اخبار روز

برنامه پرواز سرنشین دار به ماه به شکلی بی سابقه به تعویق افتاد!

مقامات ناسا روز سه شنبه جدول زمانی به روز شده ای را برای برنامه آرتمیس رونمایی کردند که «ایمنی فضانوردان» را اولویت اصلی آژانس ذکر کردند. با توجه به کارهای قابل توجهی که برای بازگرداندن فضانوردان به ماه تا پایان این دهه باقی مانده است، تاخیر تقریباً یک ساله برای سه ماموریت بعدی آرتمیس تعجب آور نیست.

به گفته جیم فری، مدیر موقت ناسا، تاریخ های جدید به شرح زیر است:

  • سپتامبر 2025 (شهریور یا مهر 1404): خدمه آرتمیس 2 دور ماه چرخیدند و در مسیر روشن بازگشت به زمین بازگشتند.
  • سپتامبر 2026:شهریور یا مهر 1405): فرود سرنشین دار آرتمیس 3 روی ماه با فرودگر استارشیپ اسپیس ایکس.
  • سپتامبر 2028 (شهریور یا مهر 1407): ماموریت سرنشین دار Artemis 4، اولین پرواز با نسخه پیشرفته موشک Space Launch System و فرود با یک فضاپیما.

با توجه به پیشرفت فضاپیما و نیاز به آزمایش فرآیند انتقال سوخت در فضا و فرودهای متعدد، فری گفت که انجام ماموریت آرتمیس-3 بسیار چالش برانگیز است و ناسا باید در این زمینه واقع بینانه عمل کند.

تاخیر آرتمیس 2

پس از پرواز موفقیت آمیز Artemis 1 در سال 2022، اولین پرتاب بدون سرنشین موشک Space Launch System و فضاپیمای Uraine، ناسا تصمیم گرفته است تا اولین پرواز سرنشین دار Uraine را تا نوامبر 2024 انجام دهد. با این حال، از آنجایی که ناسا در حال حاضر روی چندین مشکل با کپسول ادرار کار می کند، ماموریت آرتمیس 2 دیگر در حال حاضر امکان پذیر نیست.

آمیت شاتریا، مهندس ناسا که مسئول نظارت بر برنامه ماه- مریخ است، سه مشکل اصلی را شناسایی کرده است که ناسا باید قبل از آماده شدن آرتمیس 2 آنها را حل کند. یکی این مسائل که قبلا در زومیت در مورد آنها گزارش کرده بودیم، شامل سایش بیش از حد مواد محافظ حرارتی کپسول ادرار پس از ورود به جو زمین در پایان ماموریت Artemis-1 است.

کپسول ادرار ناسا، زمین و ماه در یک تصویر.

آسیب به سپر حرارتی عملکرد آن را مختل نکرد. با این حال، از آنجایی که ناسا نمی خواهد بخشی از سپر به فضاپیما برخورد کند و به آن آسیب برساند، مشکل را به طور دقیق بررسی کرده است. به گفته شاتریا، ناسا سال 2023 را صرف ارزیابی مشکل سپر حرارتی از زوایای مختلف کرده است و انتظار دارد بهار آینده علت اصلی آن را مشخص کند.

مشکل دوم مربوط به سیستم توقف پرتاب است که در مواقع اضطراری در حین پرتاب فعال می شود تا کپسول را از موشک Space Launch System دور کند. اگرچه Oraine می تواند در چنین شرایطی زنده بماند، اما نگرانی هایی وجود دارد که برخی از باتری های این کپسول آسیب ببینند. شاتریه گفت که آژانس گزینه های مختلفی برای حل این مشکل دارد.

یکی یکی از نگرانی های ناسا پیشرفت فضاپیما است

زمانی که سرانجام مدتی طول کشید تا قطعات Orion به Artemis 3 تحویل داده شود، ناسا متوجه شد که در برخی از مدارهای مسئول تنظیم عملکرد دریچه های موتور فضاپیما، خطاهایی وجود دارد. این یافته منجر به کشف یک نقص در طراحی مدار شد. رفع این مشکل نیاز به باز کردن و ورود به Urain و تعویض قطعات برای استفاده در Artemis 2 داشت.

تاخیر آرتمیس 3

فرود روی ماه بدون شک پیچیده ترین گام در برنامه Artemis است. علاوه بر استفاده کامل از موشک سیستم پرتاب فضایی و فضاپیمای اوریون، ماموریت آرتمیس-3 همچنین شامل استقرار فرودگر ماه استارشیپ، لباس‌های فضایی جدید و لنگر انداختن و اتصال اوریون با کشتی ستاره‌ای در مدار ماه خواهد بود. . به گفته شاترییا ، همه این مراحل یک چالش هماهنگی بسیار بزرگ است.

یکی یکی از نگرانی های ناسا پیشرفت فضاپیما است. اسپیس ایکس نه تنها باید توانایی این وسیله نقلیه برای پرواز ایمن را نشان دهد، بلکه نشان دهد که قادر به انتقال و ذخیره سوخت فوق خنک در مدار است. زیرا فضاپیما قبل از رسیدن به مدار قمری باید در مدار زمین سوخت گیری کند و با اورین روبرو شود.

آغاز ماموریت Artemis-1

آرتمیس 1، اولین پرواز بدون موشک سرنشین دار سیستم پرتاب فضایی و کپسول ادرار.

پرتاب فضاپیمای SpaceX

پرواز آزمایشی فضاپیمای اسپیس ایکس.

قبل از مأموریت Artemis 3 ، SpaceX به احتمال زیاد نیاز به انجام ده ها پرواز آزمایشی فضاپیما دارد. مهندس ارشد SpaceX ، جسیکا جنسن می گوید که فقط سوخت گیری یک فضاپیما در مدار ، به حدود 10 پرواز سوخت گیری نیاز دارد. اسپیس ایکس همچنین یک فرود آزمایشی بدون خدمه بر روی ماه انجام خواهد داد و به طرز شگفت انگیزی فضاپیما را از سطح ماه با استفاده از سوخت های فوق سرد اکسیژن مایع و متان پرتاب خواهد کرد.

با توجه به نیاز به پرواز آرام آرتمیس 2 در سپتامبر 2026، تکمیل تمام کارهای لازم بر روی فضاپیما، و توسعه نامشخص لباس های فضایی تجاری، حتی سپتامبر 2026 نیز تاریخی دور به نظر می رسد. با این حال ، فری اصرار دارد که برنامه جدید واقع بینانه است و اصرار دارد که پیمانکاران ناسا موافقت کرده اند که این مهلت ها را برآورده کنند.

آیا بازگشت به ماه قبل از پایان این دهه اتفاق می افتد؟ باید منتظر بمانیم و ببینیم.

۲۲۷۲۲۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا