دانستنی ها

بررسی 9 باور رایج در مورد سلامت بینایی

بعد- اگر در کودکی به خاطر مطالعه در تاریکی مورد سرزنش قرار گرفته‌اید یا هنگام کار با کامپیوتر از عینک آبی محافظت می‌کند، ممکن است تصورات نادرستی در مورد سلامت چشم داشته باشید.

به گزارش فرارو به نقل از نیویورک تایمز، بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، تقریباً از هر ده بزرگسال در ایالات متحده، چهار نفر در معرض خطر بالای از دست دادن بینایی هستند. اما بسیاری از بیماری های چشمی قابل درمان یا پیشگیری هستند.

در زیر، در مورد 9 باور رایج در بین مردم در مورد سلامت چشم و آنچه کارشناسان در مورد آن می گویند صحبت خواهیم کرد:

1- خواندن کتاب یا نگاه دقیق به یک وسیله الکترونیکی برای چشم مضر است

این حرف درستی است. چشم ما مجبور نیست برای مدت طولانی روی اشیاء نزدیک به صورتمان تمرکز کند. وقتی این کار را انجام می دهیم، به خصوص در دوران کودکی، کره چشم تحت تاثیر منفی قرار می گیرد و به مرور زمان باعث نزدیک بینی می شود.

برای کمک به کاهش فشار روی چشم، چشم پزشکان توصیه می کنند از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ پیروی کنید: پس از هر ۲۰ دقیقه مطالعه دقیق، حداقل به مدت ۲۰ ثانیه به چیزی در فاصله ۲۰ فوتی نگاه کنید.

2- مطالعه در تاریکی می تواند بینایی شما را بدتر کند

این یک جمله اشتباه است. با این حال، اگر نور به اندازه ای کم باشد که مجبور شوید کتاب یا تبلت را نزدیک صورت خود نگه دارید، می تواند خطرات ذکر شده در بالا را افزایش دهد و باعث خستگی چشم شود که می تواند منجر به درد اطراف چشم ها و شقیقه ها، سردرد و مشکل در تمرکز شود. . با این حال، این علائم معمولا موقتی هستند.

3- گذراندن زمان بیشتر در فضای باز به بهبود بینایی کمک می کند

این واقعا درست است. نتایج برخی از مطالعات انجام شده بر روی کودکان نشان می دهد که گذراندن وقت در فضای باز می تواند خطر نزدیک بینی را کاهش دهد. کارشناسان به طور کامل نمی‌دانند که چرا این اتفاق می‌افتد، اما برخی تحقیقات نشان می‌دهند که نور شدید خورشید می‌تواند شبکیه را برای تولید دوپامین تحریک کند که از خمیازه کشیدن چشم جلوگیری می‌کند. با این حال، این آزمایش ها بیشتر بر روی حیوانات انجام می شد.

4- اشعه ماوراء بنفش بیش از حد به بینایی آسیب می رساند

این گفته صحیح است. دلیلی وجود دارد که کارشناسان می گویند به خورشید نگاه نکنید. قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش A و B در نور خورشید می تواند آسیب های جبران ناپذیری به شبکیه وارد کند. این همچنین ممکن است خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش دهد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش نیز می تواند خطر ابتلا به سرطان چشم را افزایش دهد، اما این خطر کم است. استفاده از عینک آفتابی که مانع از اشعه ماوراء بنفش می شود می تواند از چشم ها محافظت کند.

5- استراحت در استفاده از عینک می تواند از ضعیف شدن بینایی شما جلوگیری کند.

این یک جمله اشتباه است. برخی از بیمارانی که نیاز به عینک دارند همیشه از عینک استفاده نمی کنند زیرا فکر می کنند وضعیت آنها بدتر می شود. این ایده درستی نیست. اگر به عینک نیاز دارید، باید از آن استفاده کنید.

6- حتی کمی نور آبی از صفحه نمایش می تواند به چشم شما آسیب برساند

این یک جمله اشتباه است. اگرچه برخی تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور آبی می تواند به شبکیه چشم آسیب برساند و به طور بالقوه مشکلات بینایی را در طول زمان ایجاد کند، اما هیچ شواهد محکمی وجود ندارد که این امر در افرادی که در معرض نور آبی هستند رخ دهد. همچنین هیچ مدرکی مبنی بر اینکه استفاده از عینکی که نور آبی را مسدود می کند سلامت چشم را بهبود می بخشد وجود ندارد. اما صفحه نمایش ها می توانند از راه های دیگری که قبلاً توضیح داده شد، از جمله ایجاد خشکی چشم، برای بینایی مضر باشند. وقتی به صفحه نگاه می کنید، آنقدر که باید پلک نمی زنید، که می تواند باعث خستگی چشم و تاری موقت شود.

7- سیگار برای سلامت چشم مضر است

این گفته صحیح است. نتایج مطالعات در مورد سیگار کشیدن نشان می دهد که این عادت با بیماری های چشمی مرتبط با افزایش سن در افراد مسن مرتبط است، از جمله آب مروارید و دژنراسیون ماکولا، بیماری که در آن بخشی از شبکیه از بین می رود و دید شما را تار می کند. مواد شیمیایی سمی موجود در سیگار وارد جریان خون شما می شود و به بافت های حساس چشم مانند شبکیه، عدسی و ماکولا آسیب می رساند.

8- هویج برای چشم مفید است

این گفته صحیح است. اگرچه یک رژیم غذایی پر از هویج ممکن است بینایی کاملی به شما ندهد، برخی شواهد نشان می دهد که مواد مغذی موجود در هویج برای سلامت چشم مفید هستند. به عنوان مثال، نتایج یک کارآزمایی بالینی بزرگ نشان داد که مکمل‌های حاوی مواد مغذی موجود در هویج، از جمله بتاکاروتن و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین‌های C و E، ممکن است پیشرفت دژنراسیون ماکولا وابسته به سن را کاهش دهند. پیروی از یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان لزوما از بیماری چشم جلوگیری نمی کند، اما ممکن است به ویژه برای افرادی که دژنراسیون ماکولا اولیه دارند مفید باشد.

9- زوال بینایی جزء اجتناب ناپذیر پیری است

این یک جمله اشتباه است. بیشتر علل از دست دادن بینایی در بزرگسالی، از جمله دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن، آب مروارید و گلوکوم، در صورت تشخیص زودهنگام قابل پیشگیری یا درمان هستند. اگر بینایی شما در حال کاهش است، آن را تنها به عنوان یک مشکل پیری نادیده نگیرید. مراجعه سریع یا منظم یا سالانه به چشم پزشک یا چشم پزشک بهترین شانس را برای پیشگیری از این شرایط به شما می دهد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا