برای سینما کار کن نه صندلیت

عصر ایران; نهال موسوی – با روی کار آمدن سیدعباس صالحی در وزارت مستشاری و کنار رفتن محمدمهدی اسماعیلی، گمانه زنی ها درباره انتخاب ششمین رئیس سازمان سینمایی بحث داغ چهره های فرهنگی و هنری شده است.

یکی یکی از شناخته شده ترین افرادی که برای این سمت مصاحبه شد حسین تعظمی اتفاقا او در ابتدا نزدیک به سه سال در دولت دوازدهم رئیس این سازمان بود مهر ماه با قرار ملاقات وی در سمت معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبیعتا از لیست نامزدها انصراف داد.

بعد از پلیس بحث بیشتر در مورد افرادی مانند محمد احسانی (از مدیران تلویزیون) محمدمهدی عسگرپور(از کارگردانان سابق سینما) رضا میرکریمی (دبیر جشنواره جهانی فیلم) و رائد فریدزاده (معاون بین الملل بنیاد فارابی) مطرح شد و به طور غیررسمی چند رسانه عنوان کرده اند که قطعا رائد فریدزاده گزینه ریاست سازمان سینمایی دولت است. پزشکیان است

اکنون شایعات و احادیث زیادی وجود دارد و البته هر کدام از این گزینه ها موافقان و مخالفان خود را دارند اما صادق رضا یک منتقد با سابقه سینمای ایران در صفحه اینستاگرام خود مطلب جالبی با عنوان ۱۰ توصیه به رئیس جدید سازمان سینمایی منتشر کرد. دراشکار در ابتدا به این توصیه ها اشاره کرد. اگر به این چند خط گوش دهید، به دردتان نمی خورد:

۱-به چاپلوسان توجه نکنید، آنها شما را فریب می دهند.

۲-هر چه زودتر مداحی و نصیحت را در سینما منتشر کنید وگرنه به همان موقعیت نخواهید رسید.

۳-برای پاسخگویی به روند مبتذل سینما و فیلمفارسی به مدیران و مشاورانی نیاز دارید که اهل «شیتیله» نباشند. پس حتما با مدیران خود تماس بگیرید.

۴-برای خنثی کردن جریان شبه معنوی در سینما (که به سمت اصلاح طلبی گرایش دارد)، همان معدود کارگردانانی که در هر دوره خیرخواه همه دوره های سینمای ایران شده اند، با رانت و توصیه بالا هستند و قدرت مکش آنها بسیار است. بالا! ) از مدیران و مشاورانی که می توانند آن را توضیح دهند، بخواهید و فریب بزرگ «سینمای معناگرا» او آشکار خواهد شد.

5-کار شما سخت است پشتوانه ایدئولوژیک توخالی برای حضور کامل، مبارزه کامل و برافراشتن پرچم کامل سینمای واقعی قطعا کافی نیست. اگر می خواهید لطف سینما و فیلمبرداران را به دست آورید، مثل «پاپا» عمل گرا باشید و البته هرکسی که نصیحت می کرد، اجاره می گرفت و می خواست با ارزش ها پول دربیاورد، به دیوار بزنید.

۶-سبک و سیاق جدیدی بسازید، فیلم های مورد علاقه دهه شصت، هفتاد و هشتاد اینجا هستند، به فیلم هایی که می توانند کلمه و فرم جدیدی ارائه دهند، دقت کنید، مراقب تقلبی ها باشید.

۷-فیلم های کمدی و گیشه هم می آیند، جای خود را به کسانی بدهید که به هر قیمتی نمی خواهند سؤالات اخلاقی و مرزبندی را زیر پا بگذارند، نگران صدای بلندشان نباشند (چراغ ها را روی سینمای ایران گذاشتیم) و بدهی هایشان زیاده خواهی می کند.

۸-«برنامه مدون» برای سینما تهیه کنید، به هیچ سمتی رفتن خوب نیست، بعید است مثمر ثمر باشد، به سینما برنامه جدید بدهید، در مسیر جدید و هدف جدید بروید و البته نه مدل ها. که من در تمام این سال‌ها کاری انجام داده‌ام که در مورد ارزش کلمه بود و هیچ و هیچ چیز در مورد محتوا.

۹-باید به نام های بزرگ در همه اصناف احترام گذاشت، اما نباید آنها را مرعوب کرد.

با منتقدان، سخنرانان، متفکران و مورخان سینما ملاقات کنید، به آنچه می گویند گوش دهید و از کامل بودن آن استقبال کنید، به زیبایی دوران قبل نیست. فقط به یک سری از خودی ها خدمت کردند و کیان را آزار دادند…

۱۰-برای «سینما» کار کنید، نه برای صندلی خود. تا زمانی که برای سینما کار می کنی، سینما از تو دفاع می کند، اما همین که برای خودت و این جا کار کنی، تمام شده است.

واقعیت این است که این 10 توصیه در کل صادقانه هستند نقشه استراتژیک برای هر فردی که رئیس یک سازمان سینمایی شود بسیار مفید است. هر فردی که رئیس سازمان سینمایی شود، حتی اگر توانایی آن را داشته باشد 50 درصد از آنها اقدام کنید تغییرات بزرگ در سینمای ایران مشخص خواهد شد.

برای روشن شدن: این 10 نقطه تقریبا هستند آسیب شناسی و خاستگاه بسیاری از اتفاقات سازمان های سینمایی حداقل در دو دهه اخیر نهفته است و هر رئیس سازمان سینمایی که از این موارد عبرت نگیرد از هدف پیشرفت و ارتقای سینمای ایران دور شده است.

ساده و مختصر.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما