اخبار روز سینما جهان

برندگان استعداد آسیایی شانگهای ۲۰۲۴/ درمیشیان جایزه افتخاری برد

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، درام چینی «جمعه، سرگرمی» به کارگردانی ژنگ ژی به عنوان بهترین فیلم بخش استعدادهای جدید آسیایی بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم شانگهای انتخاب شد. این جایزه هر ساله به آثار برجسته فیلمسازان نوظهور از سراسر منطقه آسیا و اقیانوسیه اهدا می شود.

این فیلم مربوط به روند اخیر سینمای چین است که به زنان و پرداختن به فشارها و مشکلات آنها می پردازد و درباره زنی است که در مشغله های زندگی روزمره غوطه ور شده است. شوهرش او را ترک کرده، مادرش ناگهان پیر شده و دخترش در میان چالش‌های مختلف قرار گرفته است. اما جمعه تولد دخترش است و اوضاع در یک شهربازی جایی که آنها برای جشن گرفتن می‌روند تغییر می‌کند.

جشنواره فیلم شانگهای چین همچنین از فیلم هندی «به نام آتش» با جوایز بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد تقدیر کرد. ابیلاش شارما کارگردان خودآموخته این فیلم جایزه بهترین کارگردانی و همبازی او ساتیا رانجان جایزه بهترین بازیگر مرد را از آن خود کردند. داستان فیلم در روستایی در شرق هند می گذرد و بر خانواده ای در حال مبارزه متمرکز است.

جایزه استعدادهای جدید شانگهای برای بهترین بازیگر زن یکی یکی دیگر از استعدادهای نوظهور هندی، جایاشری، بازیگر فیلم «پرنده ای از پر متفاوت» جایزه گرفت. این فیلم به کارگردانی Manohara K، فیلمساز 22 ساله بر اساس زندگینامه سونیا اس، داستان دختری 12 ساله مبتلا به آلبینیسم را به تصویر می کشد.

جایزه بهترین فیلمنامه به ژانگ ژیو از چین برای «استخوان ماهی» و بهترین فیلمبرداری به هوانگ شائوهوی از چین برای «هبیتات» تعلق گرفت.

این بخش که از سال 2004 با هدف ایجاد بستری اختصاصی برای نمایش فیلم های بلند کارگردان اول یا دوم و پرورش استعدادهای جدید فیلمسازی از آسیا ایجاد شد، امسال در جشن بیستمین سالگرد خود میزبان رویدادهای متعدد و در مجموع 11 رویداد بود. عناوین از رقبای استعداد. آسیایی جدید شامل 6 جایزه از چین، 2 عنوان از هند و یک عنوان از ایران و ژاپن و یک عنوان محصول مشترک روسیه، قزاقستان و ایتالیا برای 6 جایزه از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی رقابت کردند.

«عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشیان از ایران که برنده بهترین فیلم و بهترین کارگردانی جشنواره در سال 1393 شد، امسال با اهدای جایزه افتخاری بیستمین سالگرد تجلیل شد.

تمامی فیلمسازان این دوره امسال نیز در جشنواره حضور داشتند تا فیلم های برنده خود را به مخاطبان عرضه کنند. درمیشیان و کارگردان هندی ردی همچنین در میزگردهایی برای بررسی رشد نیروهای خلاق جدید آسیایی و معرفی روندهای جدید در سینمای آسیا شرکت کردند.

بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم شانگهای با تاکید بر “آسیا، فیلم های چینی و استعدادهای جدید” از 14 ژوئن آغاز و تا 23 ژوئن به پایان می رسد. هیئت داوران رقابت اصلی جشنواره شانگهای به ریاست تران کارگردان ویتنامی-فرانسوی. آنه هونگ، فردا شنبه برندگان جام طلایی جشنواره را معرفی خواهد کرد.

۲۲۰۵۷

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا