اخبار روز سینما

بررسی چگونگی بازنمایی آسیب های اجتماعی در فیلم های بی نام، روایت صحنه ای و ناتمام سیما به بهانه اکران فیلم جدید علیرضا صمدی از سه شنبه | تاریخ یک شهر.

در سال‌های اخیر کارگردان‌های مختلفی با میل به خلق آثار اجتماعی پا به میدان گذاشته‌اند و سعی کرده‌اند به نوعی کمبودها و آسیب‌های اجتماعی را در آثار خود منتقل کنند. علیرضا صمدی از جمله کارگردانانی است که با ساخت سه فیلم «بینامی»، «سنزنی» و «روایت ناتمام سیما» توانسته بخشی از معضلات جامعه را در آثارش بازنمایی کند.

به گزارش بازتاب آنلاین، «روایت ناتمام سیما» جدیدترین ساخته علیرضا صمدی است که از چهارشنبه سیزدهم آغاز شد. تیر روی پرده سینما خواهد بود. فیلمی که به دو موضوع اجتماعی جنبش MeToo و کلاس های موفقیت می پردازد و در یک داستان به هر دو موضوع می پردازد. به بهانه نزدیک شدن به اکران این فیلم، سه مضمون اجتماعی را در کار این کارگردان مرور می کنیم.

ناشناس | 1395

حسن معجونی در نمایی از فیلم گمنامی

علیرضا صمدی در سال 1394 اولین فیلم خود را با نام «بنامی» با بازی حسن معجونی، باران کوثری، پویا رحیمی‌ثم، مهتاب تجارتی و … کارگردانی کرد. فیلمی که می توان آن را زیر دو اثر بعدی کارنامه او قرار داد، اما توانسته است احساسات هنرمندی منفرد را نشان دهد که هدف زندگی خود را گم کرده و از خود واقعی خود دور است. این فیلم درباره مردی است که در جوانی نتوانسته قدمی به سوی موفقیت بردارد، ازدواجش شکست خورده، پدرش را از دست داده و هنوز نمی تواند برای زندگی اش آرزوی درآمد ثابتی داشته باشد. در میان این بحران های پی در پی، خانه پدری خود را در میانه پروژه بزرگراه می بیند و باید از تنها الحاقیه خود جدا شود. صمدی در این فیلم شخصیتی به ظاهر منفعل ارائه می دهد که انگیزه خود را از دست داده و در هر مسیری که برود به بن بست می رسد. یکی یکی از مهم ترین نکات فیلم «بی نامی» انتخاب بازیگران نقش اصلی است. حسن معجونی توانسته تصویری از مردی در آستانه فروپاشی ارائه دهد و افکار عمومی را دچار سردرگمی کند. طراحی صحنه، کادربندی و استفاده از رنگ ها با توجه به حال و هوای فیلم انتخاب شده و با وجود سرعت آن، خسته کننده نیست.

صحنه سازی 2019

فیلم
سید مجید صالحی در نمایی از فیلم صحنه

«صحنه پردازی» اثری کاملاً متفاوت با «ناشناس» است. علیرضا صمدی این فیلم را در سال 1398 ساخته و به زندگی گروهی تبهکار می پردازد که برای دریافت غرامت بیمه، صحنه های تصادف ساختگی می سازند. در واقع صمدی حکایت هایی از مشکلات طبقه فرودست در طول صحنه نمایش داده است. نکته مهم این فیلم تسلط کارگردان بر بازنمایی زندگی، رفتار، شخصیت ها و نحوه عملکرد این شخصیت هاست. او سه شخصیت خاص خلق کرده و آنها را در طول داستان به طرز باورپذیری توسعه داده است. بهرام افشاری، مجید صالحی و پیام احمدنیا سه بازیگر اصلی این فیلم هستند. سه جنایتکار که هر کدام با توجه به موقعیت خود در گروه مسئولیت پروژه ها را بر عهده می گیرند. بازی خاص این سه بازیگر از برگه های برنده این فیلم است. این فیلم اولین بار در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و برنده سیمرغ نقره بهترین کارگردانی شد.

روایت ناتمام سیما. 1401

فیلم
آزاده صمدی و حامد کمیلی در نمایی از فیلم «روایت ناتمام سیما»

علیرضا صمدی آخرین فیلم سینمایی خود «روایت ناتمام سیما» را با محوریت جنبش MeToo کارگردانی کرد و در همین راستا در سمینارهای موفقیت آمیز گسترده ای نیز شرکت کرد. در واقع به این موضوع می پردازد که در پشت صحنه موفقیت بسیاری از چهره های مطرح در شبکه های اجتماعی، حاشیه ها و اتفاقات عجیب و غریب به تدریج آنها را نابود می کند. شخصیت محوری فیلم حامد کمیلی، استاد موفق دانشگاه است که سمینارهای موفقی را تدریس می کند و پروژه های بزرگی را دنبال می کند. تا اینکه وارد فضای مجازی می شود و این موضوع مسائل مهمی از گذشته او را مطرح می کند. صمدی به خوبی مشکلات روز جامعه را با عواطف و احساسات شخصیت های داستانش تلفیق کرده و اثری قابل توجه در مقابل دیدگان مخاطب از خود به جای گذاشته است. حامد کمیلی، آزاده صمدی، مهران احمدی، غزل شکری، مسعود کرامتی و… بازیگران این فیلم هستند.

«داستان ناتمام سیما» سه شنبه دوازدهم تیر در سینماهای سراسر کشور اکران خواهد شد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا