اخبار روز سینما

بررسی تاثیر رنگ‌ها بر طعم غذاها! / این رنگ ‌ها شما را گرسنه‌تر می‌کنند! + عکس

با وجود این که اکثر افراد دیزاین و رنگ یک غذا برایشان اهمیت ندارد، اما طبق تحقیقات انجام شده این موارد تاثیر بسیار زیادی بر طعم یک خوراکی دارد. در ادامه ترفندهایی که کارخانه جات مواد غذایی و رستوران ها برای فروش بیشتر از آن استفاده می‌کنند را معرفی می‌کنیم.

مراقب ترفندهای رستوران ها باشید تا گرسنه تر شویم و بیشتر بفروشیم

بسیاری از مردم می گویند تا زمانی که غذا طعم خوبی دارد، برایشان مهم نیست که چگونه سرو می شود. با این حال، یک وعده غذایی خوب بسیار بیشتر از ترکیب مناسب مواد است. آزمایش‌ها نشان داده‌اند که نحوه سرو غذا تأثیر زیادی بر انتظارات ما از طعم آن دارد. کارشناسان مواد غذایی این ترفندهای روانی را می دانند و همیشه از آنها برای فروش محصولات خود استفاده می کنند. در ادامه با این ترفندها آشنا خواهیم شد.

1. ظرف سفید مزه ی شیرین را تشدید و ظرف سیاه مزه ی شور را تشدید می کند

مراقب ترفندهای رستوران ها باشید تا گرسنه تر شویم و بیشتر بفروشیم
تحقیقات نشان داده است که رنگ بشقاب می تواند بر نحوه درک ما از طعم غذا تأثیر بگذارد. برای آزمایش این موضوع، محققان تکه های کوچک موس توت فرنگی را در کاسه های سیاه یا سفید برای شرکت کنندگان در تحقیق سرو کردند. در نهایت معلوم شد موسی که در بشقاب سفید سرو می شد شیرین تر و خوشمزه تر به نظر می رسید. از طرفی بشقاب مشکی رنگ موس را شورتر می کرد. به همین دلیل است که غذاهای تلخ یا تند اغلب در بشقاب های سیاه سرو می شود.

2. نوشیدنی های قرمز مزه ی بیشتری دارندمراقب ترفندهای رستوران ها باشید تا گرسنه تر شویم و بیشتر بفروشیم
آزمایش دیگری نشان داد که رنگ نوشیدنی بر طعم آن تأثیر می گذارد. در این آزمایش، همه شرکت کنندگان در آزمون یک نوشیدنی دریافت کردند. نوشیدنی تماماً آب آلبالو بود و فقط از نظر شیرینی و رنگ قرمز با هم تفاوت داشتند. نتیجه این بود که نوشیدنی پررنگ تر طعم بهتری داشت.

علاوه بر این، شرکت کنندگان اظهار داشتند که نوشیدنی پررنگ تر بیشتر شبیه گیلاس واقعی است. به همین دلیل است که تولید کنندگان مواد غذایی و نوشیدنی رنگ زیادی به محصولات خود اضافه می‌کنند.

3. شکل شکلات روی مزه ی آن تأثیر می گذارد

مراقب ترفندهای رستوران ها باشید تا گرسنه تر شویم و بیشتر بفروشیم
در یک جعبه شکلات معمولا شکلات هایی با اشکال مختلف وجود دارد، اما این اتفاقی نیست. در واقع شکل قالب تاثیر زیادی در سرعت ذوب شدن آن در دهان دارد که بر طعم شکلات تاثیر می گذارد. شکلات هایی که سطح بیشتری دارند، مولکول های خود را سریعتر آزاد می کنند. با این حال اگر قرار باشد طعم شکلات به آرامی احساس شود، طوری طراحی می شود که زود آب نشود.

4. ما دوست نداریم غذاهای عادی رنگی غیرعادی داشته باشند

مراقب ترفندهای رستوران ها باشید تا گرسنه تر شویم و بیشتر بفروشیم
رنگ غذا می تواند بر درک و دریافت ما بسیار بیشتر از تصور ما تأثیر بگذارد.

در یک آزمایش، از شرکت کنندگان خواسته شد استیک و سیب زمینی را در نور کم بخورند. تا چراغ روشن شد همه از غذا راضی بودند. وقتی شرکت کنندگان دیدند که استیک ها آبی و سیب زمینی ها سبز هستند، از خوردن آنها دست کشیدند. اگرچه طعم غذا تغییر نکرده بود، اما برخی از شرکت کنندگان واقعاً ناراحت بودند.

5. زرد و نارنجی گرسنه ترمان می کنندمراقب ترفندهای رستوران ها باشید تا گرسنه تر شویم و بیشتر بفروشیم
طبق تحقیقات، وقتی رنگ زرد را می بینیم، مغز ما سروتونین بیشتری آزاد می کند. بنابراین، این رنگ گرما و شادی را تداعی می کند. رنگ زرد به طور کلی ما را خوشبین تر می کند و می تواند باعث شود غذای بیشتری بخوریم. رنگ نارنجی هم همینطور. به همین دلیل است که بسیاری از رستوران های محبوب از رنگ های گرم و جذابی مانند زرد و نارنجی در طراحی خود استفاده می کنند.

6. شکل و رنگ فنجان می تواند روی مزه ی قهوه تأثیر بگذارد

مراقب ترفندهای رستوران ها باشید تا گرسنه تر شویم و بیشتر بفروشیم
تحقیقات نشان داده است که رنگ و شکل فنجان قهوه بر درک و دریافت قهوه تأثیر می گذارد. متخصصان قهوه و غیرمتخصصان معتقدند قهوه در فنجان های لاله ای شکل عطر بیشتری دارد. همچنین رنگ های تیره تداعی گر مزه ی بیشتری هستند و به همین دلیل است که قهوه در فنجان سفید طعم بهتری دارد. زیرا رنگ قهوه در مقابل سفیدی فنجان تیره تر به نظر می رسد.

7. رنگ آبی اشتها را کم می کند

مراقب ترفندهای رستوران ها باشید تا گرسنه تر شویم و بیشتر بفروشیم
عدم وجود نسبی رنگ آبی در طبیعت حداقل در خوراکی ها باعث شده تا این رنگ بر کاهش اشتها اثر داشته باشد. به استثنای زغال اخته، ما به ندرت می توانیم رنگ آبی را با یک غذا مرتبط کنیم. از آنجایی که رنگ آبی هیچ غذایی را در ما تداعی نمی کند، معمولاً وقتی در محیط آبی هستیم کمتر غذا می خوریم. به همین دلیل یکی از مواردی که در بسیاری از برنامه های کاهش وزن وجود دارد استفاده از بشقاب های آبی است.

8. هات چاکلت در لیوان نارنجی رنگ مزه ی بهتری دارد

مراقب ترفندهای رستوران ها باشید تا گرسنه تر شویم و بیشتر بفروشیم
رنگ لیوانی که از آن می نوشیم می تواند تاثیر زیادی بر درک ما از طعم نوشیدنی داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که وقتی هات چاکلت در لیوان نارنجی یا کرم رنگ سرو می شود، مردم طعم آن را بیشتر دوست دارند. بدیهی است که این رنگ ها طعم شکلات را بهتر می کند که باعث رضایت بیشتر فرد از نوشیدنی می شود. همچنین شکلات داغ در شیشه کرم رنگ تیره برای مردم طعم شیرین تری دارد.

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا