اخبار روز سینما

بررسی دلایل نامگذاری فیلم هایی که در عناوین خود به زمان خاصی اشاره می کنند در پوشش اکران «6 صبح» | به سکوت سرد زمان

وقتی زمان با عنوان یک فیلم گره خورده است، به این معنی است که آن زمان خاص در پیشبرد معنای داستان بسیار مهم است. در واقع کارگردان از مخاطب می خواهد که بیشتر به مسئله زمان در داستان توجه کند و مطمئن باشد که مراجعه به آن منطقی است. درست است که برخی از کارگردانان بدون توجه به این مهم چنین تصمیماتی می گیرند، اما در مجموع با بررسی دقیق محتوای فیلم هایی که عنوان آنها برگرفته از زمان خاصی است، می توان به معنای خاصی در عنوان و محتوا رسید. مهران مدیری در دو فیلمی که کارگردانی کرده به ساعت اهمیت زیادی داده است. بعد از «پنج بعدازظهر»، حالا در «6 صبح»، با استفاده از زمان به درستی معنا بسازید.

به گزارش بازتاب آنلاین، «6 صبح» به کارگردانی مهران مدیوری از 3 مرداد منتشر شد به بهانه شروع اکران این فیلم نگاهی می اندازیم به فیلم هایی که عنوان آنها از ساعتی گرفته شده است. در هر مورد سعی می کنیم دلیل این انتخاب ها را تحلیل کنیم.

6 صبح مهران مدیری 1403

6 صبح دومین فیلم مهران مدیری است که ساعت نقش اساسی در شکل گیری درام دارد.
سمیرا حسن پور در نمایی از فیلم «6 صبح»

مهران مدیری در فیلم «6 صبح» به انتقاد از سختگیری پلیس می پردازد و به این موضوع می پردازد که چگونه یک واقعیت ساده و نادیده گرفته شده می تواند زندگی دو جوان را تحت تأثیر قرار دهد و آینده آنها را نابود کند. دلیل انتخاب عنوان فیلم از ابتدا مشخص است. دختری قصد مهاجرت برای تحصیل در مقطع دکتری را دارد و داستان یک شب که باید ساعت 6 صبح پرواز کند روایت می شود. این لحظه در طول فیلم بارها ذکر می شود و هر بار که به آن اشاره می شود، نگرانی شخصیت اصلی بیشتر می شود. دختر مدام اصرار می کند که اگر ساعت 6 صبح سوار پرواز نشود و به موقع به دانشگاه نرسد، تمام تلاشش بیهوده خواهد بود و زندگی اش از بین می رود. مدیری در «لاس 6 صبح» نیز شخصیت هایی را به تصویر می کشد که بدون هیچ تقصیری و تنها به خاطر شرایط زندگی شان رنج می برند. این بار برخلاف «پنج بعدازظهر» فقط مردم عادی نیستند که باعث ایجاد مشکل می شوند، بلکه قوانین عجیب جامعه مانع پیشرفت آنها می شود. مدیری «لاس 6 صبح» را به عنوان یک اثر اجتماعی ساخته که موقعیت‌های کمدی ندارد و به دنبال تبیین یک موضوع مهم اجتماعی است. خود مدیر در نقشی کوتاه ظاهر شده و رفتارش در شرایطی که ساعت 6 صبح پیش می آید بسیار موثر است.

حوالی ساعت 8 صبح منوچهر هادی 1401

6 صبح دومین فیلم مهران مدیری است که ساعت نقش اساسی در شکل گیری درام دارد.
منوچهر هادی در نمایی از فیلم سینمایی «ساعت هشت صبح»

در فیلم «حدود 8 صبح» مردی در یک دعوای شرافتمندانه جان خود را از دست می دهد و همسرش راضی به رضایت برای آزادی قاتل نمی شود. یکی قاتل در میان دوستان مرد دخالت می کند و با نقشه ای وارد زندگی زن می شود تا رضایت او را جلب کند، اما در نهایت همه چیز به هم می ریزد و فیلم با مرگ دو نفر به پایان می رسد. تا سکانس پایانی نمی توانیم معنای عنوان فیلم را بفهمیم. تا تصمیم به قتل همسر مقتول که حوالی ساعت 8 صبح گرفته می شود. تاریخی که باعث مرگ همسر و دوست قاتل می شود. عنوان این فیلم معنای خاصی ندارد و آنقدرها هم مهم نیست. چون گره فیلم خیلی قبل از رسیدن به نقطه پایانی باز شد و این ساعت هیچ تاثیری در روند داستان ندارد.

پنج بعد از ظهر مهران مدیری ۱۳۹۵

6 صبح دومین فیلم مهران مدیری است که ساعت نقش اساسی در شکل گیری درام دارد.
سیامک انصاری در نمایی از فیلم پنج بعد از ظهر

مهران مدیری در ساعت پنج عصر معضلات اجتماعی و ناهنجاری های شهری را با لحنی طنز به تصویر می کشد. از ضعف فرهنگ آپارتمان نشینی تا رها شدن بیماران در بیمارستان های دولتی، شرایط نامناسب تردد مترو در مرکز شهر، حضوری در مراسم تشییع و … آغاز این سفر از مرکز شهر با یک نیاز تشکیل شده است. شخصیت اصلی باید هزینه بانکی خود را در آن روز بپردازد و تا ساعت 5 بعد از ظهر دیگر وقت ندارد. زیرا در غیر این صورت خانه شما را مصادره می کنند. در طول روز، شخصیت اصلی داستان ناخواسته درگیر مشکلات مختلفی می شود و زمان رسیدن به بانک قطع می شود و در نهایت همه مشکلات به نوعی مانع از رسیدن مرد به بانک به خصوص در آن زمان می شود. در این فیلم کارگردانی انگشت اتهام را به سمت مردم و رفتار آنها در فضاهای عمومی نشانه رفته است. عواملی که به عنوان مانع اصلی در مسیر شخصیت داستان قرار می گیرند و باعث می شوند هیچ اتفاقی به موقع رخ ندهد.

باغ فردوس ساعت 17 زنده باد سیامک شایقی 1384

6 صبح دومین فیلم مهران مدیری است که ساعت نقش اساسی در شکل گیری درام دارد.
لادن مستوفی و ​​رضا کیانیان در نمایی از فیلم باغ فردوس ساعت 17

فیلم باغ فرودس ساعت 5 بعدازظهر درباره مشکلات روحی و روانی دختری بود که در خانواده خودش مورد آزار و اذیت قرار گرفته و به همه چیز و همه چیز بی اعتماد بود. او بارها خودکشی کرد و هیچ کس نتوانست جلوی او را بگیرد. تا زمانی که یک روانشناس وارد زندگی او شد، به تدریج وضعیت روحی او بهتر شد، اما علاقه او به دکتر ماجرا را به سمت دیگری کشاند. نکته مهم در مورد عنوان فیلم اعلام رسمی این بود که چه زمانی این دختر می تواند بدون کمک پزشک به زندگی خود ادامه دهد. که در یکی از سکانس های پایانی فیلم برای اینکه دکتر نتیجه نهایی درمانش را ببیند ساعت 17 با دختری در باغ فردوس بیرون رفت اما پنهان شد. وقتی دختر به وقت ملاقات می رسید، گیج و ناراحت می شد، اما دستورات دکتر را به یاد می آورد و سعی می کرد آرام شود. تلاش او برای درمان خود آنقدر مهم بود که عنوان فیلم را برای او به ارمغان آورد.

رستگاری در 8:20 دقیقه چیرو الوند |

6 صبح دومین فیلم مهران مدیری است که ساعت نقش اساسی در شکل گیری درام دارد.
بهرام رادان و مهتاب کرامتی در نمایی از فیلم “رستگاری در هشت و بیست دقیقه”

«رستگاری در 8:20 دقیقه» به زندگی روزمره دو جوان رادیکال می پردازد و از تعصبات و اعمال قدرت در حوزه دین انتقاد می کند. دو جوان بسیجی تصمیم می گیرند زن جوانی را که به زعم آنها مفسده است نابود کنند تا به سمت جامعه ای آرمانی و به دور از فساد حرکت کنند و به حکم خدا عمل کنند. آنها برای دختر برنامه ریزی می کنند و با اینکه وضعیت زندگی او را درک می کنند، باز هم از تصمیم خود دست بر نمی دارند. تا اینکه بالاخره صحبت های دختر روی شخصیت طاها متمرکز شد. یکی هر دو را تحت تأثیر قرار می دهد. عنوان 8:20 دقیقه به لحظه ای اشاره دارد که دختر، مرد سرمایه دار عیاشی را می کشد و طاها تصمیم می گیرد به جای دختر، مسئولیت قتل را بر عهده بگیرد. در واقع طاها از ابتدا تا انتها به درک جدیدی از رستگاری می رسد و به خصوص در این ساعت با تصمیمی درست، راهی را گام بر می دارد که به رستگاری ختم می شود.

تهران ساعت 7 صبح امیرشهاب رازویان 1381

6 صبح دومین فیلم مهران مدیری است که ساعت نقش اساسی در شکل گیری درام دارد.
مهران رجبی در نمایی از فیلم «تهران ساعت 7 صبح»

امیرشهاب رضویان در فیلم «تهران ساعت 7 صبح» یک روز از زندگی چند شهروند تهرانی را در یک زمان خاص تعریف می کند. فیلمی اپیزودیک که در هر بخش به زندگی یک شخصیت می پرداخت. رضویان در مجموع می خواست تصویری از زندگی مردم در دهه 80 را به تصویر بکشد و مشکلات، ناکامی ها و خستگی های آنها را در معرض دید عموم قرار دهد. داستان فیلم با اعلام ساعت 7 صبح در یک چهارراه شروع شد و داستان زندگی شخصیت ها درست زمانی پیش روی ما بود که قرار بود کار روزانه خود را شروع کنند. “تهران ساعت 7 صبح” یکی این فیلم یکی از فیلم‌های مهم اوایل دهه 80 بود و در کارنامه امیرشهاب رضویان به‌عنوان اثری شاخص به‌شمار می‌رفت.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا