صدام و انگلیس به ایران

وی با اشاره به اشغال ایران توسط انگلیس در جنگ جهانی دوم خاطرنشان کرد: ارتش عراق از همان جاهایی که ارتش انگلیس در جنگ جهانی دوم از آنجا وارد ایران شد وارد کشور شد. اکنون مقایسه کنید که ایران چگونه به این دو حمله مشابه واکنش نشان داد. مقاومت شدید مردم چگونه مانع از موفقیت ارتش بعث در رسیدن به اهدافش از جمله اشغال خوزستان شد؟

بن بست دیپلماتیک در نیمه دوم سال 1359

دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران کشور گفت: پس از حمله عراق به ایران، اقدامات ایران در دو سطح دیپلماتیک و میدانی آغاز شد. در زمینه دیپلماسی، افراد زیادی از جمله یاسر عرفات، ضیاءالحق و حبیب شطی (از سازمان کنفرانس اسلامی) به ایران سفر کردند و مذاکره کردند، اما تمرکز آنها فقط بر آتش بس بود و آن هم در چارچوب. توافق الجزایر و بازگشت ارتش به پشت مرزهای ایران مورد بحث قرار نگرفت و این رویه در قطعنامه 6/479 شورای امنیت اتخاذ شد. مهر 1359 که در بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از یادآوری عدم استفاده از تهدید و زور در روابط بین‌الملل، شورا از ایران و عراق می‌خواهد تا استفاده بیشتر از زور را متوقف کنند مواضع صدام و همچنین مواضع شورای کشورهای اسلامی؛ بنابراین طبیعی بود که ایران زیر بار این آتش بس یکجانبه متضرر نشود. لذا در نیمه دوم سال 59 فعالیت دیپلماتیک ما عملاً به بن بست رسید و تمام توان خود را در میدان جنگ گذاشتیم.

نقش راهبردی سوسنگرد و خرمشهر در نجات خوزستان

سردار رضایی در ادامه افزود: حدود 7 لشکر از لشکرهای 12 دشمن به سمت خوزستان هجوم بردند و این نشان می دهد که هدف اصلی تصرف خوزستان بوده است. دو ارتش به سمت محور غرب و دو ارتش به سمت شمال غرب حمله کردند و به این ترتیب ارتش بعث با 300000 نیروی رسمی و 500000 نیروی غیرنظامی تهاجم زمینی را آغاز کرد و بیش از 15000 کیلومتر از خاک ایران را اشغال کرد.

وی یادآور شد: در این میان مقاومت شدید ارتش، ارتش و مردم در مرزها وجود دارد و مقاومت در سوسنگرد و خرمشهر از نظر راهبردی مهمترین نقاط این مقاومت جانانه بود و مقاومت این دو شهر باعث نجات کل شد. استان خوزستان و دستاورد بزرگی بود که در این شهرها رقم خورد.

۲۷۲۱۸

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :