به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، اسامی برگزیدگان سومین دوره جشنواره ملی صدای سخن اعلام شد:

قسمت اصلی
همکاری راضیه جوانده با خبرنگاران مرکز فارس
حمیرا فراتی با اثر فارسی فرمرز از رادیو فرهنگ
متین السادات فیروزی با کار تبلیغاتی پارسی گویان از رادیو ایران
هانیه پیرمی با اثر تلحک از خراسان جنوبی
مریم تقی زاده با جلوه های قند و عسل از مرکز یزد
ناصر حامدی با کار طاووس سخن از رادیو سمنان
سید حامد موسوی با آثار فارسی نما از رادیو فرهنگ
الهام نیک بین با نوای دل از خراسان جنوبی
هنگامه داودی با کار زاران دانایی از مازندران
شهلا جمشیدیان با اثر گنجینه فرهنگ چهار محال و بختیاری
محسن رسولی با کار زبان زنده از رادیو دیاگو
زهرا فدایی با بازی مرگ از مرکز اصفهان
ساجد قدوسیان با کار یک دو صدا رادیو ایران
الهه سلحشور با کار صباگرد از رادیو صبا
معصومه همتی و صدف پیش احسان با کار پاسدار ادب از مرکز گیلان
روح الله اسماعیلی با اثر من عشق از رادیو معارف است

قسمت بالای بلندگو
مریم واعظ پور با شهد و شرنگ از رادیو فرهنگ

بخش ویژه
با زحمت عشق رادیو فرهنگ غزل عراقی ساختم
مریم قلی زاده شهریار ایران از آذربایجان شرقی

گروه آموزش زبان فارسی در مدارس
الهه مقصودی با کار ارائه های ادبی حسی از خراسان شمالی
فاطمه مرادی با اثر تثبیت موضوع فعل نسبی اسناد از تهران
اداره مردم
سمانه رجبی با شغل اشتباه از مازندران ننویس
مهشاد طاهرشمس با استوری از تهران

گروه رادیولوژی
علی شریفی با کار گنج با ولات از رادیو سلامت
سومیا کیشوری با تأثیر نیاز به بازنویسی متون ترجمه شده از ایران صدا

بخش صدا و سیما
خانم داوری از مصاحبه رادیویی با اثر درست بنویسیم
زهرا کولیوند با آثار «راست نوشتن» و «درست خواندن» از رادیو صبا

بخش فضای مجازی
سعیده عسگری با افکت دروغین ننوسیم از رادیو فرهنگ
الهام گیوه چی با جلوه کلام و ریشه رادیو ایران

معاون صداوسیما در مراسم اختتامیه جشنواره ساد سخن گفت: تلقی ایران از کشور در منطقه شرق مبتنی بر زبان است.

معاون صدای صداوسیما با بیان اینکه هنر امری شهودی است، گفت: شهود ایران در منطقه شرق مبتنی بر زبان است و صدای جمهوری اسلامی افتخار می کند که زبان فارسی را ارج می نهد.

سومین جشنواره ملی رادیویی سعد سخن به مناسبت پاسداشت زبان و ادبیات فارسی، سه شنبه 27 شهریور این مراسم در استودیو رادیو 8 صدا و سیما برگزار شد.
علی بخشی زاده معاون صداوسیما در این مراسم گفت: در آستانه میلاد پیامبر اسلام قرار داریم و از خداوند می خواهیم که سخنان ایشان را تا پایان عمر عملی کند.
وی ادامه داد: زبان آینه روح است و اندیشه ها و خواسته های گویندگان در آن منعکس می شود و طبیعی است که هر چه روح بزرگتر باشد اثر آن دلپذیرتر است. شرق به دلیل سادگی نیازهایش بی نیاز است و انسان برای شناخت عاقل باید عاقل باشد.
بخشی زاده با اشاره به حکایتی گفت: شهود و شعور کشورم در شرق جهان بر اساس زبان، شناسنامه و زبان بوده و آداب و رسوم مردم سرزمینم ایران همواره بر زبان جاری بوده است. هنر امری شهودی است و شهود و فردیت فردی قابل تکرار و انتقال به دیگران نیست.
این دستیار صوتی تصریح کرد: مؤمنان معتقدند که از نظر قرآن کریم تنها خداوند است که می ماند و تنها اندیشه می تواند اندیشه را درک کند.
بخشی زاده ادامه داد: شاهنامه ابوالقاسم فردوسی، مثنوی منزل یکی این یکی از بهترین سرودهای حماسی در جهان است و همراهان مرد پای کلمات ایستاده اند. جشن امروز، جشن زبان پارسی است و این جشن تنها رویداد پاسدار مرز زبان فارسی است و امروز ما و یاران صدا مفتخریم که مرزبانان زبان فارسی هستیم.
معاون صداوسیما افزود: «صدا سخن» امروز سومین جشن اختتامیه خود را برگزار کرد تا مژده خود را به شنوندگان برساند.
وی گفت: صدای جمهوری اسلامی ایران به قدردانی از زبان فارسی از قدیم الایام شناخته شده است و بین شنیدن و شنیدن تفاوت وجود دارد.
در این مراسم سید مرتضی کاظمی دینان، رئیس شورای سیاسی این جشنواره و مدیر صداوسیما فرهنگ نیز گفت: در اینکه زبان و ادبیات فارسی اساس فرهنگ و هویت است و صدا و سیما شکی نیست. همانطور که جامع ترین رسانه توجه ویژه ای به این مقوله دارد.
وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر حفظ زبان فارسی، تصریح کرد: فرمایشات معظم له و اهتمام رئیس سازمان و معاون صدا، شبکه رادیویی فرهنگی جشنواره ساعد سخن را به وجود آورده است. میراث جشنواره.» محور کار باشد و هدف این جشنواره ایجاد گرایشی برای حفظ زبان فارسی است.
مدیر شبکه فرهنگ تاکید کرد: تنها رسانه ملی توان تحمل این بار را ندارد و همه باید به این موضوع توجه کنند. امیدواریم سال آینده صدای جدی نهادها و مراجع در حوزه حفظ زبان فارسی را دریافت کنیم. مایلیم در ساختار رادیو هم به نوشتار توجه کنیم.
کاظمی دینان در ادامه از معاون صدا و همچنین همکاران و همراهان جشنواره ایران صدا تقدیر و تشکر کرد.

وحید مبشری دبیر این جشنواره توضیحاتی در خصوص این رویداد ارائه کرد.
وی گفت: سومین جشنواره رادیویی صدای گفتار به فضل الهی به کار خود پایان داد. این مراسم با محوریت حفظ زبان فارسی با تاکید بر صدای معاونت آموزشی از شبکه فرهنگ پخش شد. با تشکر از همراهان این مراسم در رادیو ایران به پاسداران زبان فارسی درود می فرستم. فراخوان این رویداد بیست و پنجمین روز است اردیبهشت ماه قابل مقایسه با یاد فردوسی و حفظ زبان فارسی تا قرن 30 تیر اعلام شد. متاسفانه حادثه شهدای خدمت و انتخابات ریاست جمهوری باعث شد برنامه ریزی ها تغییر کند و دوره فراخوان به 20 سال افزایش یابد. مرداد تمدید شود
دبیر جشنواره سعدی سخن یادآور شد: این جشنواره با استقبال خوبی مواجه شد و آموزش و پرورش و رادیوگراف در اولویت قرار گرفتند و چرخ جشنواره از کار بازماند. برنامه ریزی در استان ها بسیار چشمگیر بود و خلاقیت های زیادی حتی در دورافتاده ترین نقاط کشور به چشم می خورد. ظرفیت برنامه نویسی دپارتمان زبان مثال زدنی است و من از مسئول روابط خارجی به دلیل تعهدش به حفظ زبان فارسی در خارج از کشور تقدیر می کنم.

مبشری همچنین از معاون سد، مدیر شبکه فرهنگ و همه همراهان این مراسم تقدیر کرد.
در ادامه این مراسم، استاد حسن انوری گفت: بیش از 70 سال از عمرم را صرف زبان فارسی کرده‌ام و مقاله املای املا برای اولین بار در سال 1341 منتشر شد. در کشوری با اقوام مختلف، زبان فارسی رابط بین فرهنگ مردمان است. ایران کشوری است با اقوام مختلف و هر قومی زبان خاصی دارد. کردها کردی صحبت می کنند و ترک ها به ترکی و غیره صحبت می کنند، اما رابط بین این مردمان فارسی است. وقتی یک گیلک نزد کردها می آید با هم فارسی صحبت می کنند. یک لحظه به زبان فارسی فکر کنید نبود در روابط بین قبیله ای چه وضعیتی داشتیم؟ بنابراین زبان فارسی بزرگترین عامل هویت ایرانی است و این مهم ترین معنای زبان فارسی است.
وی با اشاره به اهمیت تاریخی زبان فارسی یادآور شد: قبل از اینکه زبان فرانسه و انگلیسی بین المللی شود، زبان فارسی زبان بین المللی در بخشی از جهان بود. فارسی زبان فرهیختگان بود و آثار زیادی به زبان فارسی از هند تا جنوب اروپا خلق شد.
سعدخان، رئیس سازمان اکو نیز در ادامه این مراسم گفت: حضور در سومین جشنواره سخنرانی که همزمان با شعر و ادبیات فارسی برگزار می شود، باعث خوشحالی است زبان فارسی دارای همبستگی بین کشورهای اکو است و این زبان یکی از قدیمی ترین زبان های تاریخ است.
وی با اشاره به اینکه زبان فارسی همچون مرواریدی در جهان می درخشد، یادآور شد: زبان فارسی میراث مشترک و هویت مشترک کشورهای فارسی زبان است و این زبان نیز متعلق به همه کسانی است که در دوره های مختلف آن را مطالعه کرده اند. امروز فارسی صحبت نکن
رئیس سازمان اکو تصریح کرد: اشعار استاد شهریار پیام صلح و دوستی است و از شاعران کمیاب به شمار می رود و اشعار ایشان در یک مقاله خلاصه نمی شود و شعر فارسی را به دنیا آورده است.
سعدخان با اشاره به نقش رادیو در ترویج زبان فارسی ادامه داد: موسسه اکو با پرداختن به زبان، ادبیات و هنر ملل بوم‌ساز بر ضرورت دیپلماسی فرهنگی تمرکز دارد و از همه می‌خواهد که این کار را بشناسند. افکار منطقه
داریوش مودبیان نویسنده، مترجم و بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این مراسم اظهار داشت: پس از روح انسان، خداوند زبان هویت انسان را آفرید و خداوند در زبان حکیم است و این را سعدی می گوید.
وی ادامه داد: از 14 سالگی همیشه حرف های سعدی را در رادیو، تلویزیون، تئاتر و سینما تکرار می کردم. کلمات باید طوری گفته شود که عوام و ثروتمندان را خوشایند کند.» زبان مثلثی است که در گوشه ای از آن مجموعه ای از واژه ها قرار دارد و باید اصل آنها را بدانیم. باید ریشه لغات را دنبال کرد، لغت نامه ها را زیر نظر داشت و شعر خواند.
این مدرس مترجم یادآور شد: گوشه دیگر این مثلث دستور زبان است. ما باید دستور زبان فارسی را رعایت کنیم و این برای ترکیب کلمات مهم است. سوم سیستم آوایی یا آوایی زبان فارسی است و در اینجا اهمیت زبان فارسی از نظر آوایی در رایو تأیید می شود.
مودبیان پیشنهاد کرد که سخنرانان و نویسندگان باید آموزش ببینند تا بتوانند به طور مداوم یاد بگیرند و ویرایش گفتار یک بحث عمیق و جذاب است.
تجلیل از استاد محمدعلی بهمنی شاعر و ترانه سرای فقید، منوچهر صحباییس رهبر ارکستر سمفونیک تهران و استادان موسیقی رضا مهدوی، صادق چراغی و تورج زاهدی از دیگر اجزای این مراسم بود.
در این مراسم از استاد سیدعلی موسوی گرمارودی نیز با اهدای لوح از سوی رئیس سازمان صدا و سیما تجلیل شد.

5757

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما