اخبار روز سینما

بررسی دلایل جذابیت دو معلم دوست داشتنی در فیلم های «آقایان ممنوع» و «فروشنده» به بهانه روز معلم | آقا شما خیلی باحالید

در سینمای ایران با معلمان زیادی روبرو بوده ایم. معلمانی فداکار، مؤثر و دلسوز که غالباً فراتر از چارچوب معلمی برای هنرجویان خود ظاهر شده و تأثیر زیادی در تئاتر داشته اند. این معلمان با تمام ویژگی های شخصیتی درخشانی که دارند، تجربیات مهمی را برای ما خلق کرده اند، اما اگر قرار باشد بین فیلم های کمدی و درام یکی را انتخاب کنیم، دو گزینه بیشتر از دیگران در ذهن ما نقش می بندد. «آقای گراز» در فیلم «آقایان وارد نشوند» و «عماد» در فیلم «فروشنده». اولی کلیشه های موجود در مورد شخصیت معلم را برای ما تغییر داد و دومی از جایگاه معلم فرهنگی به امپراتوری تبدیل شد که در جریان تجاوز به همسرش از چارچوب های معمول منحرف شده و به انتقام روی می آورد. . به تنهایی.

به گزارش بازتاب آنلاین، به مناسبت روز معلم به بررسی این دو نمونه بسیار مهم در آثار کمدی و نمایشی اساتید برجسته سینما پرداخته و دلایل اهمیت آنها را بررسی کرده ایم.

جذاب ترین معلم کمدی. رضا عطاران ورود مردان ممنوع

رضا عطاران در نمایی از فیلم «آقایان وارد نشوند»

یکی یکی از مهم ترین و ماندگارترین نقش های کارنامه رضا عطاران، نقش آقای جبلی در فیلم «ورود آقا ممنوع» به کارگردانی مگتو است. عطاران تصویری از یک معلم جذاب در سینمای ایران خلق کرد که با تصور ما از معلمان تا آن زمان متفاوت بود و برای همیشه در اذهان عموم ماندگار شد. محور اصلی فیلم «آقایان ممنوع» مدیر مدرسه ای سخت گیر، بی ادب و ضد مرد به نام خانم دارابی است که به دلیل زایمان مجبور به قبول حضور معلم شیمی برای همکاری با پسران می شود . از معلم شیمی مدرسه رضا عطاران نقش آقای جبلی، همان معلم شیمی را بازی می کند که کاملا محافظت شده و دور از چشم دانش آموزان دختر به سمت مدرسه می رود. مردی بی آزار، دست و پا چلفتی و ناامن که در بازی ای که دانش آموزان برای او ترتیب داده اند شرکت می کند تا خم دارابی را خشنود کند و در آن مدرسه شغل رسمی پیدا کند. تلاش جبلی برای جلب توجه خانم دارابی، واژگونی مشکل توسط بچه ها و درک نادرست خانم دارابی از محبت جبلی، موقعیت های جالب و عجیبی را در طول فیلم ایجاد می کند. به نظر ما چیزی که نقش آقای جبلی را خاص می کند ترکیب متفاوت رضا عطاران است. گریم که توانسته است جبلی را به عنوان یک معلم نخبه شیمی معرفی کند اما در عین حال فاقد اعتماد به نفس و بی توجهی به ظاهر است. نمی تواند روابط اجتماعی برقرار کند. او نمی تواند خارج از حوزه صداقت عمل کند و حتی توانایی گفتن یک جوک را هم ندارد. بنابراین وقتی در موقعیتی دراماتیک قرار می گیرد، آن را به بدترین شکل ممکن بازی می کند و این بخش مهمی از جذابیت این نقش است. عطاران سعی کرده به سادگی و حتی در جاهایی حماقت آقای جبلی بپردازد و از تقابل این شخصیت با خانم دارابی موقعیت های کمدی خنده داری بسازد.

جذاب ترین معلم تئاتر. فروشنده شهاب حسینی

عماد در فیلم
شهاب حسینی در نمایی از فیلم فروشنده

اصغر فرهادی در فیلم «فروشنده» به چالش‌های پیش روی یک معلم ادبیات پرداخت و روند تبدیلش از معلمی آرام و مؤدب به فردی خشن و کوتاه‌خلق را نشان داد. عماد اول در فیلم به عنوان معلمی معرفی می شود که همه بچه ها او را دوست دارند. او هیچ حد وسطی با خشونت ندارد و سعی می کند با آنها دوست شود و شوخی های آنها را به اشتراک بگذارد. او سعی می کند به جای اینکه در مقابل آنها بایستد و نقش معلمی را بر عهده بگیرد، در کنار آنها باشد و خیلی تلویحا احترام و رفتار شایسته را به آنها یاد می دهد. تا اینکه زندگی عادی او با نقض حریم خصوصی او توسط یک غریبه مختل می شود. مردی که در واقع مشتری مستأجر قبلی خانه است و فکر می کند خانه همچنان متعلق به همان زن است، حریم خصوصی او را نقض می کند. با اینکه عماد قبول دارد که همه چیز کاملا تصادفی بوده و همسرش ربطی به این موضوع نداشته است، اما احساس می کند که تحت تاثیر قرار می گیرد و هر کاری که می کند نمی تواند این موضوع را هضم کند. عماد از مردی مهربان و صمیمی در مدت کوتاهی به فردی بدبین و خشن تبدیل می شود که دیگر نمی تواند منطقی رفتار کند. با تیره شدن لباس هایش و نامرتب شدن موهایش، در کلاس درس کمتر حوصله اش سر می رود و در مواجهه با دانش آموزان کمتر حوصله اش را نشان می دهد تا جایی که حتی با آنها دعوا می کند. اگرچه قبلاً همیشه از مدارا با دیگران صحبت می کرد و مخالف هر نوع خشونت بود. حسینی برای فیلم «فروشنده» برنده نخل طلای بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن شد. او همچنین در خانه سینما و جشن حافظ جایزه گرفت.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا