سینما اعتماد نوشت: نقد و بررسی فیلم «شهر خاموش» با حضور احمد بهرامی کارگردان و با مدیریت روزبه رحیمی نژاد و احسان طهماسبی منتقد و نویسنده سینما در اکران رسانه ای انجام شد.

به گزارش روابط عمومی، احمد بهرامی کارگردان فیلم سینمایی «شهر خاموش» در این پخش گفت: قبل از «شهر خاموش» «دشت های خاموش» را جلوی دوربین بردم و سه گانه ای به نام «ساکت» در سینما دارم و آخرین آن. یکی از این سه گنه «مرد ساکت» است. داستان «شهر خاموش» در زمان ساخت فیلم «دشت خاموش» خلق شد و در نهایت کار در ۲۱ جلسه فیلمبرداری شد.

وی ادامه داد: در ساختار این سه گانه، تدوین سیاه و سفید کلاسیک را دنبال کردم و به این نتیجه رسیدیم که به خاطر روحیه کارگردان، کادر را گسترش ندهیم و این فشار روی کارگران نیز باید این کار را انجام دهد. را می توان در کادر مشاهده کرد و فریم 4 تا 3 انتخاب شد.

این کارگردان سینما توضیح داد: «شهر خاموش» در اواسط سال ۱۴۰۱ به جشنواره ها رفت و بهترین کارگردانی این اثر را در جشنواره تالین گرفتیم و باران کوثری در همان سال بازیگر فیلم ممنوعه بود. برخی از دوستان فیلمساز خارج از ایران دور هم جمع شدند و به بسیاری از جشنواره ها ایمیل زدند که از ایران فیلم نگیرند و فیلم شهر خاموش تعداد زیادی از جشنواره ها را از دست داد و برخی از جشنواره های هندی هم از ایران فیلم نگرفتند.

بهرامی یادآور شد: نتیجه گیری ما این بود که بسته به محتوای فیلم، مخاطب خاص تری این اثر را ببیند و فیلم در گروه هنر و تجربه نمایش داده شود. این روزها فقط سینمای طنز در نمایشگاه عمومی به فروش می رسد و این رقم برای فیلم های هنر و تجربه بسیار کمتر است اما «شهر خاموش» نسبت به دیگر فیلم های هنر و تجربه با استقبال بهتری مواجه شد.

او به فروش فیلم های طنز اشاره کرد و گفت: وقتی با خانواده ام وقت می گذرانیم، البته نه هر کمدی، بلکه چیزهای خوب در همه جای دنیا همینطور است و نمی توان انتظار داشت مردم برای شما تماشا کنند فیلمی دو ساعته که شما را به فکر فرو می برد.

احسان طهماسبی با بیان اینکه اکران «شهر خاموش» اتفاق خوبی بود، اظهار داشت: سه گانه «خاموش» و «احمد بهرامی» مسیری را بر اساس ایده ای در سینمای ایران طی می کند که پیش از این توسط برخی فیلمسازان طی شده است. اتفاق مبارکی است که فیلمسازان بزرگ دنیا به تماشای فیلم های ایرانی می پردازند.

وی ادامه داد: فیلم «شهر خاموش» دنباله «دشت خاموش» و از جمله آثاری است که در شرایطی نمایش داده می شود که در سینمای جهان به مسائل زنان توجهی نمی شود و لزوماً مضمون فیلم به فیلم تعلق نمی گیرد.

بهرامی در ادامه توضیح داد: تلاش گروه سازنده این بود که این سه گانه شکل بگیرد و می توان بدون حضور مسعود امینی تیرانی این فیلم ها را تصور کرد. نبود.

وی یادآور شد: ما سعی کردیم چیزی به فیلم ضمیمه نکنیم و آن را به موضوعی جهانی تبدیل کنیم و به نظرم ظاهر فیلم باید بزرگتر باشد. وقتی ما فیلم می سازیم و شخصیت حرف می زند، به یک جغرافیا متصل می شوند، اما سعی کردیم کلمات را جهانی کنیم.

طهماسبی تاکید کرد: قصه گویی در سینمای ایران مهم است. در این سه گانه ها آثار فیلمسازان مهم سینما از جمله بلاتر در این سینما دیده می شود اما این به معنای ایرانیزه شدن دشت خاموش و شهر خاموش در هسته اصلی مشکل کارگر و زن نیست. داستانی پر از جزئیات کوچک وجود دارد.

کارگردان «شهر خاموش» درباره سیاه و سفید بودن این فیلم گفت: شروع سه گانه شهر خاموش سیاه و سفید بود و با استقبال خوبی مواجه شدیم و نمی توانستیم به رنگ فکر کنیم و می خواستم «شهر» را بسازم. شهر خاموش». «برای انتقال به مخاطب، مانند سطح آرام، که اثر با زمان حال ارتباط دارد. نیست.”

طهماسبی همچنین توضیح داد: برای مخاطب، شاخص هایی وجود دارد که او را مجبور می کند در فاصله زمانی بین دو رویداد درگیر شود تا اینکه اتفاق بعدی تکرار شود و مخاطب شروع به تفکر کند خودش را به آغوش مرگ می برد و روی دیگری از زن جستجوگر را نشان می دهد که با روش قدیمی زن در سینمای ایران متفاوت است.

بهرامی یادآور شد: ما در فیلم نقشه ای داشتیم که جرات ضبط آن را نداشتم و به بدلکار فکر می کردیم و دوست نداشتم باران در آن موقعیت باشد اما باران در موقعیت خطرناکی قرار داشت و شجاعانه ایستاد. تا ما این وضعیت را دوباره تکرار کرده اند.

باران کوثری متاسفانه امروز نه تنها ممنوع الکار است، بلکه به من اعلام کرده اند که اجازه حضور ندارد. امیدوارم اینطور باشد پزشکیان این من هستم و دوبار به او رای دادم و به رای خود پایبند بودم و به تغییر امیدوار بودم. ما سه پوستر طراحی کردیم که ارشاد حذف کرد و در نهایت با پوستر دیگری مواجه شدیم و بیلبوردها را گم کردیم. اولین بار بود که با بازیگری در آن سطح کار می کردم و او یک ساعت قبل از من روی صحنه بود.

طهماسابی در خصوص عملکرد خوب باران کوثری در شهر خاموش اظهار داشت: حضور باران کوثری در شهر خاموش. یکی یکی از بازی های او محسوب می شود. او چهره ای آشناتر برای مخاطب است و می تواند مخاطبان را به تماشای این گونه آثار بیشتر تشویق کند.

حضور چنین چهره هایی در چنین آثاری نیز مهمتر از حضور آنها در تئاتر است. بسیاری از تماشاگران سینما فیلم های خود را بر اساس بازیگران انتخاب می کنند.

نیما مظاهری کارگردان فیلم کوتاه «شخصیت های رنج دیده جامنده» نیز در این برنامه گفت: نام فیلم در حین فیلمنامه آمده است و مخاطبان با دیدن فیلم و ارتباط با نام فیلم، نام فیلم را می بینند. دلیل این نامگذاری را درک خواهد کرد. این اثر برداشتی کاملا آزاد از یک داستان کوتاه ژاپنی است و من سعی کردم از این داستان وام بگیرم تا داستان خودم را روایت کنم. این فیلم در 8 جلسه فیلمبرداری شد و ما تمام تلاش خود را کردیم تا نتیجه شایسته ای بگیریم. برای من داستان، فرم و محتوا بر جوایز ارجحیت دارد و هدف ما این نبود که مستقیم صحبت کنیم و اگر نمادی داشتیم در سطح دیگری بود.

در بخشی دیگر از این برنامه، سریال آپلود به بهانه پخش از صفحه رسانه مورد انتقاد قرار گرفت.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما