به نقل از شمانیوز، آخرین نسخه از سیستم رتبه‌بندی کیواِس (QS) برای دانشگاه‌های جهان به تازگی منتشر شده است.

در این ویرایش، اسامی برترین دانشگاه‌های جهان برای سال ۲۰۲۴ میلادی اعلام شده است. در این نسخه بیستم، تعداد ۱۵۰۰ دانشگاه از ۱۰۴ کشور مختلف جهان در این سیستم رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند.

مدرک QS یکی از معتبرترین سیستم های صلاحیت بین المللی است که توسط موسسه بریتانیایی کوکرلی سیموندز انجام شده است و تنها مدرک در نوع خود است که بر میزان اشتغال فارغ التحصیلان و پایداری آنها تاکید دارد.

وبسایت QS درباره رتبه‌بندی امسال نوشت: در رتبه‌بندی امسال، بزرگترین پیشرفت روش‌شناختی خود را با معرفی سه معیار جدید شامل «پایداری»، «اشتغال‌پذیری فارغ‌التحصیلان» و «شبکه تحقیقات بین‌المللی» اجرا کردیم.

این رتبه بندی حاصل تجزیه و تحلیل 17.5 میلیون مقاله دانشگاهی و نظرات تخصصی بیش از 240000 معلم و کارفرما در سراسر جهان است.

بر اساس رتبه بندی QS، این دوازدهمین سالی است که «موسسه فناوری ماساچوست» اولین جایگاه خود را در بین دانشگاه های جهان جشن می گیرد.

بر این اساس رتبه بندی بهترین دانشگاه های جهان در سال 2024 به شرح زیر است:

1: موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، ایالات متحده آمریکا.

2: دانشگاه کمبریج، انگلستان

3: دانشگاه آکسفورد، انگلستان

4: دانشگاه هاروارد، ایالات متحده آمریکا

5: دانشگاه استنفورد، ایالات متحده آمریکا

6: دانشگاه استنفورد، آمریکا

۶: کالج سلطنتی لندن، انگلیس

۷: موسسه فناوری فدرال زوریخ، سوئیس

۸: دانشگاه ملی سنگاپور، سنگاپور

۹: کالج دانشگاهی لندن، انگلیس

۱۰: دانشگاه کالیفرنیا برکلی، آمریکا

۱۱: دانشگاه شیکاگو، آمریکا

۱۲: دانشگاه پنسیلوانیا، آمریکا

۱۳: دانشگاه کرنل، آمریکا

۱۴: دانشگاه ملبورن، استرالیا

۱۵: موسسه فناوری کالیفرنیا، آمریکا

۱۶: دانشگاه ییل، آمریکا

۱۷: دانشگاه پکن، چین

۱۷: دانشگاه پرینستون، آمریکا ( رتبه هفدهم مشترک)

۱۹: دانشگاه نیوساوت ولز، استرالیا

۱۹: دانشگاه سیدنی، استرالیا(رتبه نوزدهم مشترک)

این در حالی است که بهترین دانشگاه های کشورمان عملکرد ضعیف تری نسبت به سایر دانشگاه های آسیایی داشته اند و بهترین دانشگاه کشورمان در این رتبه بندی که دانشگاه صنعتی شریف است حدود 300 قدم با بهترین دانشگاه های جهان فاصله دارد.

بر این اساس جایگاه بهترین دانشگاه های کشورمان در جهان به شرح زیر است:

دانشگاه صنعتی شریف: 334

دانشگاه تهران: 360

دانشگاه صنعتی امیرکبیر: 375

دانشگاه علم و صنعت: 451

دانشگاه شیراز: 681-690

دانشگاه شهید بهشتی: 1000-1951

دانشگاه فردوسی مشهد: 1001-1380

با مقایسه ای مختصر بین رتبه بندی بهترین دانشگاه های کشورمان و سایر دانشگاه های آسیایی، متوجه می شویم که هنوز باید اقدامات گسترده ای در خصوص معیارهایی انجام دهیم که رتبه دانشگاه های کشورمان را بهبود می بخشد. دانشگاه هایی که محل تحصیل نخبگان این مرز و بوم هستند و ظرفیت و توانایی بالقوه دانشجویان آنها برای رسیدن به مهم ترین جایگاه های علمی جهان، کسی نیستند جز دانشگاه های آمریکا و اروپا.

با توجه به اینکه یکی از معیارهای مهم در سیستم رتبه‌بندی کیواِس (QS)، نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان و دانشجویان است، مسئولان می‌توانند با حمایت از طرح‌های اشتغال فارغ‌التحصیلان و توجه به این موضوع، به دو هدف اصلی خود دست یابند. اولاً، با ایجاد فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان، به ویژه در دانشگاه‌های برتر، علاوه بر ارتقاء رتبه کشور در رده‌بندی جهانی، جوانانی که قصد مهاجرت داشتند را از این تصمیم منصرف کنند و مشکلات اشتغال کشور را با استفاده از نخبگان جوان حل کنند.

در گام دوم، با پیشرفت جایگاه علمی دانشگاه‌های کشور در سطح جهانی، تعداد بیشتری دانشجوی خارجی به دانشگاه‌های کشور جذب شوند. این کار می‌تواند باعث افزایش شهرت و رتبه دانشگاه‌های ما در سطح جهانی شود و به ترتیب، به تحصیل بیشتر دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های کشورمان کمک کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *