برای پیشگیری از سرطان چه بخوریم؟

آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر استرس اکسیداتیو، نیروی محرکه التهاب و بیماری هایی مانند سرطان محافظت می کنند. رژیم غذایی سرشار از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ممکن است از شما در برابر انواع خاصی از سرطان محافظت کند.

استرس اکسیداتیو و سرطان

آنتی اکسیدان ها گروه متنوعی از ترکیبات هستند که اثرات مخرب رادیکال های آزاد را خنثی می کنند. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که هم در طی فرآیندهای متابولیک طبیعی و هم در پاسخ به عوامل محیطی (مانند سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، آلودگی، تشعشع و رژیم غذایی نامناسب) تشکیل می شوند.

وقتی بدن رادیکال‌های آزاد را سریع‌تر از سم‌زدایی تولید می‌کند، استرس اکسیداتیو ممکن است رخ دهد. این استرس اکسیداتیو می تواند باعث آسیب سلولی شود و منجر به بیماری های مختلف از جمله سرطان شود.

استرس اکسیداتیو می تواند به DNA، پروتئین ها و لیپیدها آسیب برساند، مسیرهای پیام رسانی سلولی را مختل کند، و التهاب را تحریک کند، که همه اینها می توانند به توسعه و پیشرفت سرطان (و همچنین سایر بیماری ها) کمک کنند.

استرس اکسیداتیو طولانی مدت همچنین می تواند توانایی سیستم ایمنی برای از بین بردن سلول های بدخیم را مختل کند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

آنتی اکسیدان ها و پیشگیری از سرطان

اکنون که می دانیم سرطان در نهایت چگونه در بدن شکل می گیرد، بیایید در مورد اینکه چگونه آنتی اکسیدان ها می توانند این مسیر را به طور بالقوه کند یا حتی متوقف کنند، بحث کنیم. آنتی اکسیدان ها توانایی خنثی کردن رادیکال های آزاد را دارند که باعث استرس اکسیداتیو می شوند. اگر بتوانید استرس اکسیداتیو را محدود کنید و فعالیت این رادیکال های آزاد مضر را کاهش دهید، ممکن است بتوانید خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهید. به همین دلیل است که آنتی اکسیدان ها بسیار موثر هستند! همانند کرم ضد آفتاب از شما در برابر اشعه های خورشید محافظت می کند، آنتی اکسیدان ها نیز از شما در برابر اثرات مخرب رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو در بدن محافظت می کنند.

مطالعات آزمایشگاهی متعدد پتانسیل آنتی اکسیدان ها را در جلوگیری از سرطان و رشد تومور نشان داده است. آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و E، کاروتنوئیدها (پیش سازهای ویتامین A) و فلاونوئیدها با از بین بردن رادیکال های آزاد اثرات محافظتی از خود نشان داده اند. این اثرات محافظتی شامل کاهش آسیب DNA، مهار تکثیر سلول های تومور، و القای مرگ سلولی در سلول های سرطانی است.

آنتی اکسیدان ها نه تنها باعث مرگ سلولی (آپوپتوز) در سلول های سرطانی می شوند، بلکه از سلول های سالم و طبیعی محافظت می کنند و از گسترش هر گونه سلول سرطانی که ممکن است وجود داشته باشد جلوگیری می کند!

ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان و برخی فیتوکمیکال‌ها به‌طور انتخابی آپوپتوز را در سلول‌های سرطانی القا می‌کنند اما در سلول‌های طبیعی نه و از گسترش متاستازها جلوگیری می‌کنند، که نقش احتمالی آنتی‌اکسیدان‌ها را به عنوان کمک‌کننده در درمان و کنترل سرطان نشان می‌دهد.

استثناها

آنتی اکسیدان ها می توانند در پیشگیری از استرس اکسیداتیو بسیار موثر باشند، اما پاسخ به آنتی اکسیدان ها با ساختار ژنتیکی، عوامل سبک زندگی و وضعیت بیماری متفاوت است. برخی از مطالعات نشان داده اند که آنتی اکسیدان ها ممکن است در جمعیت هایی با پلی مورفیسم های ژنتیکی خاص یا در افرادی که در معرض سطوح بالایی از استرس اکسیداتیو قرار دارند، موثرتر باشند. به عبارت دیگر، آنتی اکسیدان ها ممکن است برای همه به یک اندازه موثر نباشند.

تفاوت های ظریف در ژنتیک و بیوشیمی بر نحوه واکنش هر فرد به آنتی اکسیدان ها تأثیر می گذارد. مهم است که به خاطر داشته باشید که تحقیقات نسبتاً محدود است و مطالعات بیشتری برای درک بهتر ارتباط بین آنتی اکسیدان ها و پیشگیری از سرطان مورد نیاز است.

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان

توجه به این نکته مهم است که مصرف آنتی اکسیدان ها از طریق یک رژیم غذایی متعادل حاوی میوه های رنگارنگ، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات نشان داده شده است که از سرطان محافظت می کند. اثرات هم افزایی آنتی اکسیدان ها (و سایر ترکیبات زیست فعال) در این غذاها ممکن است به خواص پیشگیری از سرطان آنها کمک کند. البته، یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای رنگارنگ و خوش طعم گیاهی با انبوهی از گیاهان و ادویه ها تضمین می کند که دوز روزانه آنتی اکسیدان خود را دریافت می کنید.

غذاهای گیاهی نسبت به غذاهای غیر گیاهی به طور قابل توجهی آنتی اکسیدان بیشتری در رژیم غذایی انسان دارند و میانگین محتوای آنتی اکسیدان بالاتر از میانگین محصولات گوشتی است.

در اینجا لیستی از غذاهای دارای بالاترین سطح آنتی اکسیدان آورده شده است:

تمشک، زغال اخته، تمشک، توت فرنگی، زغال اخته، سنجد، گیلاس، انار، مرکبات، سیب، آلو میوه
سبزیجات با برگ های تیره، هویج، سیب زمینی شیرین، مارچوبه، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کنگر فرنگی سبزیجات
گردو، آجیل برزیل، دانه چیا، دانه کتان آجیل / دانه ها
میخک، دارچین، نعناع، ​​ریحان، فلفل هندی، پونه کوهی، رزماری، سماق گیاهان و ادویه جات ترشی جات
لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، نخود سیاه لوبیا
قهوه، شکلات تلخ/کاکائو دیگر

نقش آنتی اکسیدان ها در پیشگیری از سرطان پیچیده است. شواهدی وجود دارد که رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان و کاهش استرس اکسیداتیو به پیشگیری از سرطان کمک می کند. برای بهبود استراتژی های بهداشت عمومی، تحقیقات بیشتری برای به دست آوردن درک عمیق تر از ارتباط بین آنتی اکسیدان ها و پیشگیری از سرطان مورد نیاز است. در عین حال، می‌توانید با تلاش برای دریافت حداقل پنج وعده میوه، سبزیجات و سایر غذاهای گیاهی رنگارنگ، مصرف روزانه آنتی‌اکسیدان خود را افزایش دهید. شما می توانید از غذای خود به عنوان داروی بالقوه پیشگیری از سرطان استفاده کنید!

برای پیشگیری از سرطان چه بخوریم؟

به خواندن ادامه دهید:

غذاهای ممنوع برای بیماران نقرس

۴۷۲۳۶

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *