اخبار خودرو

برقی سازی ؛ فرصتی جدید برای تسلط چین بر صنعت خودروی دنیا

برقی سازی ؛ فرصتی جدید برای تسلط چین بر صنعت خودروی دنیا

آمارهای موجود نشان می دهد که بیش از نیمی از خودروهای برقی جهان در خیابان های چین تردد می کنند. این کشور علاوه بر اینکه بزرگترین بازار خودرو در جهان است، بیشترین تولید و فروش خودروهای برقی را نیز دارد. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چین چگونه توانسته در این زمینه موفق شود؟

شتاب برقی شدن خودرو در چین بسیار بالاست. در سال 2021، فروش این نوع مدل بالغ بر 1.3 میلیون دستگاه بوده است. این رقم پس از یک سال به 6.8 میلیون دستگاه افزایش یافت. برای درک بهتر باید گفت که با چنین رکوردی در سال 2022 بیش از یک سوم خودروهای برقی جهان توسط مشتریان چینی خریداری خواهد شد.

چین، بزرگترین تولید کننده آلاینده های کربنی در جهان

یکی یکی از دلایلی که تمرکز بر خودروهای الکتریکی در چین به یک امر ضروری تبدیل شده است، تولید حجم بسیار بالایی از آلاینده های کربنی است، بنابراین چین در این زمینه رتبه اول جهان را دارد! بر اساس اطلاعات موجود، 33 درصد از انتشار کربن جهانی در سال 2021 توسط چین تولید خواهد شد.

دولت چین قول داده است تا سال 2030 انتشار کربن خود را کاهش دهد. با این حال، گزارش های اخیر نشان می دهد که با برنامه ریزی های انجام شده و اقدامات انجام شده، این هدف احتمالا زودتر از حد انتظار محقق خواهد شد. یکی یکی از برنامه ها این است که تا سال 2030، 40 درصد از خودروهای خیابان های چین کاملا برقی شوند. بر اساس داده های موجود تا ژوئن 2022، تعداد خودروهای شخصی در داخل مرزهای چین به چیزی حدود 312 میلیون دستگاه رسیده است. از این میان، نسبت خودروهای برقی 3.2 درصد بوده است. در میان برندهای مختلف، تسلا محبوب ترین در چین است، هرچند با اختلاف زیاد دی روز به روز کمتر می شود.

حمایت نامحدود دولت

صنعت خودروهای برقی چین با سال‌ها یارانه‌های دولتی، معافیت‌های مالیاتی، حمایت مستقیم و غیرمستقیم دولت برای توسعه فناوری و ایجاد زیرساخت‌های لازم، و همچنین سیاست‌های تشویقی برای تشویق مشتریان به خرید مدل‌های الکتریکی (مانند دادن و خرید مدل‌های الکتریکی) تقویت می‌شود ). صفحات اول) با رشد فوق العاده سریعی داشته است.

به دلیل قدرت بالای حزب حاکم در چین، سیاست های موجود معمولاً بدون شکست اجرا می شود و بازار دقیقاً در جهت دلخواه است. بنابراین، اکنون که کاهش انتشار کربن به عنوان اولویت اصلی انتخاب شده است، بازار خودرو باید از هر جهت به همین سمت حرکت کند. در سال 2001، حزب حاکم توسعه فناوری نیروی محرکه الکتریکی را به عنوان یکی از برنامه های اصلی پنج ساله تعیین کرد. در آن زمان تصمیم گرفته شد که 45 درصد از خودروهای جدید تا سال 2027 مجهز به نیروی محرکه الکتریکی شوند. بخشی از بودجه هنگفت صرف ایجاد زیرساخت های لازم در شهرهای بزرگ و کوچک شد.

چانگان، نماد دگرگونی صنعت خودروی چین

در بین خودروسازان داخلی، چانگان نمونه بسیار خوبی از تحول محسوب می شود. این شرکت دولتی سابقه ای طولانی دارد و در سال 1862 تاسیس شده است. احتمالاً می دانید که این شرکت در حال حاضر با خودروسازان مطرحی مانند مزدا، فورد و پژو همکاری می کند. تا چند سال پیش، چانگان به تولید خودروهای بنزینی نه چندان مدرن اختصاص داشت. اما این شرکت تولید خودروهای برقی را در دستور کار قرار داده و اکنون هشتمین تولیدکننده خودروهای برقی در چین است. این شرکت تصمیم گرفته است از سال آینده تولید خودروهای بنزینی را متوقف کند و بر روی مدل های برقی و هیبریدی تمرکز کند. چانگان برای همگام نگه داشتن محصولات این شرکت با آخرین فناوری های موجود، همکاری گسترده ای با دو شرکت هواوی و CATL آغاز کرده است.

قیمت پایین، مزیت اصلی خودروهای برقی برای مشتریان چینی

یکی یکی از مزایایی که در ترویج خودروهای برقی مورد استفاده قرار می گیرد، سازگاری بهتر آنها با محیط زیست است. با این حال، در چین هیچ مانوری بر روی این مزیت وجود ندارد. اکثر مشتریان چینی قیمت پایین آنها را مهم ترین دلیل خرید مدل های برقی می دانند. به عنوان یکی شهروندان شانگهای اعتراف کرده اند که انتخاب یک خودروی برقی تنها 100000 یوان هزینه ثبت نام را کاهش داده است. این رقم با نرخ فعلی ارز معادل حدود 800 میلیون تومان است. این شهروند افزود: گرانی سوخت نسبت به برق در انتخاب وی تاثیر مستقیم داشته است.

آیا خودروهای برقی واقعا مفید هستند؟

اینکه تا چه حد خودروهای برقی واقعاً برای محیط زیست خوب هستند موضوعی است که بحث زیادی دارد. برخی از مطالعات نشان داده اند که فرآیندهای تولید خودروهای الکتریکی آسیب بسیار بیشتری به محیط زیست وارد کرده و آلودگی های متعددی را تولید می کنند. البته به مرور زمان و با عدم تولید آلایندگی توسط خود خودروهای برقی این موضوع تا حدودی جبران خواهد شد.

مطالعه اخیر منتشر شده در اوایل سال جاری در مجله Nature نشان داد که استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی در شهرهای بزرگ مانند پکن، شانگهای و شنژن منجر به بهبود شاخص کیفیت هوا می شود. با این حال، در پکن و شانگهای که بیشتر برق مصرفی توسط نیروگاه های فسیلی تولید می شود، افزایش مصرف برق افزایش خواهد یافت. دی اکسید نیتروژن. علاوه بر این، نتایج تحقیقات دانشگاه MIT نشان داده است که استفاده از خودروهای الکتریکی به جای مدل‌های احتراق داخلی در یک فاصله باعث آلودگی بسیار کمتر جو می‌شود.

خودروهای برقی، فرصتی باورنکردنی برای چینی ها

به گفته دکتر Tinglun Dai، استاد بازرگانی در دانشگاه جانز هاپکینز، صنعت خودروهای الکتریکی یکی این یکی از حوزه های نادری است که چین می خواهد با تولید طیف گسترده ای از خودروهای ارزان قیمت و با کیفیت، پیشتاز جهانی باشد. برای دای، این فرصتی باورنکردنی برای چینی ها برای تسلط بر بازار معتبر است زیرا با اهداف زیست محیطی غرب همخوانی دارد.

استاد دانشگاه جانز هاپکینز معتقد است که پیشرفت چین در زمینه برقی سازی خودرو تنها به دلیل مسائل زیست محیطی یا حتی اقتصادی نیست. دای این اقدام را یک حرکت ژئوپلیتیکی می‌داند و آن را ترفندی برای چین می‌بیند تا حلقه اصلی زنجیره صنعت بسیار معتبر را در دست بگیرد.

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا