دبیر شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گفت: متاسفانه امروزه شاهد هستیم که برخی از داروهای کمیاب به راحتی در داروخانه ها در بازار آزاد یافت می شود و این نشان می دهد که جریان دارو در کشور ما (به غیر از داروهایی که … (به داخل کشور قاچاق می شود) در مناطق مختلف نشت می کند.

به گزارش ایسنا، اصغر جهانگیر در جلسه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم که با حضور رئیس قوه قضائیه برگزار شد و در دستور کار این جلسه با عنوان «پیشگیری از جرائم در حوزه تکثیر داروها و مواد مخدر» برگزار شد، سخنرانی کرد. کالاهای مرتبط با سلامت» تصریح کرد: از 15 سال گذشته جلسات متعددی در چند ماه گذشته با نهادها صورت گرفته است. ما رویدادهای مختلفی را با هدف هماهنگی در زمینه پیشگیری از جرم کالاهای مرتبط با سلامت (با تمرکز بر داروها، دستگاه ها و لوازم پزشکی) برگزار کردیم.

وی افزود: با توجه به وجود چالش‌های فراوان در حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی و ورود این موضوع در بین آحاد مختلف جامعه، بنا به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم و تصویب آن، این موضوع به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی مطرح است. رئیس شورا مقرر کرد این جلسه با موضوع پیشگیری از جرائم مرتبط با کالاهای بهداشتی (دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی) برگزار شود.

دبیر شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تصریح کرد: در حوزه پیشگیری از وقوع جرم در حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی، قانون ضمانت های اجرایی قابل قبولی برای اشخاص حقیقی، حقوقی و دستگاه های دولتی در نظر گرفته است که شامل ممنوعیت هایی نیز می شود. فعالیت های اشخاص حقیقی، ممنوعیت فعالیت های تجاری اشخاص حقوقی و جدایی از خدمات ارگان های دولتی.

جهانگیر ادامه داد: متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که برخی از داروهای کمیاب در داروخانه ها به راحتی در بازار آزاد یافت می شود. این موضوع نشان می دهد که جریان مواد مخدر در کشور ما (به غیر از مواد مخدر قاچاق به کشور) در حوزه های مختلفی نشتی دارد.

دبیر شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تصریح کرد: طی بررسی های پاتولوژیک مشخص شد در چارچوب اجرای کامل سامانه هایی که طبق قوانین و مقررات باید بر روند تهیه دارو و نظارت بر آن نظارت داشته باشند. هم در توزیع بین مصرف کنندگان و هم در ارتباط بین سیستم های دستگاه های مختلف شکاف هایی وجود دارد. همچنین خاطرنشان شد که اگرچه برخی از این سیستم ها معرفی شده اند، اما روند اجرایی آن هنوز کامل نشده است.

وی در این زمینه تاکید کرد: شبکه‌سازی سامانه‌های موجود در حوزه پیشگیری از وقوع جرم در حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی ضروری است تا بتوان از طریق دستگاه‌های نظارتی امکان نظارت بر آنها را فراهم کرد. علاوه بر این، این اتصالات باید آنلاین و جاری باشند. اگرچه این امر در برخی از بخش‌ها محقق شده است، اما شکاف‌ها همچنان در بخش‌های دیگر وجود دارد. به عنوان مثال، سامانه «تی تک» که متشکل از 19 زیرسیستم است، ارتباط و همپوشانی دقیقی با سامانه‌های وزارت حراست، بانک مرکزی و نهادهای نظارتی ندارد. عدم ارتباط بین سیستم ها همچنین احتمال نشت دارو را ایجاد می کند. از سوی دیگر، امروزه بسیاری از بیمارستان‌ها به سیستم‌های پزشکی، تجهیزات و مراقبت‌های پزشکی که باید در سریع‌ترین زمان ممکن راه‌اندازی شوند، متصل نیستند.

وی ادامه داد: از بررسی های انجام شده مشخص شد که قوانین، مقررات و ضوابط خوب و معتبری در زمینه پیشگیری از وقوع جرم در حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی وجود دارد که به صورت جزئی و جزئی اجرا شده و اجرا نشده است. به طور کامل اجرا شده است، علاوه بر این، برخی از مقررات موجود منقضی شده اند و باید به روز شوند.

دبیر شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تصریح کرد: با اهتمام همه دستگاه‌ها اعم از دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و نیز توجه ویژه دولت به مقوله عرضه و توزیع مواد مخدر در کشور، امیدواریم که این امر موجب شود معرفی و اتصال کامل سیستم ها در حوزه های پزشکی، تجهیزات و تامین. ببینیم دغدغه های مردم برطرف می شود.

جهانگیر با بیان اینکه وظایف و مسئولیت های اصلی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم در حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی بر عهده وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است، گفت: امیدواریم با اجرای دقیق مصوبات بر اساس مصوبات جلسه امروز شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم شرایطی را فراهم می کند تا داروها بدون مشکل به دست مصرف کنندگان واقعی برسد و همچنین نظارت و شناسایی داروهای تقلبی و تقلبی را تضمین می کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما