دانستنی ها

این باورها در مورد سوختگی اشتباه هستند!

سوختگی ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند: سوختگی شیمیایی، الکتریکی، حرارتی، استنشاقی و سوختگی مایع داغ.

سرپرستار بخش سوختگی بیمارستان ۱۵ خرداد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به برخی از اقدامات غلط در مصدومیت ناشی از سوختگی اشاره کرد و گفت: در زمان بروز سوختگی خصوصا در سوختگی‌های درجه دو و بالاتر اقدام اولیه رساندن مصدوم به مرکز درمانی است.

به گزارش ایسنا، حسن بیگی در خصوص احتیاطات اولیه در هنگام سوختگی و باورهای غلط در این زمینه، با تاکید بر اینکه در هنگام سوختگی باید از اقدامات نادرست پرهیز شود، گفت:  اگر پوست‌تان دچار سوختگی و در ادامه تاول زدگی شد، به هیچ عنوان اقدام به قیچی و یا ترکاندن تاول نکنید، تاول‌های ناشی از سوختگی‌های شدید تنها در مراکز درمانی و با تیغ‌های مخصوص تخلیه می‌شود.

رئیس بخش سوختگی بیمارستان 15 خرداد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به برخی اقدامات غلط در آسیب های سوختگی اشاره کرد و گفت: در هنگام سوختگی به ویژه در سوختگی های درجه دو به بالا، اولین قدم رساندن مصدوم به مرکز درمانی است.

حسنبیگی استفاده از یخ، خمیردندان، روغن و سیب زمینی و یا هرگونه درمان خودسرانه را مورد انتقاد قرار داد و افزود: برای سوختگی های سطحی ابتدا محل سوختگی را با آب گرم بشویید سپس از پمادهای ضد سوختگی قابل استفاده استفاده کنید.

وی با بیان این‌که سوختگی جراحت پوستی یا غشای مخاطی است که در اثر سرما یا گرمای بیش از حد، جریان‌های الکتریکی و یا برخورد با مواد شیمیایی رخ می‌دهد، افزود: غشای مخاطی شامل دهان، التهاب ملتحمه و مجاری راه‌های هوایی است.

رئیس بخش سوختگی بیمارستان 15 خرداد با اشاره به اینکه سوختگی یکی از شایع ترین حوادثی است که سلامت و در برخی موارد جان افراد را به خطر می اندازد، گفت: اگر از ساختار پوست و میزان آسیب در زمان سوختگی آگاهی داشته باشید، می‌توانید آسیب‌های جدی به پوست را کاهش دهید.

او با اشاره به علل سوختگی گفت: سوختگی; آنها به انواع مختلفی تقسیم می شوند: سوختگی شیمیایی، الکتریکی، حرارتی، استنشاقی و مایع داغ.

در پاسخ به این سوال که در هنگام سوختگی چند لایه پوست آسیب می بیند. وی تصریح کرد: سوختگی چهار درجه است. سوختگی درجه یک به معنای سوختگی است که به لایه بیرونی پوست آسیب می رساند، در این درجه از سوختگی ها قرمزی پوست، التهاب و درد کوتاه مدت وجود دارد و در این موارد مراحل بهبودی در عرض هفت روز کامل می شود.

رئیس بخش سوختگی بیمارستان 15 خرداد وی گفت: آفتاب سوختگی نمونه بارز سوختگی درجه یک است.

وی با بیان اینکه سوختگی درجه 2 از نظر بافت آسیب دیده عمیق تر از سوختگی درجه 1 است، تاکید کرد: زمانی که لایه بیرونی پوست و بخشی از لایه میانی آسیب ببیند، شرایط التهابی روی پوست ایجاد می شود و سطح پوست ملتهب می شود. پوست کاملا مرطوب است در این مواقع تاول هایی در سراسر پوست ظاهر می شود و بیمار درد زیادی را احساس می کند.

حسن بیگی با اشاره به اینکه درمان سوختگی های درجه دو معمولا 21 روز به طول می انجامد، ادامه داد: سوختگی های درجه سه زمانی اتفاق می افتد که کل لایه پوست از لایه سطحی و لایه میانی از بین رفته و پوست چرمی و سفید شود. رنگ به نقره ای یا قرمز تیره تغییر می کند در این حالت معمولاً فرد دردی احساس نمی کند زیرا برخی از پایانه های عصبی پوست از بین می روند.

وی تاکید کرد: درمان سوختگی درجه سه زمان بر است و نیاز به درمان های طولانی مدت و حتی جراحی دارد.

او با بیان اینکه سوختگی درجه چهار عمیق ترین نوع سوختگی است که به لایه های مختلف پوست، بافت ها، عضلات و حتی استخوان ها آسیب می رساند، ادامه داد: سوختگی درجه چهار نیازمند مراحل مختلف جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی است و در اکثر موارد در موارد، پیوند پوست و بافت مورد نیاز است.

رئیس بخش سوختگی بیمارستان 15 خرداد وی با جلب توجه به احتیاط های اولیه در مبارزه با سوختگی، اظهار داشت: در ساعات اولیه سوختگی باید فرآیند سوختگی (مانند خاموش کردن آتش یا قطع جریان برق)، خنک کردن پوست و خارج کردن لباس و جواهرات متوقف شود. از بدن انتقال مصدومان سوختگی به مراکز درمانی چهار اقدام اساسی و مهم است.

هشدار: در مواردی که سوختگی ناشی از جریان الکتریکی باشد، اولین قدم برای توقف فرآیند سوختن، قطع جریان برق است. بنابراین تا زمانی که از قطعی برق مطمئن نشدید مستقیماً با او تماس نگیرید.

حسن بیگی در ادامه سخنان خود گفت: در سوختگی های الکتریکی باید با عایق اشیایی که باعث سوختگی می شود از مصدوم جدا شود و در مرحله دوم قلب بیمار چک شود اگر فرد دچار سکته قلبی شده باشد ، اولین عملیات احیاء در محل حادثه انجام شود و بلافاصله فرد به مراکز درمانی مجهز منتقل شود.

وی ادامه داد: اولین قدم در سوختگی های شیمیایی، توقف فرآیند سوختگی و حذف مواد شیمیایی ریخته شده روی بدن و لباس است.

رئیس بخش سوختگی بیمارستان 15 خرداد، هشدار داد: در صورت ریختن ماده شیمیایی روی لباس مصدوم، هرگز لباس را از بدن مصدوم خارج نکنید. از آنجایی که ممکن است به سر و صورت فرد آسیب برساند، در این موارد لباس را با قیچی یا جسم تیز از روی بدن پاره کنید، سپس پوست فرد را با آب فراوان، آب معمولی و آب فشار قوی حداقل به مدت ۲۰ دقیقه بشویید.

وی در مورد مواد دارای گرد و غبار سوزاننده نیز گفت: در مرحله اول گرد و غبار سوزاننده را از روی لباس یا سطح پاک کنید و سپس سطح آسیب دیده را با آب فراوان در دمای حداقل 15 درجه سانتیگراد بشویید.

حسن بیگی گفت: شستن سر، صورت و چشم با آب فراوان توصیه اکید شده است. در مواردی که فقط یک چشم آسیب دیده است، برای جلوگیری از آسیب دیدن چشم سالم، باید فلاشینگ به سمت بیرون انجام شود و سپس مصدوم را می توان با خیال راحت به مرکز درمانی مجهز منتقل کرد.

وی مهمترین احتیاط های لازم برای سوختگی را اینگونه بیان کرد: اگر فردی که لباس و بدنش سوخته است در حال دویدن یا راه رفتن است فوراً او را متوقف کرده و روی زمین بگذارید تا از آسیب دیدگی جلوگیری شود. از غلتیدن روی زمین؛ زیرا غلتیدن باعث آسیب به قسمت های سالم پوست می شود.

این کارشناس ارشد پرستاری به مواقعی که استفاده از آب در سوختگی ها ممنوع است، اشاره کرد و گفت: استفاده از آب در سوختگی ها در سه مورد ممنوع است. در مواردی که پوست آسیب زیادی دیده است، در مواردی که دمای بدن آسیب دیده به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و سرد شدن بدن وضعیت را بدتر می کند، در مواردی که سوختگی باعث آسیب به سایر اعضا و جواهرات می شود، اجازه نداریم پوست را با آب خنک کنیم. شخص مثلاً در تصادفات رانندگی که فرد تصادف کرده و همچنین ممکن است دچار سوختگی و شکستگی باز شود.

وی همچنین درباره سوختگی و آتش سوزی بنزین هشدار داد: در مرحله اول اطفای حریق از ریختن مستقیم آب به محل خودداری شود. زیرا ممکن است آن را بیشتر ملتهب کند. در این موارد باید مصدوم را به طور کامل در یک پتوی مرطوب بپیچید (مطمئن شوید در این عمل سر، صورت و مجاری تنفسی مصدوم است) و پس از کنترل کامل آتش، از آب برای خنک کردن پوست قربانی استفاده کنید.

حسنبیگی با اشاره به اینکه در صورت سوختگی حتما باید روی زمین دراز کشید، تاکید کرد: اکسیژن کمتری در سطح زمین وجود دارد که باعث می شود آتش سریعتر خاموش شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی با اشاره به اینکه مهم ترین نکته در سوختگی استفاده نکردن از یخ و پماد است، گفت: کولرهایی که برای انتقال مصدوم به مراکز درمانی مجهز باید مرتب تعویض شوند. مرکز، احتمال صدمات بیشتر را کاهش دهد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا