دانستنی ها

با برخی از رایج ترین باورهای غلط در مورد کاهش وزن آشنا شوید

در ادامه برخی از رایج ترین باورهای غلط در مورد کاهش وزن را برای شما شرح می دهیم.

اگرچه بسیاری از ما نگران اضافه وزن و چاقی هستیم و حتی گاهی نگران رژیم های غذایی بدی هستیم که درباره آن می شنویم، اما سعی کرده ایم عادات غذایی خود را تغییر دهیم، اما وقتی هر بار با در بسته مواجه می شویم  نه تنها لاغر نمی شویم اما گاهی اوقات عوارض تغذیه نادرست ما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

خیلی از ما صبح ها از خواب بیدار می شدیم و جلوی آینه با خود فکر می کردیم که برای رهایی از چربی های شکم و پهلو و اضافه وزن باید رژیم و ورزش را شروع کنیم، اما آیا این قدرت اراده است؟ آیا یک تغییر برای شروع کافی است؟

این شکست های رژیم غذایی به این دلیل است که اکثر ما برنامه کاهش وزن را زیر نظر متخصص تغذیه دنبال نمی کنیم و برنامه ریزی می کنیم که رژیم را شروع کنیم و با دانسته ها و شنیده های خود رژیم لاغری را شروع کنیم.

در این مقاله سعی داریم برخی باورهای غلط در مورد کاهش وزن را مرور کنیم:

1. نخوردن صبحانه به کاهش وزن کمک می کند

منطق پشت این استراتژی این است که حذف یک وعده غذایی در روز منجر به کالری کمتری می شود. بر اساس تحقیقات، افرادی که صبحانه نمی خورند، برای جبران ناهار بیشتر غذا می خورند. بسیاری از این افراد سطح انسولین ناشتا و سطح کلسترول بالایی دارند. بنابراین، می توان این را گفت؛ نخوردن صبحانه خطر اضافه وزن و چاقی را افزایش می دهد.

2. غذاهای «چربی سوز» می توانند به کاهش وزن کمک کنند

برخی از غذاها به عنوان چربی سوز شناخته می شوند. برخی ادعا می کنند؛ غذاهایی مانند آناناس، زنجبیل، پیاز، آووکادو، مارچوبه، کرفس، فلفل قرمز، بروکلی، چای سبز و سیر با تسریع متابولیسم بدن به سوزاندن چربی بدن کمک می کنند. با این حال، هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه این غذاها می توانند به کاهش وزن کمک کنند وجود ندارد.

3. مکمل های چربی سوز می توانند به کاهش وزن کمک کنند

بسیاری از افراد برای کاهش وزن از چربی سوز استفاده می کنند. مطالعات روی 200 چربی سوز محبوب در بازار نشان می دهد که این مکمل ها حاوی ترکیبات خطرناکی از مواد پنهان هستند، از جمله مواد فعال موجود در داروهای تایید شده تشنج، داروهای فشار خون و داروهای ضد افسردگی. بنابراین بهتر است برای کاهش وزن سلامت خود را به خطر نیندازید.

4. غذاهای کم چرب به کاهش وزن کمک می کنند

البته غذاهای کم چرب احتمالا چربی کمتری دارند. اما گاهی اوقات این محصولات با شکر یا نمک اضافه شده جبران می شوند. همچنین، کاهش چربی لزوما به معنای کم چربی نیست. فقط به این معنی است که محتوای چربی یک محصول کمتر از نسخه کامل آن است.

5. برای کاهش وزن میان وعده نخورید

برخی فکر می کنند مصرف میان وعده یکی از دلایل اصلی چاقی است، اما تحقیقات نشان می دهد که تنقلات سالم مانند میوه یا ماست کم چرب میل به غذا را کاهش می دهد و در نتیجه به کاهش وزن کمک می کند.

6. خود را از غذاهای مورد علاقه خود محروم کنید

تحقیقات نشان می دهد که محروم کردن خود از تمام غذاهایی که دوست دارید کارساز نخواهد بود زیرا در نهایت تسلیم وسوسه می شوید و از تلاش خود دست می کشید. هیچ ضرری ندارد که به خودتان اجازه دهید هر از گاهی غذای مورد علاقه تان را بخورید، مهم نیست چقدر شیرین و چرب باشد.

7. مصرف مقداری قند باعث چاق شدن شما می شود

گفته می شود قندهای کمتر فرآوری شده، مانند آنهایی که در شربت افرا یا عسل یافت می شوند، سالم تر از شکر سفید هستند. در واقع بدن ما قند را به همین روش پردازش می کند. روده همه قندها را به مونوساکارید تبدیل می کند و همه انواع قندها تقریباً 4 کالری در هر گرم دارند.

8. شکر را به طور کامل حذف کنید

رعایت اعتدال در رژیم غذایی بسیار مهم است، اما این را هم باید گفت که استفاده کمتر از غذاهای شیرین برای کاهش وزن ایده خوبی است.

9. شیرین کننده های مصنوعی سالم هستند

برای کاهش مصرف قند، بسیاری از افراد شیرین کننده های کم کالری یا بدون کالری مانند آسپارتام را انتخاب می کنند. این ممکن است میزان کالری مصرفی را کاهش دهد، اما مطالعات نشان داده است که شیرین کننده های مصنوعی یا غیر مغذی با افزایش وزن و افزایش BMI  [شاخص توده بدنی]و خطر قلبی متابولیک مرتبط هستند

10. با رژیم غذایی چربی قسمت های خاصی از بدن را کاهش دهید

برخی از افراد به خصوص در نواحی خاصی مانند ران یا شکم تمایل به کاهش چربی دارند. در واقع این هدف گیری امکان پذیر نیست. واکنش بدن هر فردی به کاهش وزن متفاوت است و ما نمی توانیم انتخاب کنیم که کدام تکه چربی را ابتدا از دست بدهیم.

با این حال، اگر کاهش وزن با ورزش هایی برای تقویت یک ناحیه خاص همراه باشد، ممکن است به نظر برسد که آن ناحیه وزن بیشتری از دست می دهد.

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که کاهش کالری دریافتی و ورزش مطمئن ترین راه برای کاهش وزن است. با این حال، افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت و چاقی باید قبل از شروع یک رژیم کاهش وزن جدید با پزشک خود صحبت کنند.

منبع: همشهری

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا