بر اساس یک مطالعه جدید، تنها با تنوع بیشتر و انتخاب بیشتر از چهار رژیم غذایی «سالم»، می‌توانید خطر مرگ زودهنگام خود را تا حدود 20 درصد کاهش دهید.

به گزارش ایسنا، این تحقیق منتشر شده در مجله بین المللی پزشکی جاما نشان می دهد افرادی که هر یک از الگوهای تغذیه سالم را با دقت بیشتری دنبال می کنند کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان، بیماری های قلبی عروقی و همچنین بیماری های تنفسی و عصبی هستند.

بر اساس این مطالعه، افراد باید بر مصرف بیشتر غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، آجیل و حبوبات تمرکز کنند. یکی از نویسندگان این مقاله، دکتر. فرانک هو می گوید: مردم اغلب با یک رژیم غذایی خسته می شوند و این خبر خوبی است. زیرا ما را به الگوهای غذایی مختلف هدایت می کند. حال، اگر این الگوها با انتخاب های غذایی سالم همراه باشد، این می تواند پیامدهای سلامتی مثبتی داشته باشد.

فرانک هو، استاد تغذیه در دانشگاه هاروارد می گوید، برای مثال، اگر رژیم مدیترانه ای را دنبال می کنید و می خواهید پس از چند ماه رژیم غذایی متفاوتی را امتحان کنید، می توانید رژیم غذایی DASH (رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا) را دنبال کنید. یا می توانید یک رژیم غذایی نیمه گیاهی را امتحان کنید.

یک مطالعه رژیم غذایی طولانی مدت

این مطالعه عادات غذایی 75000 زن و بیش از 44000 مرد را مورد بررسی قرار داد و به مدت 36 سال دوید. هیچ یک از مردان یا زنان در ابتدا بیماری قلبی عروقی نداشتند و تعداد بسیار کمی سیگاری بودند. آزمودنی‌های این مطالعه هر چهار سال یک بار بررسی‌های مربوط به خوردن را تکمیل کردند.

فرانک هو در مورد این تحقیق چنین می گوید: یکی این یکی از بزرگترین و طولانی ترین مطالعات کوهورت است که الگوهای غذایی توصیه شده و خطر طولانی مدت مرگ زودرس و مرگ ناشی از بیماری های رایج را بررسی می کند.

هو و تیمش شرکت کنندگان را در مورد اینکه تا چه حد از چهار سبک تغذیه سالم پیروی می کنند که با دستورالعمل های رژیم غذایی فعلی ایالات متحده مطابقت دارد، ارزیابی کردند.

او در مورد رژیم های غذایی صحیح چنین گفت: یکی رژیم غذایی مدیترانه ای بر خوردن میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، حبوبات، ماهی و روغن زیتون فراوان تاکید دارد. وی همچنین افزود: در این الگوی غذایی علاوه بر غذاهای گیاهی بر چربی های سالم به ویژه چربی های تک غیراشباع تاکید شده است.

رژیم بعدی رژیم غذایی سالم گیاهی نام دارد که بر مصرف بیشتر محصولات گیاهی نیز تمرکز دارد اما به محصولات حیوانی امتیاز منفی می دهد. هو می‌گوید این رژیم غذایی حتی گزینه‌های نسبتاً سالم مانند ماهی یا برخی محصولات لبنی را ممنوع می‌کند. بنابراین می توانید تصور کنید که گیاهخواران احتمالاً در بالاترین امتیاز این رژیم غذایی قرار دارند و افرادی که مقدار زیادی از محصولات حیوانی یا غذاهای کربوهیدرات بسیار فرآوری شده مصرف می کنند در انتهای پایین ترین امتیاز رژیم قرار دارند.

این متخصص تغذیه تاکید می کند: کاهش مصرف گوشت قرمز و غذاهای فراوری شده، کاهش مصرف قند و چربی های ناسالم و همچنین پرهیز از مصرف الکل می تواند از عوامل مهم در بهبود سلامت افراد باشد.

یافته های مرتبط با بیماری

پس از امتیازدهی به رژیم غذایی هر فرد، شرکت کنندگان به پنج گروه تقسیم شدند. پایبندی به یک یا چند الگوی غذایی در این گروه ها، از بالاترین به پایین ترین، مشاهده شد.

«کاتز»، رئیس و بنیانگذار موسسه غیرانتفاعی True Health Initiative، مجموعه ای جهانی از مطالعات سلامت و تغذیه، گفت: «گروهی که بالاترین امتیاز را کسب کرده بودند تقریباً 20 درصد کمتر مرگ و میر یا بیماری شایع داشتند. تا پایین ترین حد باعث مرگ مردم می شود.

به عبارت دیگر، حملات قلبی، بیماری های تنفسی، سرطان و بیماری های مشابه در افرادی که بیشتر از این رژیم غذایی سالم پیروی می کنند، 20 درصد کمتر است. به گفته هو، این مطالعه همچنین نشان داد که اگر افراد رژیم غذایی خود را در طول زمان بهبود بخشند، خطر مرگ ناشی از برخی بیماری‌های مزمن کاهش می‌یابد.

این استاد دانشگاه هاروارد ادامه می دهد: شرکت کنندگانی که سلامت رژیم غذایی خود را 25 درصد بهبود بخشیدند، توانستند خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را 6 تا 13 درصد و خطر مرگ ناشی از سرطان را 7 تا 18 درصد کاهش دهند. علاوه بر این، خطر مرگ ناشی از بیماری های عصبی مانند زوال عقل تا 7 درصد کاهش می یابد.

هو همچنین گفت: کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های تنفسی بسیار بیشتر است و این خطر را بین 35 تا 46 درصد کاهش می دهد.

این مطالعه بر گزارش‌های خود شرکت‌کنندگان در مورد ترجیحات غذایی تکیه داشت و بنابراین فقط ارتباط بین عادات غذایی و پیامدهای سلامتی را منعکس می‌کرد.

هیچ وقت برای رفع آن دیر نیست

هو می گوید: «هیچ وقت برای اتخاذ الگوهای تغذیه سالم دیر نیست و مزایای یک رژیم غذایی سالم می تواند در کاهش کلی مرگ و میر زودرس و علل مختلف مرگ زودرس مهم باشد.

این تحقیق همچنین نشان می دهد که افراد صرف نظر از رژیم غذایی که دارند، سعی کنند از برخی دستورالعمل های بهداشتی عمومی مانند مصرف بیشتر غذاهای گیاهی، کاهش بخشی از گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده و کاهش قند و سدیم پیروی کنند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :