انتقام موضوعی دردناک اما مهم است که سوژه بسیاری از فیلم ها و سریال ها بوده است. تلاش برای پرهیز از انتقام یا شرایط بخشش توسط خانواده مقتول در فیلم‌ها به شکل‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است، اما هرگز از جذابیت آن کاسته نشده است. چند روزی است که فیلم «زنبور کارگر» به کارگردانی افشین صادقی بر اساس فیلمنامه سعید نعمت الله اکران شده است. فیلمی با بازی سعید آقاخانی، شبنم مقدمی، پگاه آهنگرانی، حمید فرخ نژاد، حسین مهری و… این بر اساس موضوع انتقام است. علاوه بر این، پدیده اشراف، مبارزات انتخاباتی و … مورد تحلیل قرار می گیرد. به مناسبت اکران این فیلم، مروری داریم بر مهم ترین فیلم های ساخته شده با موضوع انتقام.

به گزارش پی ام آپ، یکی از مهم ترین آثار ساخته شده با موضوع انتقام، سریال موفق «زیر تیغ» به کارگردانی محمدرضا آرتمن است; سریالی که در دهه هشتاد ساخته شد و هنوز هم در بازپخش بسیار محبوب است. دعوای دو دوست صمیمی باعث مرگ تصادفی یکی از آنها و فرار دیگری می شود و مشکل به طور فزاینده ای پیچیده می شود. از آنجایی که در این مورد فقط به فیلم هایی با مضمون انتقام جویی پرداخته ایم، این مجموعه را پوشش نداده ایم، اما آنقدر مهم بود که نمی توانیم به آن اشاره کنیم.

شهر زیبا اصغر فرهادی 1382

ترانه علیدوستی در نمایی از فیلم شهر زیبا

«شهر زیبا» بر این اساس استوار است که هیچ چیز مانند پول نمی تواند بر زندگی و مرگ، عشق و احساسات مردم تأثیر بگذارد. مردی که سال ها منتظر بود تا اکبر، قاتل دخترش، روی سن بیاید تا بتواند از او انتقام بگیرد، حالا مجبور است خانه ویران شده اش در محله ای قدیمی را بفروشد تا با اختلافات زن و مرد آشتی کند. بالاخره قبول می کند که حاضر است در ازای مهریه رضایت بدهد، اما خواهر و دوست اکبر که سال هاست به دنبال رضایت است، پولی برای مهریه ندارد. سرانجام با پرداخت دیه و اعدام به شرط ازدواج دوست اکبر با دختر معلولش موافقت می کند. «شهر زیبا» دومین فیلم کارنامه کاری اصغر فرهادی است. فیلمی که فقر، آسیب های اجتماعی و معلولیت را در کنار هم نشان می دهد.

من مادر فریدون جیرانی هستم 1389

بررسی مهم ترین فیلم هایی که به بهانه اکران فیلم زنبور کارگر با موضوع انتقام ساخته شده اند | در انتظار رضایت
باران کوثری و حبیب رضایی در نمایی از فیلم «من مادرم»

فریدون جیرانی در فیلم «من مادرم» از خانواده ای آشفته و فروپاشیده می گوید. زن و شوهر و دختر خانواده به دلیل تنهایی به دوست خانوادگی خود سعید که او را عمو خطاب می کند پناه می برد و زمانی که هر دو مواد مصرف کرده اند و در حالت عادی نیستند مورد تجاوز او قرار می گیرد. دختری که به سختی این موضوع را هضم می کند، او را می کشد و به سادگی تبدیل به یک قاتل می شود. آن هم به شرطی که از او حامله باشد. اینجاست که مادر تصمیم می‌گیرد به جای دختر، مسئولیت قتل را بر عهده بگیرد، اما آوا اعتراف می‌کند که از سعید فرزندی داشته و این قتل کار اوست. در نهایت همسر سعید رضایت نمی دهد و حکم قصاص اجرا می شود. سکانس پایانی فیلم که آوا می خواهد برای آخرین بار مادرش را ببیند، یکی از احساسی ترین قسمت های فیلم است. جایی که همه انتظار دارند آوا بخشیده شود و این اتفاق نمی افتد. «من مادرم» یکی از پرمخاطب ترین فیلم های سینمای ایران است که در زمان اکران با اعتراض های زیادی مواجه شد.

انتهای خیابان هشتم.علیرضا امینی ۱۳۸۹

بررسی مهم ترین فیلم هایی که به بهانه اکران فیلم زنبور کارگر با موضوع انتقام ساخته شده اند | در انتظار رضایت
ترانه علیدوستی در سکانسی از فیلم “پایان کاله اوچو”

علیرضا امینی در «انتهای خیابان هشتم» وارد ماجرای قتل و انتقام می شود، اما این بار موضوع جلب رضایت خانواده مقتول به سمت و سوی دیگری می رود و بحران پیچیده تری را ایجاد می کند. برادر نیلوفر متهم به قتل است و تا سه روز دیگر اعدام می شود. از آنجایی که برادرش او را برای دفاع از او کشته است، نیلوفر می خواهد هر طور شده پول را بگیرد. او ابتدا سعی می کند از نامزدش بهرام پول بگیرد اما در نهایت چون وقت زیادی ندارد تصمیم می گیرد خود را وقف تن فروشی کند. تصمیمی که نیلوفر را به هدفش می رساند اما در نهایت به نامزدش می رسد و باعث می شود در پمپ بنزین آتش بگیرد.

دختران جیغ نمی زنند پورنو براق 1391

بررسی مهم ترین فیلم هایی که به بهانه اکران فیلم زنبور کارگر با موضوع انتقام ساخته شده اند | در انتظار رضایت
طناز طباطبایی در نمایی از فیلم «دخترانت جیغ نمی‌زنند»

پوران درخشنده در سال 1392 به موضوع بسیار مهمی اشاره کرد و آن آزار جنسی کودکان بود و فاش کرد که چنین آزاری در دوران کودکی می تواند آسیب ها و مشکلات جدی در بزرگسالی ایجاد کند و هیچ گاه از آثار آن کاسته نمی شود. داستان از شب عروسی دختری به نام شیرین شروع می شود. در حالی که لباس عروسی به تن دارد، صدایی از خانه سرایدار می شنود، صحنه تجاوزی را که در هشت سالگی تجربه کرده بود به یاد می آورد و سعی می کند کودک را نجات دهد. به همین دلیل نه تنها عروسی اش خراب می شود، بلکه به جرم قتل نیز دستگیر می شود. قتل شیرین برای نجات دختری که ممکن است به سرنوشت او دچار شود، مرتکب می شود و در این ماجرا، شیرین برای انتقام محاکمه می شود. انتقام در این فیلم با جنجال های زیادی روبه رو شد و ایرادات قانونی زیادی به آن وارد شد.

لابی | بهروز شعیبی 1391

بررسی مهم ترین فیلم هایی که به بهانه اکران فیلم زنبور کارگر با موضوع انتقام ساخته شده اند | در انتظار رضایت
هانیه توسلی و محمدرضا شیرخانلو در نمایی از فیلم راهرو

«دهلیز» اولین فیلم بهروز شعیبی با موضوع انتقام بود. یک معلم زبان به دلیل درگیری باعث شده بود فردی به قتل برسد و حالا که زمان انتقام فرا رسیده بود، همسرش باید تلاش می کرد تا او را از اعدام نجات دهد. مضمون فیلم دهلیز تکراری به نظر می رسید اما مهم این نبود. خود موضوع پیوند عاطفی بین پدر محکوم به اعدام و پسرش بسیار مهم شد. پسری که در دوران کودکی هیچ اطلاعی از پدرش نداشت و همیشه در حسرت پدر بزرگ شده بود، حالا برای اولین بار او را دید. طعم زندگی با او آنقدر خوشایند بود که نمی خواست او را از دست بدهد. تلاش های مادر برای کسب رضایت از خانواده مقتول بی نتیجه ماند و در روز اعدام این پسر بود که از مادر مختالو التماس کرد که حکم پدر را لغو و او را به زندگی بازگرداند.

خانه ای در خیابان 44 حمیدرضا قربانی 1393

بررسی مهم ترین فیلم هایی که به بهانه اکران فیلم زنبور کارگر با موضوع انتقام ساخته شده اند | در انتظار رضایت
علی مصفا در نمایی از فیلم خانه ای در خیابان چهل و یکم

یکی از فیلم هایی است که با الگوی «زیر چاقو» ساخته شده است. محسن ضامن برادر کوچکترش می شود تا پول قرض کند. اما او این وام را به یکی از دوستانش داد تا کار جدیدی راه اندازی کند، پول را گرفت و فرار کرد. محسن با بدهی‌ها و طلبکاران فراوان به سراغ برادرش می‌رود، اما او حاضر نیست اشتباه او را بپذیرد و به او می‌گوید به جای سهم خانه و مغازه، آن پول را بشمار. محسن قصد کشتن برادرش را ندارد و فقط با او درگیر می شود. قتل کاملا ناخواسته اتفاق می افتد، مرتضی و محسن پس از درگیری لفظی با هم در می آیند و مرتضی به سرش ضربه می زند و می میرد. همسر و پسر مرتضی او را نمی بخشند و حاضر به رضایت نیستند. در بحث انتقام، نقش مادر خانواده اهمیت پیدا می کند، زیرا او باید نقش مضاعف مادر قاتل و مقتول بودن را همزمان بر عهده بگیرد. داستان فیلم مشخص نیست و کارگردان به سادگی داستان خود را با چند سرنخ به پایان می رساند.

لانتوری | رضا درمیشیان ۱۳۹۳

بررسی مهم ترین فیلم هایی که به بهانه اکران فیلم زنبور کارگر با موضوع انتقام ساخته شده اند | در انتظار رضایت
نوید محمدزاده در نمایی از فیلم “لانتوری”

رضا درمیشیان در فیلم «لانتوری» از اسیدپاشی می‌گوید و در کنار این موضوع سعی می‌کند نگاهی به مشکلات کودکان آسیب‌دیده از شرایط بد اجتماعی که منجر به جنایت در بزرگسالی می‌شود داشته باشد. این فیلم در شرایطی ساخته شد که بحث اسیدپاشی بسیار داغ بود. پاشا رهبر یک باند تبهکار به نام لانتوری است که به همراه دوستانش در شهر دست به جنایت می زنند و برای بچه های پرورشگاه هدیه می خرند. پاشا به یک دختر روزنامه نگار علاقه مند می شود اما او را جدی نمی گیرد و به او پاسخ منفی می دهد. پاشا که کاملا ناامید شده به صورتش اسید می پاشد. دختر زیبا صورت و چشمانش را گم می کند و می خواهد انتقام بگیرد. سکانس انتقام پاشا درست در مقابل دختر یکی از سکانس های مهیج فیلم است. برای این انتقام می خواهند در چشم پاشا اسید بپاشند و او مدام مقاومت می کند.

انیمیشن حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری 2017

بررسی مهم ترین فیلم هایی که به بهانه اکران فیلم زنبور کارگر با موضوع انتقام ساخته شده اند | در انتظار رضایت
جواد عزتی در نمایی از فیلم ژاندار

اولین فیلم حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری اثری لایه لایه است که رازهای جدیدی در آن گام به گام پس از قتل کشف می شود. در شب عروسی دختر خانواده، برادر نامزد سابقش با ماشین حمل غذا از راه می رسد و دعوا پیش می آید و برادر عروس او را می کشد. تنها شرط رضایت این است که دختر با نامزد سابقش ازدواج کند. او این ماجرا را رد می کند و در همین حین، برادر ناتنی برادر ظاهر می شود و اختلافات بیشتر می شود. پایان فیلم آنطور که باید انتظارات را برآورده نکرد و بسیاری معتقدند این فیلم می توانست یک اتفاق بزرگ با پایانی منطقی باشد.

شنای پروانه محمد کارت 2018

بررسی مهم ترین فیلم هایی که به بهانه اکران فیلم زنبور کارگر با موضوع انتقام ساخته شده اند | در انتظار رضایت
طناز طباطبایی در نمایی از فیلم شنای پروانه

فیلم پروانه همسر یکی از گانگسترهای شهر به نام هاشم با لباس شنا در استخر شنا به نمایش در می آید و دست در دست هم در فضای مجازی می چرخد. هاشم که نمی تواند این شرایط را تحمل کند، با اینکه می داند همسرش گناهی ندارد، قبل از اینکه دنبال علت انتشار عکس بگردد، او را می کشد. برادرش تلاش می کند تا رضایت پدر پروانه را جلب کند. پدر رضایت را منوط به یافتن علت و منشأ این حادثه می کند. برادر همیشه به دنبال سرنخ می گردد و ماجرا را دنبال می کند تا اینکه رازی را در مورد هاشم کشف می کند و متوجه بدی هایی می شود که هاشم با او انجام داده است. او از دادن رضایت خودداری می کند و اجازه می دهد برادرش را اعدام کنند. «شنای پروانه» یکی از متفاوت ترین فیلم هایی است که با موضوع انتقام ساخته شده و به دلیل داشتن معنایی بسیار عمیق توجه ها را به خود جلب کرده است.

زنبور کارگر افشین صادقی 2018

بررسی مهم ترین فیلم هایی که به بهانه اکران فیلم زنبور کارگر با موضوع انتقام ساخته شده اند | در انتظار رضایت
حسین مهری در نمایی از فیلم زنبور کارگر

جدیدترین فیلمی که با موضوع انتقام اکران شده «زنبور کارگر» به کارگردانی افشین صادقی است. مردی که روزی همسرش را به دلیل قصور پزشکی از دست داده بود و قصد کشتن دکتر را داشت، حالا خود را در میان دعوای دختر و پسری می بیند و می میرد. از آنجایی که او از پزشک همسرش دعوی می کند، پسر به راحتی قتل را در زمره دفاع از خود قرار می دهد و تبرئه می شود. اینجاست که سندی به میان می آید و دختر آن مرد حاضر به رضایت نمی شود. زنبور کارگر علاوه بر قتل و انتقام، پرسش های مهم تری را مطرح می کند و پدیده اشرافیت، مبارزات انتخاباتی و… را تحلیل می کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *