اخبار روز سینما

بررسی شخصیت های جذاب کمدی های روستایی به بهانه «خجالت نکش 2» و آغاز ضبط «پایتخت 7» | لبخند بزن همشهری

چند سالی است که کارگردانان سینما و تلویزیون به کمدی های روستایی توجه دارند و فکر می کنند می توان از پتانسیل زندگی روستایی برای خلق کمدی های جذاب استفاده کرد. البته سابقه ساخت کمدی روستایی در ایران به سال ها قبل برمی گردد. کسانی که سنشان قبل از انقلاب و سریال و فیلم بود. »صمد را فراموش نکرده اند» با همین تعریف، بعد از انقلاب و اوایل دهه شصت چند فیلم با مختصات مشابه فیلمبرداری شد اما از جایی به بعد فراموش شد تا اینکه در سال 90 سیروس مقدم «پایتخت» را ساخت. برای تلویزیون و بار دیگر توجه را به این سمت جلب کرد از ابتدای دهه نود، با موفقیت چشمگیر پایتخت، چندین فیلم و سریال کمدی روستایی فیلمبرداری شد و در این آثار برخی از شخصیت ها توانستند به شهرت زیادی دست یابند.

به گزارش بازتاب آنلاین، «پایتخت»، «نون.خ» و «خجالت نکش» از جمله کمدی های روستایی هستند که برخی از شخصیت های مهم و جذاب آن برای همیشه در ذهن مخاطب باقی می مانند. به بهانه اکران «خجالت نکش 2؛ جدایی صنم از قنبر» و آغاز ضبط فصل هفتم «پایتخت»، مروری بر این شخصیت ها از کمدی های جذاب روستایی داریم.

خالص | پایتخت محسن تنابنده

محسن تنابنده در نقش «نقی مغیلی» در نمایی از فصل ششم «پایتخت»

محسن تنابنده پیش از پیوستن به این پروژه به عنوان مجری سریال «پایتخت»، دو سیمرغ برای فیلم های «شهادی بایری خدا» و «هفت دقیقه تا پاییز» در کارنامه کاری خود داشت. با این حال نقش همیشگی نقی برای یکی این به یکی از نقاط عطف زندگی حرفه ای او تبدیل شد و او توانست تصویر جدیدی از خود ارائه دهد و بیش از پیش در اذهان عمومی بماند. نقی شخصیت ساده‌ای است که در هر فصل خود را عقل سلیم می‌بیند، اما با تصمیم‌های اشتباه و رفتارهای عجیبش مدام اوضاع را خراب می‌کند و اوضاع را بدتر می‌کند. نقی در فصل اول «پایتخت» به عنوان شخصیت اصلی این سریال معرفی شد و ویژگی های شخصیتی او در رابطه با هما و ارسطو بیشتر به چشم می خورد. این شخصیت در فصول بعدی به تدریج تکامل یافت و با قرار گرفتن در قالب یک کشتی گیر، راننده نماینده مجلس و… مدام بر جذابیت او افزوده شد. لحن نقی و سخنان او از نکاتی است که فراموش نمی کنیم.

ارسطو احمد مهرانفر پایتخت

موفقیت باکس آفیس فیلم
احمد مهرانفر در نمایی از فصل ششم «پایتخت»

احمد مهرانفر پیش از اینکه با بازی ارسطو در سریال پایتخت شناخته شود، مشاغل متعددی را در تئاتر، سینما و تلویزیون ترک کرد. «درباره الی»، «آب و هوا»، «یک عاشقانه ساده»، «اشتهاد برای خدا» و… از آثار مهم او بودند. با این حال، نقش ارسطو در “سرمایه” به یک رویداد مهم در کارنامه او تبدیل شد. ارسطو پسر عموی نقی بود که از فصل اول روی کامیون کار می کرد و به عنوان شخصیتی عاشق پیشه و علاقه مند به ازدواج معرفی شد. هر دختری که تلاش می کرد شکست می خورد و اوضاع طوری پیش می رفت که او تنها می ماند. بنابراین بخش مهمی از داستان هر فصل حول تلاش او برای ازدواج و همچنین دعواها و دعواهایی بود که با نقی داشت. نقش ارسطو در کارنامه کاری مهرانفر آنقدر مهم است که بسیاری او را با نام ارسطو می شناسند.

پایتخت فهیمه نسرین نصرتی

موفقیت باکس آفیس فیلم
نسرین نصرتی در کنار ریما رامینفر در نمایی از فصل ششم «پایتخت»

نسرین نصرتی پیش از ایفای نقش فهیمه در سریال «پایتخت 2» در فیلم ها و سریال های متعددی از جمله «تطریه» ظاهر شده بود اما اولین دیدار جدی مردم با این بازیگر در همین سریال «پایتخت» بود. نصرتی با تسلط بر نقش و تفسیر لهجه صحیح و جذاب مازندرانی خیلی زود توانست خود را در دل بینندگان این سریال جای دهد. از فصل دوم تا «پایتخت» او یکی او یکی از بازیگران زن ثابت بود و در نقش خواهر، خواهر شوهر، همسر، معشوقه و مادر مدام خلاقیت می داد و نقش خود را از یکنواختی می ساخت. فهیمه به عنوان شخصیتی معرفی می شود که سال ها ازدواج کرده و دو فرزند دارد، اما نقی همچنان به او حساس است و درگیر هر کاری است. مهم نیست چه زمانی کنارش باشد و چه زمانی که تنها زندگی می کند و به ازدواج مجدد فکر می کند، نقی او را زیر نظر دارد. او حتی بارها عروسک فهیمه را با رحمت در دست می گیرد و همیشه مطمئن می شود که هیچ جا کنار هم نباشند. از آنجایی که فهیمه همسرش را از دست داده است، همیشه در کنار خانواده نقی است و برای کوچکترین کارها به او وابسته است. نصرتی بر لهجه مازندرانی تسلط بسیار خوبی دارد و به همین دلیل لحن صحبت و به خصوص گفتگوی او با نقی هام بسیار خنده دار است.

پایتخت بهتاش فریبا بهرام افشاری

موفقیت باکس آفیس فیلم
بهرام افشاری در نقش «بهتاش فریبا» در نمایی از فصل ششم «پایتخت»

بهرام افشاری فعالیت خود را با تئاتر آغاز کرد و ابتدا در فیلم عصبانی نیستم وارد بازیگری سینما شد اما به دلیل توقیف فیلم، بازی او دیده نشد. در همان سال سیروس مقدم نقش «شیر» برادر بهبهد را در سریال «پایتخت 2» به او محول کرد. آنچه بهرام افشاری را به شهرت رساند، همکاری او با سیروس مقدم بود. او در «پایتخت 5» نقش بهتاش فریبا را بازی کرد و خیلی زود محبوب شد. جوانی که موهایش را عجیب کوتاه می کرد، لباس های گشاد و متفاوت می پوشید، سیگار می کشید، به بزرگان و خردسالان اهمیت نمی داد و در کل می توانست نماینده نسل جدیدی باشد که نقی، هما و فهیمه آن ها را نمی شناختند. بهتاش به خاطر لهجه جذاب و شخصیت خاصش. یکی یکی از بهترین های «پایتخت 5» بود. در فصل ششم، او را به عنوان یک فوتبالیست شیفته گل دیدیم که آرزو داشت پیتر چک ایران شود.

نورالدین خانزاده سعید آقاخانی ظهر.

موفقیت باکس آفیس فیلم
سعید آقاخانی در نقش «نورالدین خانزاده» در نمایی از فصل پنجم «نون خا»

سعید آقاخانی پس از سال ها بازی در سینما و تلویزیون، علاوه بر فعالیت در عرصه کارگردانی و تهیه کنندگی سریال های مختلف، با خلق شخصیت نورالدین خانزاده در سریال «نون.خ» به کارگردانی وی توانست محبوبیت زیادی کسب کند. خودش و با بازی درخشان در این نقش. وزن اصلی سریال در تمام فصول بر دوش این شخصیت است. با اینکه نورالدین در مقایسه با دیگر ساکنان روستا یک مغز به حساب می آید و مورد قبول همه قرار می گیرد، اما او شخصیتی ساده و صادق است که مدام دلخور می شود و درگیر چالش های مختلف می شود. بخش مهمی از داستان ها حول همین ویژگی های شخصیت او می چرخد. سعید آقاخانی بارها در کمدی ها و کارهای جدی و نورالدین موفقیت خود را ثابت کرده است یکی این یکی از مهمترین نقش های حرفه ای او است.

صنم شبنم مقدمی | خجالت نکشید 1 و 2

موفقیت باکس آفیس فیلم
شبنم مقدمی در نقش “صنم” در نمایی از فیلم “خجالت نکش 2، جدایی قنبر از صنم”

شبنم مقدمی پیش از ایفای نقش صنم در فیلم «خجالت نکش» در دو فیلم «نفس» و «زاپاس» توانست در نقش یک زن روستایی نقشی باورپذیر ایفا کند. او در قسمت اول فیلم «خجالت نکش» با لهجه ای کاملا مبتکرانه صحبت کرد و توانست موقعیت های خنده دار انتقادی را خلق کند. حالا در قسمت دوم «خجالت نکش» نقش سانمی را بازی می کند که هم سنش بزرگتر است و هم کمتر خسته کننده است. عصبی تر عمل می کند و رفتارش با قنبر جدی تر است. مثل همیشه حالت های صورت و حرکات دست و سر به او کمک می کند تا احساساتش را منتقل کند و در هنگام رویارویی با قنبر بحثی مفرح ایجاد می کند. صنم در «جدایی صنم از قنبر» نقش زنی میانسال را بازی می‌کند که به دلیل اختلاف شدید با قنبر، به سخنان دعانویس گوش می‌دهد و برای سامان دادن به زندگی‌اش به طلاق موقت رضایت می‌دهد. پس از آن اما درگیر ماجرایی تازه می شود و اختلافش با قنبر بیشتر می شود. مقدمی این بار تمرکز زیادی روی لهجه خود دارد و مجموعه شرایط او را به خلق شخصیتی مفرح واداشته است.

قنبر | احمد مهرانفر خجالت نکش 1 و 2

موفقیت باکس آفیس فیلم
احمد مهرانفر در نقش «قنبر» در نمایی از «خجالت نکش 2»; جدایی قنبر از صنم

احمد مهرانفر پس از بازی در چند کمدی روستایی از جمله «پایتخت»، «ایران برگر» و «علی البدل» در نقش دهقانی به نام قنبر در کمدی روستایی «خجالت نکش» به کارگردانی رضا مقصودی ظاهر شد. . قنبر مردی ساده و میانسال بود که پس از سکونت فرزندانش با یک عروس و یک نوه تصمیم گرفت به حرف های رئیس جمهور گوش دهد و دوباره بچه دار شود. موقعیت های کمدی فیلم برگرفته از ماجرای آخرین بارداری قنبر بود و مهرانفر توانست در نقش فردی چند سال بزرگتر از او جا بیفتد. یکی دیگر از نکات برجسته نقش او در این فیلم تسلط او بر لهجه بدیع بود. چیزی که اکنون در «خجالت نکش 2» شاهد آن هستیم. قنبر این بار پیرتر از قبل به نظر می رسد و لحن صحبت کردنش تا حدودی تغییر کرده است. آرامتر حرف می زند اما همچنان همان رابطه قبلی را با صنم دارد و همچنان در موقعیت هایی قرار می گیرد که همه چیز بر علیه او پیش می رود. در مجموع می توان گفت زوج احمد مهرانفر و شبنم مقدمی بزرگترین نقطه قوت این فیلم هستند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا