بعدی- برنج مخلوط در سفره ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد. برنج باقالی، کلم پلو، هویج پلو، شیری پلو، لوبیا پلو، برنج مارسا و غیره. از جمله انواع برنج مخلوط است که در مهمانی ها افراد را مجذوب خود می کند. فرنی برنج یکی نوعی برنج مخلوط است که بسیار مغذی بوده و به دلیل وجود ماش ارزش غذایی بالایی دارد. ماش به تنهایی منبع غنی پروتئین است، بنابراین می توانید ماش برنج را بدون گوشت و مرغ تهیه کنید که برای گیاهخواران مناسب است و یک غذای کامل محسوب می شود. برنج را با پیاز، برنج و با مرغ، زرشک، کشمش و … پوره کنید. این یک نوع پوره پلو بسیار خوشمزه و جشن است که از ترکیب . اگر می خواهید این پوره برنج خوشمزه و جدید را در خانه درست کنید، دستور پخت پوره برنج پیاز را در ته دیگ در این مطلب دنبال کنید.

مواد مورد نیاز

برنج: 3 پیمانه
له: یک و نیم فنجان
سینه مرغ: 1 عدد
پیاز: ۲ عدد
زعفران دم کرده غلیظ: به میزان لازم
کشمش پیلویی: نصف پیمانه
زرشک: نصف پیمانه
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم
کره: 25 گرم

چگونه تهیه می شود

برای تهیه این برنج له شده خوشمزه ابتدا برنج را با آب و مقداری نمک خیس کنید و بگذارید 4 ساعت بماند. ماش ها را در قابلمه مناسبی بریزید و روی آنها مقداری نمک و زردچوبه بپاشید و روی حرارت ملایم تفت دهید سپس ۱ لیوان آب جوش اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید ماش با حرارت ملایم بپزد. در مرحله بعد 1 عدد پیاز را نگینی خرد کرده و با مقداری روغن در تابه مناسبی بریزید و روی آتش بگذارید تا پیازها طلایی و سبک شوند. حالا مرغ خرد شده را اضافه کنید و روی آن مقداری زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و زعفران بپاشید و مرغ را با ادویه و پیاز چند دقیقه تفت دهید. اجازه دهید مرغ بپزد و با آب گوشت نرم شود سپس کشمش و شاه توت خیس خورده را اضافه کنید و یک دقیقه تفت دهید سپس حرارت را خاموش کنید. برنج را آبکش کرده و در آبکش بریزید و ماش پخته و آبکش شده را روی برنج ریخته و مخلوط کنید. کف قابلمه دلخواهتان مقداری روغن بریزید سپس یک عدد پیاز حلقه شده را کف قابلمه بریزید و مقداری زعفران دم کرده روی پیازها بریزید. نیمی از برنج و ماش را در قابلمه بریزید و مخلوط مرغ و کشمش و شاه توت را وسط برنج پخش کنید و باقی مانده برنج را روی مواد بریزید. در آخر زعفران دم کرده و کره آب شده را روی برنج بریزید و بگذارید بجوشد. بعد از 45 دقیقه برنج له شده خوشمزه شما آماده سرو است، از غذایتان لذت ببرید.

نکات برجسته
1- برای آبکش کردن برنج به این نکات توجه کنید. پس از شستن برنج، آب گرم و نمک را اضافه کنید. به اندازه ای نمک اضافه کنید تا کمی شورتر از حد معمول شود. اجازه دهید برنج چند ساعت خیس بخورد. برای اینکه برنج کیفیت بهتری داشته باشد، بهتر است حداقل 3 ساعت آن را در نمک خیس کنید. اگر وقت دارید، خیس کردن برنج را از شب قبل فراموش نکنید. برای آبکش کردن برنج، دو سوم قابلمه را پر از آب کنید و روی آتش بگذارید. نمک روی آن اضافه کنید. وقتی آب جوش آمد، برنج را اضافه کنید. آب اضافه شده به آبی که برنج در آن خیسانده بود را خالی کنید و برنج خیس خورده را در آب در حال جوش بریزید. هنگام جوشاندن برنج، حرارت نباید کم باشد و شعله گاز باید متوسط ​​به زیاد باشد. در قابلمه را نپوشانید و صبر کنید تا آب برنج بجوشد. وقتی آب دوباره به جوش آمد، دانه های برنج را با چند مرتبه هم زدن به دقت و در فواصل مختلف بشکنید.

مراقب باشید برنج را خرد نکنید. تقریباً برنج باید حدود ده تا چهارده دقیقه بجوشد. البته زمان پخت برنج بسته به نوع آن متفاوت است. برنج زمانی که دانه های آن نرم است برای آبکشی مناسب است. اما مغز او هنوز سالم است. پس از آبکش کردن برنج، اطمینان حاصل کنید که برنج کاملاً آبکش شده است. سپس روی برنج آب سرد بریزید تا دانه ها نپزند و نمک اضافی بین دانه های برنج گرفته شود و از شور شدن برنج جلوگیری شود. اگر می خواهید برنج طولانی تر شود، وقتی برنج شروع به جوشیدن کرد، یک لیوان آب سرد اضافه کنید. این کار برنج را شوکه کرده و باعث بلندتر شدن آن می شود. مراقب باشید از وسط برنج آب سرد اضافه نکنید. اما برنج اطراف را خیلی آرام اضافه کنید.

2- سعی کنید همیشه از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید. زیرا هر چه زعفران را با آب بیشتری دم کنید، سبک تر می شود و برای به دست آوردن رنگ مورد نظرتان باید از زعفران بیشتری استفاده کنید. بنابراین روش دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را کاملا پودر کنید بدون اینکه شکر اضافه کنید. سپس 2 قاشق غذاخوری آب جوش و 2 تکه یخ را به 1 قاشق چایخوری زعفران اضافه کنید. افزودن یخ به زعفران ضربه وارد می کند و رنگ بیشتری به آن می دهد. زعفران را در ظرف در بسته در فریزر نگهداری کنید و قبل از استفاده بگذارید در دمای اتاق یخ شود. بعد از هر بار مصرف زعفران باقی مانده را در فریزر قرار دهید. دقت کنید زعفرانی که استفاده می کنید تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمیم صفرا تقلبی است یا خالص. زعفران را بین انگشتان خود بگیرید و فشار دهید. اگر روغن برنگردد؛ پس خالص است. زعفران های تقلبی معمولا براق هستند.

3- برای شستن سرخک باید به این نکته توجه کرد که سرخک یک بار زیر آب تمیز نمی شود. برای شستن زرشک ابتدا زرشک ها را تمیز کرده و در آبکش یا الک قرار دهید. صافی را روی یک قابلمه یا کاسه قرار دهید و آن را زیر شیر آب قرار دهید. وقتی بعد از چند دقیقه صافی را بلند کردید، می بینید که داخل کاسه پر از ماسه است. باید این کار را تا زمانی ادامه دهید که آب باقیمانده در کاسه کاملا شفاف شود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما