اخبار روز سینما

بررسی عملکرد مجریان و گزارشگران تلویزیونی در بازی های المپیک؛ نفرت بی پایان، هیجان مصنوعی و اشتباهات سریالی

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

فوتبال 360: تلویزیون در دوره المپیک برنامه ویژه ای از شبکه سه و ورزش پخش می کرد که نکات منفی زیادی در درون خود داشت.

بازی‌های المپیک 2024 به آخرین روز خود رسیده است و همانطور که انتظار می‌رفت نمایندگان ایران پس از شروع بدون مدال در رشته‌هایی که انتظار کسب آن را نداشتند، در روزهای پایانی با شروع رقابت‌های کشتی و تکواندو عملکرد بسیار خوبی داشتند. . ماجرای مورد بحث درباره گزارشگران و مجریان برنامه های ویژه تلویزیونی المپیک پاریس بود که تولیدی جنجالی و ضعیف را ارائه کردند و حواشی زیادی را ایجاد کردند.

نفرت و عشق به قطبی شدن

چند مجری و روزنامه نگار به ویژه شهاب قاسمی (یکی از 2 مجری اصلی ویژه برنامه شبکه 3) در طول مسابقات و در مقاطع مختلف، آگاهانه یا ناخودآگاه با استفاده از عبارات حساس سعی در بکار بردن نفرت و مقابله با افکار مختلف داشتند. اوج این اتفاق در دعوای کیمیا علیزاده و ناهید کیانی رخ داد و انتقادات زیادی را در پی داشت. یکی یکی از ویژگی‌های بارز ورزش‌ها و رویدادهایی مانند بازی‌های المپیک، نزدیک‌تر کردن مردم یک کشور به یکدیگر است. چیزی که شاید اکنون بیش از هر زمان دیگری در کشور به آن نیاز است. اما این مجری و همچنین برخی از همکارانش (از جمله محمدرضا یکتام رام) در شبکه ورزش، بدون توجه به این ماجرا و به دلایل مبهم و شاید دیکته شده با اظهارنظرهای تند و تند، بر آتش اختلافات موجود افزودند و در عوض، آنها از ارائه اطلاعات صحیح در مورد رویدادهای مختلف برای اثبات ارزش خود به مدیران به روشی متفاوت بازتاب آنلاین کردند.

اجرای بی پایان 2 خبرنگار تکواندو

تیم تکواندو ایران در المپیک پاریس نمایش فوق العاده ای داشت و پس از مدت ها شاهد درخشش ورزشکاران خود در این رشته چه در رده مردان و چه در بانوان بودیم. با این حال گزارشگران کشتی چهار نماینده ایران صداوسیما درست برعکس عملکرد ورزشکاران انجام دادند. بیژن خراسانی در شبکه سه سیما این مسابقات را با کمترین اطلاعات ممکن برای مردم گزارش کرد و در جهل کامل به سر می برد. در چندین مقطع مختلف شاهد بودیم که این خبرنگار باسابقه از اتفاقات داخل سیاپچانگ بی اطلاع بوده و از اتفاقات بدیهی رخ داده آگاه بوده است. نبود. به عنوان مثال او پس از یکی او متوجه نشد که مهران در دوئل ها پیروز شده است و فقط گفت که حالت چهره نماینده ایران نشان می دهد که او حریف خود را شکست داده است. او حتی با گفتن نام نماینده ایران اشتباه مضحکی مرتکب شد! در آن سوی ماجرا شاهد حضور خبرنگار جوانی به نام رسول مهربانی بودیم که پیش از این گزارشی از تکواندو و کشتی منتشر کرده بود. مهربانی از نظر اطلاع رسانی برتری آشکاری نسبت به بیژن خراسانی داشت، اما بخش قابل توجهی از گزارش او به تزریق هیجان مصنوعی به مخاطب و استفاده از کلمات و عبارات غیر نژادی اختصاص داشت. مهربانی هم مانند شهاب قاسمی گاهی با اظهارنظرهای مغرضانه خود در همان میدان ایجاد اختلاف بین مردم بازی می کرد. در آخرین روز مسابقات تکواندو علیرغم صدا، باز هم شاهد بودیم که مسابقه آرین سلیمی توسط مهربانی از شبکه ورزش پخش شد و البته خودش هم فقط از مردم خواست که بیشتر دقایق را دعا کنند.

عدم آمادگی، کلید واژه مجریان ویژه برنامه المپیک

به جز 2 یا در نهایت سه مجری، سایر افرادی که در ویژه برنامه های شبکه 2 ورزش روی آنتن می رفتند و سه نفر به عنوان مجری، دانش سطحی و کم داشتند و نمی توانستند در مورد اتفاقاتی که در رشته های مختلف رخ می داد اظهار نظر درستی داشته باشند و درک درستی از موضوع نداشتند. ذهن مخاطبان شما برگزاری رویدادی مانند بازی‌های المپیک نیازمند اطلاعات کافی در زمینه‌های مختلف و همچنین هوش هیجانی بالا و قدرت بداهه‌پردازی زیاد است تا بتوانید خیلی سریع در مورد رشته‌های مختلف صحبت کنید و مخاطب را از اتفاقاتی که در زمینه‌های مختلف رخ داده است آگاه کنید. در عین حال به زبان ساده، تا ابهام از بین برود. این موضوع در بین خبرنگاران شبکه تلویزیونی هم حاکم بود و بخش قابل توجهی از آنها چیز جدیدی از فضای مسابقات به بینندگان ارائه نکردند. بسیاری از ارتباطات برقرار شده با این خبرنگاران اعزامی کیفیت صوتی و تصویری پایینی داشتند.

قانون تداوم راننده!

یک رویداد قایق دیگر، یک محموله خارجی دیگر و یک راننده بازیگر دیگر. گزارشگر پیشکسوت کشتی با صدای نوستالژیک و اصطلاحات خاص خود سال هاست که با هواداران این رشته پرطرفدار همراهی می کند. اما در سال های اخیر با افزایش اطلاعات عمومی و همچنین سن، این بازیگر دیگر آن شکوه قبلی را ندارد. کاستی های عامل در بیان بیش از پیش نمایان است و در این زمینه شاهد خطاهای زیادی از سوی وی هستیم. مامور همچنان از همان کلمات قدیمی استفاده می کند که دیگر مردم را هیجان زده نمی کند و مصنوعی شده است. در جریان المپیک پاریس، ویدئوی چند ثانیه ای از گزارش او منتشر شد و گزارشگر پیشکسوت کشتی با حرکات بدنی عجیب و غریبی که با حرف هایش مطابقت نداشت، دست به اجرای پرشور خود زد. باید دید تا کی تمام اعزام ها و گزارش های همه مبارزات مهم رزمندگان ایرانی به هادی امل سپرده می شود. آیا وقت آن نرسیده که به خبرنگارانی چون مصطفی حسینی فضای بیشتری بدهیم؟

خوب ها را فراموش نکنیم!

در پایان باید به نام هایی چون رسول مجیدی و حتی حافظ کاظم زاده اشاره کرد که استانداردهای لازم برای کارگردانی یک برنامه تلویزیونی را داشتند و اگرچه اطلاعات جالبی در اختیار بینندگان خود قرار دادند، اما از نظر «پوشش» نیز نمره قبولی گرفتند. در بخش خبرنگاران نیز گزارش های خوبی در رشته های بسکتبال، دو و میدانی و والیبال شنیدیم. البته این گزارش های خوب توسط خبرنگاران جوان تهیه شده است.

نمره رد شدن برای تلویزیون

شبکه 2 شبکه 3 بازی های المپیک و به طور کلی ورزش را با کمبودهای زیادی مواجه کرد و تعداد قابل توجهی از ورزش دوستان ترجیح دادند این بازی ها را از طریق اینترنت و بسترها و شبکه های ماهواره ای تماشا کنند. سانسور بیش از حد، اظهار نظرهای افراطی، تمجیدهای تاکید شده مجریان (مقایسه تعداد مدال های کاروان ایران با کشوری مانند سوئیس و ربط دادن آن به مسائل غیرورزشی و ارائه یک نتیجه باورنکردنی) و گزارش های سطح پایین خبرنگاران قدیمی. مهمترین هستند. ناکامی های 2 ویژه برنامه شبکه سه و دیپورت در روزهای بازی های المپیک 2024 بود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا